לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
איציק דניאל

תחילת חברות באגודה שיתופית

שלום, רציתי לדעת מתי מתחילה החברות באגודה שיתופית. בקרוב יערכו בחירות בישוב בו אני מתגורר ומשום מה נאמר למשפחות החדשות שהם עדיין לא חברי אגודה. אציין שמדובר במשפחות שהתקבלו לישוב לפי כל הנהלים, שילמו דמי חברות באגודה, בונים את ביתם בישוב ואף לאלו שכבר נכנסו לגור בביתם החדש אך עדיין לא עברו 3 חודשים מיום כניסתם לביתם, למרות גרו בישוב במהלך כל תקופת הבניה ואף לפני. האם מבחינה חוקית הם זכאים לבחור או להשתתף בהצבעות? האם יש ביסוס לחוק הזה שאדם שעדיין לא גר בביתו 3 חודשים אינו זכאי להצביע ולהשפיע? האם ישנה אפשרות לקבל אישור רשמי בדבר חברות באגודה?

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! בהנחה כי במקרה המדובר הושלמו הליכי הקבלה לחברות, ואין מדובר בתקופת מועמדות-לחברות המעוגנת בתקנון-האגודה – אמור כל חבר שנתקבל להיות גם בעל זכות-הצבעה בכל אסיפה כללית של האגודה, לרבות בבחירות בקלפי. אמנם סעיף 15 של "פקודת האגודות השיתופיות" יוצר פתח לקביעת תנאי מוקדם למימוש זכויות הנובעות מחברות באגודה, אך לא נראה כי זהו המקרה; מכל מקום – התנאה כזו חייבת להיות מפורשת בתקנון-האגודה, בנוסח אשר קיבל את אישורו של רשם-האגודות-השיתופיות, ומוצע לבדוק עניין זה מול מזכירות האגודה או מול ועד-ההנהלה שלה, כבר בשלב ראשון של הבירור. בהקשר זה ולצורך הבירור, יוזכר כי לפי סעיף 19 של הפקודה הנ"ל, חובה על האגודה להחזיק במשרדה – ולעיון כל חבר בשעות העבודה של המזכירות – גם את תקנון-האגודה העדכני וכן את רשימת חברי-האגודה. בכל מקרה של קושי בבירור העניין, מוצע להסתייע בכל גורם ביקורת של האגודה, וכן בתנועה ההתיישבותית אליה מסונפת האגודה. עקב השלכות אפשריות של הבחירות האמורות גם על מינוי "ועד מקומי" ביישוב – עשויה המועצה האזורית להיות "כתובת" נוספת לבירור ולסיוע. בהנחה כי השאלה נוגעת למשפחות אחדות, מוצע להן להתארגן לשיתוף-פעולה ולשכירת סיוע משפטי של עו"ד, תוך מתן הדעת ללוח-הזמנים הקצר להבהרת העניין ולהסדרתו מבעוד מועד.

דוד

תודה רבה על התשובה. אבל אני חושב שצריך להבהיר משהו שלא היה ברור. 1. בעניין קבלת והוצאה של חברים. חברים שמדובר עליהם התקבלו לאגודה בניגוד להוראות התקנון שקובע "מגורי קבע" כתנאי לקבלה לחברות באגודה. כמו כן, חלקם ניתקו כל קשר עם האגודה לתקופה שמעל שנתיים. 2. קבלת חברים התקיימה באסיפה שנוכחות בה הייתה באמצעות יפויי כוח שניתנו לאדם אחד (7 ויותר יפויי כוח) בניגוד לסעיף 15 בתקנות האגודות, כלומר הצבעה היא פסולה מלחתחילה. 3. קיים פרוטוקול דיון והצבעה באסיפה ע"פ סדר יומה שפורסם. כיוון שהיו בסדר יומה סעיפים של אישור תקציב ודיווח על פעילות הוועד, האסיפה קיבלה החלטה שלא לאשר תקציב ולהביא אי אמון בפעילות הועד. יתרה מכך, וציינטי זאת לפני, איש מחברי הועד לא הגיע לאסיפה שכונסה ע"י הועד. 4. האם במקרה שלמעלה ממחצית חברי האגודה מביאים אי אמון בועד ניתן לפנות לרשם בבקשה להקדמת הבחירות? או שקודם צריך לעבור תהליך חקירה ע"פ סעיף 43?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות