לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
עידן

דייר סרבן

שלום, רציתי לדעת מה ניתן לעשות אל מול דייר סרבן בפרויקט תמ"א 38 ג', כלומר חיזוק המבנה והוספת קומות. 9 דיירים מתוך 10 חתמו על החוזה מול היזם, ורק דיירת אחת מסרבת בטענות שונות ומשונות של ירידת ערך הנכס, חדר אשפה ממוקם מתחת לדירה שלה, לא מקבלת חנייה (למרות שאין לה כזו בטאבו) ועוד ועוד. רציתי לדעת האם קיימת אפשרות של תביעת אותה דיירת בטענת אובדן הכנסה עתידית ? תודה מראש

עידן

תודה על התגובה. אשמח לדעת מהן האפשרויות מצד הדייר הסרבן, כלומר אילו סיבות יכולות להצדיק ביטול פרויקט?

חיים פרטוש, עו"ד

הסיבות, בין היתר, הינן: תמורה שאינה שיוויונית.(לב ליבה של ההצדקה שלא להסכים לפרויקט)(לדוגמא: כל הדיירים מקבלים תוספת של ממ"ד וחניה ודייר אחד לא מקבל חניה על אף שזכויותיו שוות לשאר). תמורה שאינה מתאימה לצרכיו האישיים (במקרה שהנ"ל הינו נכה. לדוגמא: לא ניתן לדרוש מנכה על כסא גלגלים להסכים לפרויקט ככל שאר בעלי הזכויות מבלי להתחשב במצבו האישי ובצרכים שלו. קרי- יש להתאים את ביצוע הפרויקט לצרכיו המיוחדים, כגון: מעברים רחבים המאפשרים מעבר כסא גלגלים, רמפה וכד'). פגיעה בזכויותיו הקניניות מבלי ליתן לו תמורה הולמת ועוד. ישנן דרכים רבות וטובות להתמודד עם בעיית דייר סרבן וזאת מבלי להיזקק להליכים משפטיים. אומנם, יש סרבנים שמבקשים להשיא תשואה עודפת לעצמם על חשבון האחרים אך לרוב, דיירים סרבנים מעונינים שיקשיבו להם. התנהלות נכונה יכולה לגשר על המחלוקות ולאפשר ביצוע. למתן ייעוץ מתאים יש להיוועץ בעו"ד המתמחה בנושא.

עידן

שוב תודה רבה על התשובה המפורטת. הלוואי והיינו יודעים מה הבעיה בדייר הסרבן. היזם מקשיב לכל דרישותיה. אמרה שהיא רוצה חנייה (למרות שאין לה בטאבו) הוא בא לקראתנו והציע לשלם מחצית מעלות מכפילי חנייה למי שמעוניין. אמרה שחדר העגלות קטן, הגדיל את חדר העגלות. אמרה שחדר הזבל מפריע לה, הזיז אותו לצד שני ואז אמרה שחדר הגז מפריע לה, אז החזיר חזרה את חדר הזבל במקום חדר הגז. ניסינו להבין במה בדיוק מדובר, אבל אף אחד מ-9 הדיירים לא הצליח להבין מה הבעיה. 9 דיירים חתמו והסכימו לכל חלק בחוזה, כולל חלק שמקנה לדיירים בצד העורפי עוד מטר מרובע בממ"ד. היא מאיימת לפנות לבית המשפט. ואנחנו פשוט רוצים לקדם את הפרויקט. לא פשוט

חיים פרטוש, עו"ד

לפי אופן הצגתך את הדברים, על פניו נראה, כי אין סיבה ממשית לגב' וסביר כי פניה למפקח תוביל לכפיית המתנגדת.(חשוב לתעד את ההתנהלות). ניתן כמובן לתבוע את המתנגדת בנזיקין. המתנגדת יכולה לפנות לבימ"ש לקבל סעד הצהרתי, אך סביר, כי אם אכן הדברים הינם כפי שהצגת אותם, המתנגדת לא תקבל את מבוקשה. חשוב ביותר להיוועץ בעו"ד השולט בתחום וכמובן שביכולתו ללוות אתכם בהליך זה.

חיים פרטוש, עו"ד

ניתן להגיש תביעה למפקח על הבתים המשותפים למען, כי יכפה הסכמת הדייר הסרבן. תביעה כאמור תתאפשר ובלבד, כי התנגדות הדייר הסרבן אינה בתו"ל ואינה סבירה.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום תמ"א 38 ופינוי בינוי