לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אליה

זכויות לאחר חופשת לידה

שלום רב, אני עובדת 5 שנים במקום העבודה. ילדתי ב- 23.2.16. כרגע בחל"ת .חוזרת לעבודה ב-1.9.16. (9 ימים מעבר ל-26 שבועות). 1. ב-23.11.16 הילד יהיה בן 9 חודשים. עד איזה תאריך מדוייק לכל המאוחר יש להודיע על התפטרותי כשאחזור לעבודה על מנת שאהיה זכאית לפיצויים (האם חודש של ההודעה המקודמת כלול בתשעת החודשים או שהוא בנוסף לתשעת החודשים) ?. והאם כדי שאזכה לפיצויים זה חייב להיות לצורך טיפול בילד בבית או שיכול להיות גם לטובת עבודה חדשה עם פחות שעות שיאפשרו לי זמינות לילד?! 2. בעודי בחל"ת המעסיק עדכן אותי כי אין משרות פתוחות בתחום שלי והוצעה לי משרה שונה לחלוטין ובדרג נמוך יותר ממשרתי טרם הלידה (שאינני מעוניינת בו אך עדיף לי מאשר שיפנו לתמ"ת לקבל אישור לפיטורים ובינתיים אהיה בבית ללא שכר...). ידוע לי שבחודשיים הראשונים אני מוגנת מפיטורים או משינוי בתנאים כמו שכר, היקף עבודה ושעות. מה קורה לאחר חודשיים ואילך-האם המעסיק יוכל להוריד לי בשכר בטענה שבתפקידי הנוכחי זה השכר שמקבלים(ומדובר על שכר נמוך בכ-1000-2000 ש"ח בברוטו פחות משכרי בתפקידי טרם הלידה)? האם אמור להחתים אותי על חוזה חדש ? האם זה נחשב הרעת תנאים ויש לי הזכות להתפטר בכל שלב שהוא בלי קשר לגיל הילד ולטיפול בו ולקבל פיצויים ? 3. במידה ושכרי יירד ולאחר מס' חודשים יפטרו אותי או שאתפטר, האם יתכן שהפיצויים יחושבו על פי השכר האחרון שקיבלתי שהוא נמוך יותר (כלומר כל השנים שעבדתי בשכר גבוה יותר נעלמו כלא היו...). והאם גם דמי אבטלה מחושבים כך? אשמח לתגובה בהקדם, תודה רבה שרונה

item.Author מנהל הפורום עו"ד הדר פלד טל

לגבי ההתפטרות לאחר לידה, אם את יודעת מראש שבכוונתך להתפטר כדאי שתקופת ההודעה המוקדמת תהיה בתוך 9 החודשים, למרות שבחוק איון תשובה מפורשת האם ההודעה המוקדמת צריכה או לא צריכה להיות בתוך 9 החודשים וניתן לפרשו כאילו די בכך שניתנה הודעת התפטרות גם יום אחד לפני שמלאו לתינוק 9 חודשים. גם התפטרות לרגל מציאת עבודה בשעות נוחות יותר, פחותות יותר, גמישות יותר, קרוב יותר לבית, ללא משמרות וללא שעות נוספות או כל כיו"ב, הינה התפטרות לשם טיפול בילד ומזכה אותך בפיצויים. לגבי הרעת התנאים, אסור לשנות לך את התפקיד עם חזרתך מחל"ד ולכן השינוי בתפקיד הוא בלתי חוקי. לא ציינת מדוע לא מאפשרים לך לחזור לתפקידך כמקודם, האם זה משום שמשאירים את מחליפתך בתפקיד? או שמא זה מסיבות אובייקטיביות כגון סגירת מחלקה, סגירת פרוייקט וכו'. אני מציעה לגשת ליעוץ פרטני כדי לבחון את העניין משום שעשויה בהחלט להיות לך עילה לתביעה נגד המעסיק, אם זהו המצב. לשאלה האחרונה, הירידה בשכר לא אמורה לפגוע לך בחישוב הפיצויים שכן זה מנוגד לחוק. לגבי חישוב דמי האבטלה לעומת זאת, הירידה בשכר בהחלט יכולה לפגוע.

אליה

תודה על התשובה המהירה... נכון שכחתי לציין שבעצם משרתי הקודמת נסגרה ולכן הוצעה לי משרה אחרת שונה לחלוטין בטענה שזו המשרה היחידה שיש שפתוחה כרגע....האם נחשב לבלתי חוקי? מה האפשרויות שלי ?לא הוצע לי אחרת ולפנות לתמ"ת לא מתאים לי כי אהיה ללא שכר.... לגבי חישוב הפיצויים- רשמת שלא אפגע ,האם לא מחשבים על פי משכורת אחרונה כפול מס' השנים שעבדתי? לגבי ההתפטרות עד שהילד בן 9 חודשים, אם אין תשובה מפורשת בחוק יתכן ובמידה ואודיע על התפטרות ב-22.11 (יום לפני גיל 9 חודשים)המעביד יוכל לסרב לתת בטענה שפיספסתי בחודש ?האם זכותי לעמוד על כך ?או שאת ממליצה להודיע יום לפני שהילד בן 8 חודשים?

item.Author מנהל הפורום עו"ד הדר פלד טל

אני ממליצה לבחון את עניין ההרעה בתפקיד בצורה מעמיקה על מנת לקבל החלטה כיצד לפעול. לגבי ההתפטרות, תמיד עדיף לתת את ההודעה מספיק זמן מראש, כדי להימנע מחיכוכים ועימותים מיותרים. במקרה ובו לא תהיה ברירה אחרת, דעתי המקצועית היא כי החוק מאפשר מסירת הודעת התפטרות גם יום אחד לפני התאריך האחרון, תוך מתן הודעה מוקדמת מתאימה. לעניין חישוב הפיצויים, החוק קובע במפורש שאם חלה הפחתה בשכר האחרון, יראו את השכר הקובע כשכר שהיה טרם ההפחתה.

אליה

תודה רבה. בהמשך לשאלתי בפנייה הראשונה- במידה והשכר ירד האם במקרה כזה של הרעת תנאים על פי החוק יש לי הזכות להתפטר בכל שלב שהוא בלי קשר לגיל הילד ולטיפול בו ולדרוש פיצויים ?

item.Author מנהל הפורום עו"ד הדר פלד טל

כן, את מתכוונת להתפטרות מחמת הרעת תנאים, אמנם היא לא קשורה לגיל הילד אבל יש לעשות אותה תוך זמן סביר לאחר ההרעה. מה זה זמן סביר, זה תמיד יהיה תלוי בנסיבות, אני מציעה לפנות ליעוץ גם בקשר לזה במידה וזה יהיה על הפרק.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום זכויות נשים בעבודה