לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
שירית

התחייבות לרישום משכנתא באגודה שיתופית

שלום רב. אנחנו ממושב שהוא אגודה שיתופית וצריכים שהאגודה תחתום לנו על התחייבות לרישום משכנתא. הם לא מוכנים לחתום כיוון שההלוואה היא חוץ בנקאית (חוקית ולגיטימית). כך אמר היועץ המשפטי. השאלה שלי הא מותר להם שהרי מלכתחילה הנחלה לא שלהם אלא של המנהל והממנהל והסוכנות אישרו.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! כפי שאגודה שיתופית של מושב איננה יכולה למנוע מחבר את מכירת נחלתו, כך עליה לכבד את הרצון והצורך של החבר למשכן את זכויותיו בנחלה כבטוחה לקבלת הלוואה כנגד משכנתא או משכון ( משכנתא = מישכון של זכויות הרשומות ב"טאבו" ). עם זאת, זכאית האגודה להביע עמדתה בשאלת קבלתו של רוכש-הנחלה כחבר וכמתיישב – גם כאשר הנחלה עלולה להימכר בהליכי מימוש משכון; זאת - בנוסף לעניינה לשריין את מעמדה כנושה אפשרית של בעלי-הנחלה, בגין אשראים שונים, דמי-חבר, תמורת אספקת-מים וכיו"ב. שני אינטרסים אלה של האגודה ( עם ציבור חבריה עמה ) ניתנים לשיריון מראש מול מלווה-במשכון כנזכר בשאלה; זאת – כמקובל במסמכי-התחייבות אשר בנקים וחברות-ביטוח דורשים מאגודות-המושב במקרים כאלה, ומכנים לקבלם בתנאים מגבילים, כדלקמן: 1) במקרה של מכירת הנחלה במימוש המשכון – קבלת הרוכש כפופה לאישור האגודה, אך היא לא תסרב אלא בנימוק סביר; מחלוקת, אם תהיה, תוכרע ע"י רשם האגודות השיתופיות או מי שימונה על-ידיו. 2) במקרה של מימוש המשכון, תהיה למלווה עדיפות על חובות האגודה, למעט סכום נקוב, אשר האגודה דורשת לשריינו במסמך לזכותה, עם "מקדם ביטחון". תמורת-הנטו של המימוש ממילא אמורה להותיר עודף מספיק לכיסוי החובות לשני הצדדים. תנאים כאמור באים "לגשר" על צרכי האגודה והמלווה, אשר מצדו חושש, שמא האגודה תנסה "לטרפד" או לעכב את מימוש המשכון, כעזרה לחבר-האגודה החייב. עם כל זאת, עלול להתעורר קושי, מבחינת האגודה, כאשר המלווה איננו מוסד פיננסי, אלא גורם פרטי. כדי להתגבר גם על כך, ראוי לנהוג בשקיפות מירבית כלפי האגודה, וכן להציע לה הסדר בכתב על בסיס המוצע לעיל, כאשר גם חתימת המלווה במסמך-ההסכמה תאושר ע"י עו"ד. בשולי הדברים יוסף: אף אם "רשות מקרקעי ישראל" אינה מקפידה בנושא כאגודת-המושב, אין בכך כדי לפגוע במעמדה של האגודה כחוכרת הראשית של "משבצת-המושב" ובזכותה-חובתה לדאוג לאינטרסים המקובלים של ציבור חבריה, הן במישור הקהילתי והן במישור הכספי.

יצחק

נכון להיום האגודה או יותר נכון היושב בראשה, לא עונה, לא מגיב ולא מעדכן. בינתיים ההלוואה עומדת באוויר, אני אמור להתחיל לשלם עליה ועוד לא קיבלתי כסף. מה עושים בסיטואציה כזו?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות