לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מיכל

הגדרת חניה אל מול הגדרת שטח פרטי בבניין משותף

שלום רב, בקומת הקרקע של הבניין המשותף שלנו, קיים עסק שמסופח לו שטח פרטי. השטח לא מגודר, ומהווה המשך של המדרכה. בעל העסק מחנה שם את רכבו כדרך קבע (באופן שמותיר מעבר על המדרכה ולא מפריע לאיש), אך מצפה ודורש שרכבים לא יחסמו את נתיב כניסתו עם הרכב לשטח הפרטי - מה שבפועל מבטל אפשרות מרכב אחר לחנות לאורך מדרכה ציבורית כשמצוקת החניה ברחוב גבוהה דיה. בנסח הטאבו של הבניין השטח בפירוש אינו מוגדר כחניה השייכת לבעל העסק, אלא רק כשטח פרטי. הוא תלה שלט עצמאי המגדיר את השטח כ״חניה פרטית״, אולם אין סימון איקס או צביעת מדרכה באדום לבן או אפילו שפת מדרכה משוטחת בכניסה לשטחו זה. שאלתי היא, מה הגדרת חניה בחוק? האם כל שטח פרטי יכול להפוך כחוק גם לחניה פרטית ע״פ החלטת בעל השטח ובאופן שדורש מרכבים אחרים לשמור את נתיב הכניסה אליו פנוי? אם כן, על מי האחריות לסמן איזור כניסה זה כאסורה לחניה? אציין שהתייעצתי עם שוטר בנושא והוא לא נתן תשובה חד משמעית, אבל טען שההגיון עם בעל השטח, וכי גם אם הוא מעוניין רק לפרוק סחורות בשטח הפרטי צריך לשמור את הכניסה לשטח זה פנויה נשמע לי מוזר בעיקר בגלל היעדר כל סימון, ומה שקובע הוא החוק, לכן אשמח להבין מה הוא במקרה הנ״לֹ.

עו"ד ונוטריון גולן גדליה

שלום רב, מפנייתך עולה כי המדובר במדרכה ציבורית שמאפשרת גישה לשטח פרטי. ראשית, גם אם לא הייתה מניעה מצד בעל העסק, הרי אין לציבור אפשרות להחנות רכבים על המדרכה שנועדה להולכי רגל. שנית, במידה ועפ"י חוק אין מניעה להחנות על המדרכה אבל הדבר מונע מבעל העסק גישה לעסק הרי הצדק עם בעל העסק. בכל אופן, מאחר והמדובר בשטח ציבורי הרי שיש לפנות לעירייה. בהצלחה, עו"ד ונוטריון גולן גדליה, מנהל הפורום טל': 03-5444460

מיכל

תודה רבה על התשובה המהירה, החניה לאורך המדרכה מותרת לדיירי הרחוב, והכניסה לעסק אינה נחסמת בשום שלב, נחסמת רק האפשרות של בעל העקס להיכנס עם רכב לשטחו הפרטי, מבלי שהשטח הוגדר כמקום חניה. עדיין לא לגמרי הבנתי מה קובע החוק? האם שטח פרטי הוא אוטומטית גם שטח חניה או לאו דווקא?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מקרקעין