שטר מטען אוירי - פורום שילוח בינלאומי, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה

שאלה חדשה
  • חנן

    נשלח ע"יחנן 11:15, 30 במאי 2013

    האם מקנה תעודת בעלות?

    השב
  • מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

    יואב הריס,מנהל הפורום

    10:20, 4 ביוני 2013

    חנן שלום,
    שאלת הבעלות על פי השטר אינה תלויה בהיותו אווירי או ימי, אלא האם היותו שטר מטען -B/L או "ווי-בייל" - W/B. שטר המטען "הקלאסי" נושא בחובו שלושה "תפקידים" -משפטייים קניינים: ראיה לחוזה ההובלה, קבלה מטעם המוביל על קבלת המטען לידיו כפי תיאורו בשטר, ומסמך קנייני המאפשר לאוחז בשטר (הוא בלבד) לדרוש את המטען מידי המוביל. עם התפתחות והתקדמות הסחר העולמי ואמצעי התחבורה יצא כי לעתים המטען עצמו "הקדים" את משלוח והגעת המסמכים עצמם, ועל מנת שלא לעכב למשל את שחרור המטען - עד אשר יגיע שטר המטען עצמו, התבסס מנגנון ה- W/B. זה האחרון, מהווה ראיה כאמור לחוזה ההובלה וקבלה על מסירת המטען, אולם נעדר את המימד הקנייני ולכן, בהובלה על פיו, ניתן למסור את המטען גם ללא הצגת מקור השטר. השימוש ב- W/B או ב Sea Way-Bill, נפוץ בהובלה אווירית [ראה לעיל מימד הזמן] וגם בהובלה ימית. על פניו, סביר כי באם שילוח אוורי מדובר, הרי שהמסמך שהונפק אינו שטר מטען כי אם W/B, אולם זהו עניין לבדיקה על פי השטר עצמו. יחד עם זאת יצוין כי לנוכח השימוש הנפוץ ב- W/B, זה האחרון מבצע גם תפקידים "מעין קנייניים" - כגון מסמך לביצוע תשלום על פי מכתב אשראי דוקומונטרי, ועוד.
    בברכה, יואב הריס, עו"ד

    תגובה
מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

מנהל הפורום: עו"ד יואב הריס

בעל תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות) מאוניברסיטת חיפה. הצטרף כחבר לשכת עורכי הדין במאי 2000. עו"ד הרי
למידע נוסף

077-9968115 חיוג
הודעה

הכלכלה המודרנית מהותה תנועה יעילה של סחורות ושירותים. מאז ימי קדם היוותה ההובלה הימית שחקן מרכזי בכלכלה אז והיום – כאשר היא אחראית לתנועתם הבינלאומית של מעל 90% מהמטענים, החל מאריזות בודדות, עובר לקונטיינרים (מכולות) ומטעני צובר ענקיים דלק, כימיקלים וסחורות. לאחרונה ובאזורנו, משאבי הגז ואולי גם הנפט משחקים אף הם תפקיד הן ברמת הרישוי והפקה והן ברמת הלוגיסטיקה ושירותים נלווים.

הפורום יעסוק וישיב על שאלות מנושאים כגון שטר מטען (Bill of lading) ,אשראי דוקומנטרי (L/C) עסקאות CIF,FOB ויתר תנאי ה- Incoterms ,ביטוח ימי (Marine Insurance) ,כנגד כל הסיכונים (Against All Risks) ,ממחסן למחסן (From Warehouse to Warehouse), מעצר אוניות (Ship arrest), נזק למטען (Cargo Claims) ,דמי השהייה (Demurrage) חכירת אוניות (Charter party) רכישת אוניות ויאכטות, רישום בעלות (Vessels and Yacht Registration), מטעני צובר, עסקאות מוצרי גלם ויסוד (Commodities), בוררות ימית בלונדון – LMAA, רישיונות וזיכיונות לאיתור, הפקה וחלוקת גז טבעי ונפט, ואנרגיה סולרית.