שחרור עצמי מהמכס בעקבות סרוב חברת השילוח לשחרר מטען - פורום שילוח בינלאומי, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה

שאלה חדשה
  • ישי

    נשלח ע"יישי 06:59, 31 באוגוסט 2015

    אנחנו תושבים חוזרים מארה״ב. שילחנו את המטען שלנו בconsolidated shipment עם חברת שילוח ישראלית. כשהגענו לישראל גילינו שהם דורשים תשלום בתעריף שונה ממה שהתחייבו אליו.ו הם מאיימים לא לשחרר את המטען מהמכס עד שנשלם את הסכום השגוי. האם יש באפשרותי במצב זה לשחרר את המטען בעצמי?

    השב
  • 17:35, 4 בספטמבר 2015

    כמה שאלות, על מנת לקבל תמונה בהירה יותר (ברשותכם) -
    1. מי התחייב אליכם, ועל איזה סכום? אני מניח שחתמתם על הצעת מחיר עם המשלח בחו"ל, שארז את המטען;
    2. על מה התשלומים הנוספים אשר נדרש מכם לשלם?
    בברכה,אלעד

    תגובה
  • 19:40, 5 בספטמבר 2015

    תודה על התשובה אלעד.

    סיכמנו עם חברת השילוח על משלוח משותף של 200 קוב מעוקב. הם התחייבו בכתב שאם ישאר מטען עודף הוא יועמס על משטחים (pallets) ונשלם לפי הנפח על פי התעריף שהוסכם.

    לא חתמנו מעולם על הצעת המחיר ולא גם לא שילמנו להם עדיין. המטען הגיע לאשדוד השבוע.

    עכשיו הם טוענים שקבלן המשנה שלהם בנמל המוצא ארז את המטען העודף בcrate וחייבו אותנו על נפח ה crate.

    ההבדל בין המחיר שהם דורשים למחיר שסוכם הוא כ 500$.

    האם יש לי דרך לטעון בפני המכס שזהו המטען שלי ולשחרר אותו בעצמי?

    ישי

    תגובה
  • 19:51, 5 בספטמבר 2015

    היי ישי, התשובות שלי הן מניסיון ואינן בהכרח משקפות את המקרה שלכם:

    א. סיכמתם עם חברת השילוח על משלוח של 200 רגל מעוקב (כ-5.5 מטר קוב), התכוונת (ליפט אחד) כמשלוח מינימום, ואם תהיה חריגה, תשלמו בגין הנפח הנוסף. האם הבנתי נכון?
    ב. לא חתמתם מעולם על הצעת המחיר אבל עדיין הזמנת אותם לארוז ולשלוח? מבחינת החוק, זה הסכמה להצעת המחיר;
    ג. לא רלוונטי ה-CRATE. רלוונטי המחיר שהוגש לכם בגין תוספת מעבר ל-200 רגל מעוקב. זה שהסוכן שם את זה בארגז או על משטח עטוף בלבד זה בעיה שלו. רובנו משתמשים ב-LIFT שהוא בעצם ארגז עץ גדול במידות סטנדרטיות בכל העולם;
    ד. כמה ננקב לכם על 200 רגל מעוקב כמינימום, וכמה לכל רגל מעוקב נוסף שייארז? אם ההפרש בין המינימום למה שנארז בפועל כפול המחיר לרגל מעוקב מגיע ל-500$ זה באמת הסכום שאתם צריכים לשלם!

    מה הנפח הסופי של המטען על שטר המטען?
    אם הסוכן בחו"ל הנפיק שטר מטען מקורי, ואין לך אותו, אתה לא יכול לשחרר את המטען גם אם אתה רשום כנשגר על שטר המטען.
    סוכנים יוציאו שטר מטען מקורי אם לא שולם להם הכסף בגין השילוח. אתה יכול לבוא עד מחר בתחינה לחברת הספנות/חברת השילוח בארץ. כל עוד לא הצגת שטר מטען מקורי (את הדף המקורי שהודפס במדפסת, עם חותמת מקורית - לא סריקה, לא העתק, לא נאמן למקור) - לא ישחררו לך את פקודת המסירה.
    יתרה מכך - אתה לא מחובר למחשבי המכס. אתה לא יכול להקים תיק ולשדר נתונים למכס. אין כזה דבר שחרור עצמאי בנמל. הכל עובד בשידורים ואם אין לך את המערכת, אין לך איך לשדר.
    אשמח לשמוע ממך.
    בברכה, אלעד

    תגובה
  • מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

    יואב הריס,מנהל הפורום

    09:00, 6 בספטמבר 2015

    ישי שלום. השאלה מהו המחיר שהתחייבתם עליו והאם מופנית דרישה שונה כעת לאחר סיום המשלוח, הנו נושא הנלמד מתוך המסמכים והנתונים. מבחינה טכנית כל עוד התיק מצוי בידי עמיל מכס מסוים לא ניתן לשחרר את הטובין אלא בכפוף להעברת התיק על ידי אותו עמיל מכס והסדרת הנושא מול רשויות המכס והנמל. כמו כן המטען עצמו ישוחרר לידי האוחז בשטר המטען על פי פקודת מסירה שתינתן על ידי סוכן המוביל הימי על פניו נראה כי שטר המטען נערך לטובת המשלח ולא לטובתכם ישירות. ככל שהדבר לא נעשה וולנטרית ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת סעדים מתאימים. אפשרות אחרת היא לשלם את הסכום במחלוקת תחת מחאה ולאחר שחרור המטען לפנות בתובענה כספית להשבת הסכום ששולם ביתר על פי טענתכם. על פניו, בהינתן כי היקף המחלוקת כולה הנו 500$ נראה כי האפשרות השנייה היא העדיפה. אין באמור בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ משפטי ואין בו התייחסות לנכונות או צדקת טענותיכם כנגד המשלח או טענותיו האפשריות בחוזר. בברכה, יואב הריס, עו"ד

    תגובה
מנהל הפורום:עו"ד יואב הריס

מנהל הפורום: עו"ד יואב הריס

בעל תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות) מאוניברסיטת חיפה. הצטרף כחבר לשכת עורכי הדין במאי 2000. עו"ד הרי
למידע נוסף

077-9968115 חיוג
הודעה

הכלכלה המודרנית מהותה תנועה יעילה של סחורות ושירותים. מאז ימי קדם היוותה ההובלה הימית שחקן מרכזי בכלכלה אז והיום – כאשר היא אחראית לתנועתם הבינלאומית של מעל 90% מהמטענים, החל מאריזות בודדות, עובר לקונטיינרים (מכולות) ומטעני צובר ענקיים דלק, כימיקלים וסחורות. לאחרונה ובאזורנו, משאבי הגז ואולי גם הנפט משחקים אף הם תפקיד הן ברמת הרישוי והפקה והן ברמת הלוגיסטיקה ושירותים נלווים.

הפורום יעסוק וישיב על שאלות מנושאים כגון שטר מטען (Bill of lading) ,אשראי דוקומנטרי (L/C) עסקאות CIF,FOB ויתר תנאי ה- Incoterms ,ביטוח ימי (Marine Insurance) ,כנגד כל הסיכונים (Against All Risks) ,ממחסן למחסן (From Warehouse to Warehouse), מעצר אוניות (Ship arrest), נזק למטען (Cargo Claims) ,דמי השהייה (Demurrage) חכירת אוניות (Charter party) רכישת אוניות ויאכטות, רישום בעלות (Vessels and Yacht Registration), מטעני צובר, עסקאות מוצרי גלם ויסוד (Commodities), בוררות ימית בלונדון – LMAA, רישיונות וזיכיונות לאיתור, הפקה וחלוקת גז טבעי ונפט, ואנרגיה סולרית.