לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
עמי

מס רכישה על קרקע לבנייה עמית

שלום רב, רכשנו מגרש לבנייה עצמית. מדובר ב- 2 חוזי רכישה. האחד מול החטיבה להתיישבות עבור קבלת זכות בר רשות(650 ש"ח). החוזה העיקרי-750 אלפי ש"ח,מול חברה שמפתחת את הקרקע והיישוב(יישוב חדש) והיא בעלת הזכות למכור דירות ומגרשים ביישוב. ביום החתימה, קיבלנו מכתב ממהנדס מטעמם שמצהיר כי עד לאותו היום נעשה פיתוח בשיעור 50%. על סמך זה, הגשנו שומה עצמית לפי 50% מהשווי. לאחר שבועיים קיבלנו 2 מכתבים עם 2 הודעות שומה נפרדות המבוססות על השומה העצמית שהגשנו (אחד עבור רכישת הזכות(46 ש"ח) והשומה השנייה עבור חוזה הפיתוח- 23 אלפי ש"ח). לאחר מכן קיבלנו מכתב נוסף ובו הודעת שומה המאשרת את השומה העצמית לגבי רכישת הזכות. שילמתי את 2 השומות וקיבלתי אישור לרישום בפנקסי מקרקעין עבור השומה של רכישת הזכות שאושרה. לגבי השומה הנוספת, לאחר חודשיים קיבלתי טלפון ממפקח במיסוי מקרקעין שבדק את השומה ולא הבין למה חישבנו לפי 50%. שאל מה סכום הפיתוח, והסברתי כי ישנם 2 חוזים נפרדים, וכל הסכום בחוזה העיקרי הינו בגין פיתוח ובהתאם לאישור שקיבלנו מהמהנדס חישבנו לפי 50% מהשווי. הוא המשיך ושאל כמה שילמתי בפועל ביום הרכישה וביקש שאשלח קבלה ואסמכתא לתשלומים. לאחר כמה ימים קיבלתי מכתב ובו רשום שהשומה העצמית נערכה על מחצית מהשווי, יש להמציא קבלה בגין עלות הוצאות הפיתוח, לכשתומצא הקבלה השומה תיבדק שנית. לתומי חשבתי שהשומה נשארת כמו שהיא וכשאשלח אסמכתא יבדקו שנית וישלחו שומה על פי החלטתם. לצערי הם חשבו אחרת ושלחו לי מייד הודעת שומה על כל הסכום (46 אלפי ש"ח) בניכוי תשלום של 23 א"ש ששילמתי ובתוספת ריבית והצמדה שעלי לשלם מיידית. יש לי מספר שאלות: 1. בשיחה איתם וגם במכתב שקיבלתי הוטל עלי לשלוח קבלה ואז יבדקו שנית. האם עכשיו לאחר ששלחו לי שומה על כל השווי אני יכול להסתפק במשלוח הקבלה או שצריך להגיש השגה על השומה באופן מסודר עם טופס 7013? 2. אם אני מתכנן להגיש את ההשגה על השומה, ראיתי בטופס 7013 וגם בסעיפי החוק שניתן לקבוע במצב כזה שאצטרך לשלם ערבות להבטחת תשלומי המס, הריבית והפרשי ההצמדה. האם לשלם בינתיים את סכום המס שמוטל במחלוקת (כדי להימנע מתשלומי קנסות, ריבית והצמדה נוספים) או לחכות לתשובתם להשגה? האם התשלום יהווה הסכמה לקבלת השומה או אולי בדרך אחרת זה יפחית את הסיכויי שיקבלו ויאשרו את ההשגה? 3. על פי הבנתי מה שחשוב כאן זה מה סכום הפיתוח הכולל ומה הם אחוזי הפיתוח נכון ליום הרכישה. מה זה משנה כמה שילמתי בפועל? ע"פ ההסכם המקורי הייתי אמור לשלם 50% ביום הרכישה אך לאחר שביקשנו להפחית את הסכום, שונה ההסכם ושילמנו רק 35% ביום הרכישה. אבל זה כבר עניין של לוח תשלומים בהתאם להסכם. נניח ושילמתי 80% מהסכום כבר ביום הרכישה או לחילופין רק 20%, איך ולמה זה צריך להשפיע על חישוב מס הרכישה? לא ברורה לי הבקשה שלהם לראות קבלה בגין עלות הוצאות הפיתוח. האם העובדה ששילמתי רק 35% יכולה להשפיע? תודה רבה מראש!

יגאל מירון, עו"ד

הפורום נועד לתת כיוונים ראשוניים ומידע המעניין את הכלל. שאלתך היא עניין נקודתי ומצומצם וראוי להתייעץ ביחס אליה עם עו"ד. יגאל מירון, עו"ד

עמי

שאלה נוספת- האם 30 ימים להגשת ההשגה נספרים מהתאריך שמופיע על מכתב השומה או מיום שקיבלתי את המכתב (התקבל בדואר רשום)? תודה !

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מקרקעין