לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
נועם

סעיף 49 לחוק המקרקעין

הנני בעל דירה בקומה שניה. הדירה שמעלי ומתחתי עשו הרחבה של דירתם (אני מניח שכדין ובהסכמה) להרחבה הם בנו עמודים תומכים, כך שנוצר רווח בין שטח ההרחבה בקומה הראשונה והקומה השלישית. ברווח שנוצר, השוכרים של הדירה יצרו חדר (ללא היתר בניה). כעת, שהדיירים עזבו ולא פירקו את החדר, הדירה שמעלי מבקשת ממני לשלם מעין "שכירות" עבור השימוש בתקרה לחדר שנבנה. יש לציין כי ההרחבה נעשתה לפני כ-10 שנים ללא בקשה ממני להשתתפות בתשלום העמודים התומכים, והשוכרים הקימו את החדר כבר לפני שנה ללא דרישה מהקומה למעלה בתשלום, וכעת שיש דיריים חדשים הם מבקשים (חוסר תום לב). האם עלי לשלם את הסכום שהם דורשים (אשר נראה לי מופקע מאחר ואיני יודע אפילו כמה עלתה הבניה לפני כעשור) או שניתן להתשמש בסעיף 49 לחוק המקרקעין לתשלום עבור ההוצאות הדורשות להחזקתן התקינה?

עו"ד מאיר ברטלר

נועם שלום, על פי חוק המקרקעין, כל סוג של שינוי ובנייה ברכוש המשותף אסורים, אלא אם כן, עפ"י סעיף 71ב(א) בחוק המקרקעין, הקובע כי הרחבה כזו אינה מצריכה את הסכמת כל בעלי הדירות (ההחלטה היא של 75% מבעלי הדירות ושל 2/3 מבעלי הרכוש המשותף) בתנאי שבעל הדירה המרחיב את דירתו, ישלם לאלו אשר אינם נהנים מההרחבה. על פי סעיף 49ז1 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשלום עבור "השתלטותם" על הרכוש המשותף אשר מוצמד לדירה של הבונה תהיה פטורה ממס שבח. יש לבדוק אם אכן השכנים השתלטו בבנייתם, או שפעלו עפ"י חוק לצורך הרחבת דירתם. לעניינך, הבניה היא על שטח שהינו רכוש משותף בבניין. בכדי שתהיה אפשרות לבנות על השטח הזה, נדרש שבתקנון של הבית המשותף יהיה רשום באופן ברור שאכן ניתן לבנות על ההצמדה.

עו"ד מאיר ברטלר

נועם שלום, מצב בו בעל דירה שמעליך, המבקש תשלום עבור השימוש בעמודים, כשהרחבת החדר שברשותך צמודה לעמודים אלו, נדרש שבתקנון של הבית המשותף יהיה רשום באופן ברור שאכן ניתן לבנות על ההצמדה. על פי חוק המקרקעין, כל סוג של שינוי ובנייה ברכוש המשותף אסורים, אלא אם כן נתקבלה הסכמת רוב מסוים של דיירים ויש אישור של הרשות המקומית.

עו"ד מאיר ברטלר

נועם שלום, האם יש ברשותך אישור בנייה של הרשות המקומית וכן בתקנון הבית המשותף ? על פי חוק המקרקעין, כל סוג של שינוי ובנייה ברכוש המשותף אסורים, אלא אם כן נתקבלה הסכמת רוב מסוים של דיירים ויש אישור של הרשות המקומית. כל עוד שינויים אלו לא פוגעים ברכוש המשותף של הבניין, הם לא מהווים בעיה וכל בעל דירה רשאי לבצע כל שינוי בדירה. השימוש שנעשה בעמודים התומכים, בכדי שתהיה אפשרות לבנות על השטח הזה, נדרש שבתקנון של הבית המשותף יהיה רשום באופן ברור, שאכן ניתן לבנות על ההצמדה.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מקרקעין