לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אדם

הצבת מבנה על גלגלים שאינו מחובר לתשתית חיצונית לצורך מגורים

שלום, אשמח להתייחסותכם לשאלה הבאה : ידוע שהצבת אוטבוס ורכבים אחרים שהוסבו למגורים, גם בקרקע פרטית (בין חקלאית או שלא ) היא דבר אסור ע"פ חוק שלא במסגרת אישורי מועצה מקומית וכו' (ע"פ דיוק לחוק והכללת רכב או מבנה-יביל על גלגלים בתוך הגדרת "מבנה"). שאלתי : האם ניתן להציב מבנה על גלגלים (לדוגמא, קראוון מגורים גדול על נגרר של משאית) על שטח (מאושר לבנייה? חקלאי? ציבורי?) כאשר המבנה איננו מחובר לשום תשתית חיצונית (וכאן הדגש הגדול), כלומר כל תשתיות המים, חשמל וכו' הן עצמאיות ללא חיבורים חיצוניים לשטח, ואז האם ע"פ חוק יהיה מותר להציב אותו והוא לא יחשב ל"מבנה" שכן אין כאן "עיקר וטפל" של מבנה לכאורה? בתודה. אדם

עו"ד ציון יהודאי

אדם שלום. הצבת מבנה על גלגלים, גם ללא חיבורו לתשתיות לא תצלח . בע"פ 191/05 נבארי נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובניה , אשר אושרה בהחלטת ביהמ"ש העליון, קבע ביהמ"ש כי אוטובוס, משאית ועגלה אשר הוצבו על קרקע חקלאית, מהווים "בניין":"במקרה שבפנינו מדובר בכלי רכב גדולים ובעגלה, .... נראה כי המדובר "בבנין" ". למען הסר ספק, ביהמ"ש הוסיף עוד: "ודוק, על מנת שמבנה יחשב לבנין כאמור לעיל, אין צורך להוכיח חיבורו לחשמל ולאנטנת טלוויזיה ואין צורך להוכיח כי הוא משמש לאכסון או למגורים, אך הוכחתם של הנדבכים דלעיל מאששת את הקביעה כי אכן בבנין עסקינן". יוצא מכך שגם הצבת מבנה על נגרר והצבתו על מקרקעין, תיחשב כ"בניין" המחייב בהיתר.

בתיה קפצן

רציתי לדעת את החוק בענין חניית משאית בית שמוגדרת כמשא מגורים (עם טסט רישיונות בתוקף במצב נסיעה)בשטח פרטי אצל אדם בחצר שלו כמובן בלי להתחבר ישירות למים (חשמל וביוב אין צורך) איזה דברים אפשר לעשות כדי באמת להצליח לחנות כך (בדקתי עם המועצה המקומית ומבחינתם זה בסדר אך וועדת הבניה של המועצה אמרה שזה לא חוקי בלי לתת שום חוק והסבר שמסביר איך כן לעשות את זה בצורה חוקית או למה זה לא חוקי) מחפשת מאוד דרך להבין את החוק שבעל השטח לא יסתבך בגללי. תודה רבה!!

בועז 1

שרשור ותיק אבל עדיין רלוונטי. אני מבין את החוק היבש. האם רשות רשות יכולה לבוא בדיעבד לבעל קרקע ולתבוע אותו? נניח אחרי שאירח אצלו חלק מהזמן אבל לאורך שנים את אותו בעל נגרר מגורים. האם היו כאלה תביעות ואם לא, מה ההיגיון הסביר אומר שייצא מתביעה שכזו? (ברור לי חוסר הבהירות בניסיון לחזות מקרים שכאלה).

לא רוצה להזדהות

שלום רב, אני גר בפתח תקווה, וחונה לי ליד הבית, על חנייה ציבורית (מדרכה אפורה), קרוואן ממונע נגרר על גלגלים. הקרוואן נמצא שם כבר חצי שנה והוא מחובר בחשמל לאחד הבית (בעל הבית רכש את הקרוואן ומשכיר אותו). מה אני יכול לעשות כדי לסלק אותו ?

אדם

תודה על התגובה. אני רואה שפסיקה זו מתייחסת לקרקע חקלאית. האם יש הבדל כלשהו כאשר הקרקע אינה חקלאית ומאושרת לבנייה? השערתי היא שיהיה ניתן להציב את בית-המשאית הזה, אבל כנראה רק מכפוף לאישורים זהים לכל בית רגיל.. או בדומה להצבת קראוון רגיל ללא גלגלים. מה דעתך? תודה

עו"ד ציון יהודאי

הצבת המבנה על כלי רכב, מחייבת היתר. ברור שאם התכנית החלה על המקרקעין לא מאפשרת בניה- גם היתר לא יסייע כאן וצריך יהיה להגיש תב"ע מתאימה.

אדם

וכדי שאוכל לישון בלילה: הצבת רכב ממונע, בעל רישיונות כדין, אשר הוסב ואושר גם למגורים (בעל רישוי "משא מגורים" לדוגמא) - האם הצבתו בקרקע שאושרה למגורים תחייב השגת אישור בדומה לכל מבנה אחר - או מאחר ומדובר במבנה שסוף סוף הוא כן נייד, ישנה הקלה מסוימת ואין צורך באישור להצבתו?

עו"ד ציון יהודאי

כל עוד ההצבה והשימוש הינם ארעיים, לא צריכה להיות בעיה. בעת שההצבה והשימוש הינם קבע, או בעלי סממנים של קבע- כאן כבר יש צורך בהיתר. מעבר למידע זה, אנא פנה בפרטי.

זיו לל

אשמח עם תיצור איתי קשר לגבי קראוון

יוסף ד

קראוון של קבע, על אדמה לא חקלאית, צריך היתר היום לכל דבר, אבל האם יש בעיה לקבל היתר . אני רוצה לקנות אדמה לבנייה , אבל לשים קראוון מגורים 12 מטר על 3.6. האם יסרבו לי?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום רישוי עסקים ורישוי בניה