לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
רון גורביץ

האם ניתן ליורשים להכריח מכירת דירה בשוק הפתוח?

אחי הקטן (מתוך שלושה) מסרב למכור את חלקו בדירה שירשנו מאמא לאח הגדול. אמא לא השאירה צוואה כך שאין שום הוראות ספציפיות לחלוקת העיזבון, מה שאומר שחוק הירושה קובע פה – ולכל אחד מאיתנו מגיע 1/3 מהדירה. האח הקטן רוצה שהדירה תימכר בשוק הפתוח, אבל הבנתי שיש ’’זכות קדימה’’ ליורש לגטימי (כמו האח הגדול), ושהזכות הזו גוברת על זכותו של כל רוכש פוטנציאלי אחר, אפילו אם הוא מציע יותר כסף. האם זה תמיד נכון? אני מנסה לשמור על שלום בית ולהסביר לאח הקטן שהסירוב שלו בסופו של דבר לא יעזור, ובית המשפט יקבע שאי אפשר למנוע מהאח הגדול לקנות את חלקינו בדירה. 2

item.Author מנהל הפורום רונן גדות - עורך דין ונוטריון

חלוקת עזבון אמורה להעשות לפי הסכם בין יורשים. בהעדר הסכם, בית משפט למשפחה יפסוק. אחיך זכאי לתשואה מרבית על חלקו בדירה. לפיכך יצטרך האח הבכור לשלם לו לפי מחיר שוק של הדירה. אפשר לשכור שמאי מוסכם. אפשר לברר לבד ולפי התוצאות שתתקבלנה להסכים על שווי הדירה. באין הסכם - תפרנסו עורכי דין.

רון גורביץ

תודה, אבל לא ענית על שאלתי, שהייתה, האם זכות הקדימה של אחד מהיורשים תמיד מעפילה על זכותו של קונה אחר שבא מהשוק הפתוח ואיננו חלק מהמשפחה? כלומר במקרה שיורש וצד שלישי (שאינו יורש) מגישים את אותה הצעת מחיר לדירה, האם בית המשפט תמיד יקבע שליורש יש עדיפות וזכות קדימה לרכוש את הדירה – כי הוא מהמשפחה?

item.Author מנהל הפורום רונן גדות - עורך דין ונוטריון

יש נטיה לשמר נכסים במשפחה. יש נטיה לאפשר למי שממילא יש לו זכויות בנכס להשלים את רכישת הזכויות כך שכל הנכס יהיה על שמו בלבד. אולם - כאשר יש הסכמות בין יורשים, פועלים לפיהן. כשאין הסכמה ממילא צריך בית משפט להכריע לגבי ביצוע של פרוק השיתוף ובמידת הצורך לתת הוראות לגבי פרוק השיתוף.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום צוואות וירושות