zap group mishpati logo

נכסי קריירה בין בני זוג

מהם 'נכסי קריירה' וכיצד מחשבים אותם בעת גירושין?

06.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
נכסי קריירה בין בני זוג

משנפל דבר, ובני-זוג מתגרשים, מתחלק רכושם מחצית-מחצית. בית המשפט ממנה מומחה לענינים כלכליים אשר אמון על חישוב הערכים הכספיים העתידים של בני-הזוג, כגון: שכר, פנסיה, קרנות השתלמות ועוד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום גירושין
בשנים האחרונות, מחשב בית המשפט ומחלק בין בני הזוג גם את "נכסי הקריירה" -ולא רק את הנכסים המוחשיים. המושג "נכסי קריירה" מתיחס לפוטנציאל ההשתכרות עליו ויתר בן הזוג במהלך תקופה הנישואין. נכסים אלה באים לידי ביטוי במוניטין המקצועי, שנרכש בזכות בן הזוג (בדרך כלל בת-זוג) שעמל על עבודות הבית וגידול הילדים. מוניטין זה איפשר לבן הזוג העובד להעלות את כושר השתכרותו.
על כן, בהליך הגירושין, יש צורך לפצות את האישה עבור "ההפסד" שהפסידה - כי הרי אם הרכוש יחולק חצי בחצי, הבעל, בתוך זמן קצר, "ירוויח" חזרה את החצי שנתן לאישה - מכיוון שבעת הגירושין יש בידיו יכולת השתכרות גבוהה - ומנגד, האישה, שלא רכשה השכלה גבוהה, תאלץ להשתמש ברכוש שקיבלה להוצאות מחייה והיא עלולה למצוא עצמה עד מהרה ללא הכנסה כספית.



בפס"ד של שופט בית המשפט העליון א. ריבלין בע"מ 4623/04 פלוני נגד פלונית, פס"ד אשר מהווה אבן דרך בנושא חישוב "נכסי קריירה", אומר בית המשפט: "...אין לשלול מבן הזוג האחד את חלקו בפירות נכסי הקריירה של בן הזוג האחר, זאת בעבור התמיכה והעזרה שהוא העניק לו, לאמור: בעבור חלקו של הקשר הזוגי בשיפור כושר השתכרותו.....", ".... בן הזוג התומך ראוי שייהנה מן הפירות מכוח תרומתו וכפי תרומתו".

ועל פער זה, שנובע מכך שבן זוג אחד נטל על עצמו ויתור משמעותי מבחינת ההתפתחות המקצועית, והתמקד בטיפול בתא המשפחתי ובכך איפשר לבן-הזוג האחר להגדיל את כושר השתכרותו - יש לפצות את בן הזוג שנשאר בבית. זאת,
בנוסף לחלוקת הרכוש הפיזי. יש לציין, כי לא בכל מקרה ומקרה ניתן לתבוע נכסי קריירה, אלא רק במידה שבית המשפט יגיע למסקנה כי היה פער מהותי ומובהק בין בני הזוג ביחס לתרומה לתא המשפחתי, במשך תקופת הנישואין.

* עו"ד אביטל חורף הוא עו"ד מוסמך, מגשר המתמחה בדיני משפחה, משפט מנהלי ומשפט פלילי.
טלפון: 1-900-72-24-00, לנייד: שלוחה 9606, למשרד בת"א: שלוחה 9605, למשרד בטבריה: שלוחה 9604, למשרד בי-ם: שלוחה 9603. מייל:office@lawdin.co.il

אביטל חורף ושות'-עו"ד

אביטל חורף ושות'-עו"ד

עו"ד אביטל חורף מטפל במשפט מנהלי, משפט פלילי ודיני משפחה. הוא מייצג את לקוחותיו בכל הערכאות השיפוטיות, לרבות הגשת ערעורים לבג"ץ. יש לו ניסיון רב בניהול תיקים סבוכים, והוא פועל בנחישות ובמקצועיות כדי לאפשר ללקוח להשיג את מטרותיו. כמו כן, עו"ד חורף הינו מגשר מוסמך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אביטל חורף ושות'-עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה