לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
דייויד

גביית מע"מ מחבר בעצמאות כלכלית

שלום רב, אודה על הבהרתך המקצועית בעניין גביית מע"מ מחבר בעצמאות כלכלית ? מה עומד מאחורי כך ומדוע זה עלה לאחרונה בקיבוצים השונים ? האם הדבר חוקי ? ישנם קיבוצים בהם החבר גר בתוך שטח הקיבוץ ולא "מובלעת נפרדת" והינו חבר ככל השאר . אודה על תשובתך בברכת חג שמח ! .

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! מעמד "חבר בעצמאות כלכלית" בקיבוץ "מתחדש", עם השלכותיו, הינו נושא רחב ומורכב, במיוחד מתחילת 2017, עקב הוראות "חוק ההתייעלות הכלכלית". לגבי הנושא המדובר, יוזכרו סעיפים 60א ו-60ב שהוספו ל"פקודת מס הכנסה", ולפיהם מוסדרות חובות דיווח, חובות תשלום, ניכויים וכיו"ב, לגבי הכנסות של חבר-קיבוץ כאמור: הן לגבי הכנסותיו העצמאיות והן לגבי הכנסותיו במסגרת הקיבוץ, ככל שישנן כאלה. כדוגמה למורכבות בנושא – חלק מסעיף 60ב הנ"ל ( כותרת הסעיף: "שומת קיבוץ מתחדש ושומת חבריו לפי החלטת הקיבוץ" ), לפיו "על אף האמור בסעיף 60א, שומותיהם של קיבוץ מתחדש וחבריו יהיו בהתאם להוראות סעיף זה, ובלבד שהאסיפה הכללית של הקיבוץ המתחדש החליטה כאמור וניתנה הסכמתם בכתב של רוב חברי הקיבוץ; הודיע הקיבוץ המתחדש על החלטתו כאמור... לא יהיה רשאי הקיבוץ לחזור בו מההחלטה". ההוראה הבסיסית בסעיף 60ב הינה, כי "השומה על הכנסתו של חבר קיבוץ מתחדש תהיה שומתו של החבר." "רשות המסים" בישראל פועלת גם לגביית מסי עקיפין, ובהם מס-ערך-מוסף, המוטל על נכס או שירות שמספק "עוסק" לעניין "חוק מס-ערך-מוסף", וככל שקיבוץ "מתחדש" משלם מע"מ על נכס או שירות בעבור החבר – הוא יבקש "לגלגל" אותו על החבר. תשלום מע"מ מתווסף, למרבה הצער ( ואולי באופן שיש לחלוק על הצדקתו ), גם לתשלומים שגובה "רשות מקרקעי ישראל" על זכויות במקרקעין שהיא מסדירה מול מתיישבים ותאגידי-התיישבות. נושא המע"מ כרוך גם בנושאי-משנה של דיווח, ניכוי והחזר, המוסיפים כאן למורכבות ולקושי. מבחינה מעשית: לא זו בלבד שהנושא מורכב וסבוך, והוא נתון לבחינה של הקיבוץ וחבריו על פי נסיבותיהם ורצונותיהם, אלא שלמרבה הצער "נחתה" על הציבור "מכת הקורונה", עם השינויים הכלכליים שבעקבותיה – שינויים אשר יצריכו, ככל הנראה, בחינה וחשיבה מחודשות, גם במישורי ההתחשבנות והמיסוי השונים שבין "הקיבוץ המתחדש" לבין חבריו ה"עצמאיים". מטעם כפול זה, אין מקום להרחיב נוספות לגבי השאלה בפורום אינטרנטי – הנושא ראוי לבחינה מחודשת בכל קיבוץ בעזרת צוות מומחים אשר יכלול רואה-חשבון ועו"ד גם יחד, וכן במסגרת הרחבה של התנועה הקיבוצית, אשר בוודאי תתגייס שוב לנושא המדובר, אף לתיקון בחקיקה.

דייויד

תודה רבה על התשובה המקיפה . מדבריך נראה שזו בהחלט דילמה רצינית . חבל שאוכ' שציינתי בסופו של דבר הנה "שבויה" וללא יכולת להתנגד למהלך זה שכן בתקופה מאתגרת זו כל תוספת הוצאה עלולה להכביד ביותר, כאשר הפתרון היחידי שמוצע זה מעבר לחברות מלאה שגם זו טומנת בחובה לא מעט סכנות כלכליות ורב הנסתר על הגלוי בטווח הארוך . מאוד מקווה שהאנשים שם למעלה יתנו מענה לסוגיה זו בהקדם . שבוע טוב !!! .

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות