zap group mishpati logo

תביעות נגד משרד הביטחון - מדריך מקיף

חלית או נפצעת במסגרת השירות הצבאי או בשירות באחת מזרועות הביטחון האחרות (משטרה, שב"כ, מוסד וכדומה)? הינך זכאי למעמד מיוחד כנכה משרד הביטחון, מעמד המקנה לך זכויות מגוונות. מי מוכר כנכה משרד הביטחון? מהם ההליכים הנדרשים לשם כך? אילו זכויות מגיעות לנכה משרד הביטחון? ומה ישפר את סיכוייך לקבלת פיצוי והטבות משמעותיים?

מאת: עו"ד אלי סבן
12.09.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
תביעות נגד משרד הביטחון - מדריך מקיף

מיהו "נכה משרד הביטחון"?

נכה משרד הביטחון הוא המונח העממי השגור המתייחס למעמד לאותו מקבל אדם אשר הגיש תביעה כנגד משרד הביטחון עקב נכות שנגרמה לו בצבא ותביעתו התקבלה. תביעה זו היא תביעה להכרה בנכות ובמסגרתה מבקש התובע ממשרד הביטחון להכיר בו כנכה משרד הביטחון, מה שמוכר לנו יותר במונח "נכה צה"ל”. מעמד זה מקנה לתובע זכויות מגוונות.

למה זכאי מי שהוכר כנכה משרד הביטחון?

התשובה לכך תלויה במצבו של האדם שהוכר כנכה. מצבו הרפואי של התובע משפיע על "דרגת הנכות" שלו הנמדדת באחוזים. ככל שדרגת נכותו גבוהה יותר, כך הסיוע שיקבל לשם פיצויו ושיקומו יהיה גבוה יותר. מי שנקבעו לו פחות מעשרה אחוזי נכות איננו זכאי לקבל דבר, אלא אם יצליח להוכיח בעתיד שמצבו הוחמר. מי שנקבעו לו 10-19 אחוזי נכות זכאי למענק כספי חד פעמי בשיעור שנע בין חמישים למאה ושמונים אלף ש"ח. קביעת למעלה מעשרים אחוזי נכות תקנה קצבה חודשית למשך כל החיים ושלל הטבות, הקלות וסיוע. 

כיצד ניתן לקבל מעמד של "נכה משרד הביטחון"?

ההליך להכרה בנכות מתחיל בתביעה המוגשת לקצין התגמולים. בתביעה זו נדרש התובע להוכיח שתי טענות מרכזיות שרק בהתקיימן יוכל לזכות במעמד המיוחל: האחד, שהוא סובל מפגיעה שמתבטאת בירידה בכושר פעילותו; והשני, שאותה פגיעה נגרמה לו במהלך השירות ועקב השירות. הפגיעה יכולה להיות מחלה, חבלה, פציעה וכדומה, כאשר הדגש הוא על קשר סיבתי בין השירות הביטחוני לפגיעה. ישנם מקרים שקשר זה קל להוכחה משום שהקשר הסיבתי ברור וטבעי, אולם במקרים אחרים העניין מורכב יותר, למשל, כאשר המחלה מתפרצת במהלך השירות הצבאי, ואין זה ברור האם השירות הוא שהוביל להתפרצותה והאם לא הייתה מתפרצת אילולא השירות הצבאי.

ההליך להכרה בנכות מתחיל בתביעה המוגשת לקצין התגמולים. בתביעה זו נדרש התובע להוכיח שתי טענות מרכזיות שרק בהתקיימן יוכל לזכות במעמד המיוחל: האחד, שהוא סובל מפגיעה שמתבטאת בירידה בכושר פעילותו; והשני, שאותה פגיעה נגרמה לו במהלך השירות ועקב השירות

מה קורה לאחר שמקבלים תשובה ממשרד הביטחון?

תלוי בתשובה. אם משרד הביטחון דחה את התביעה ולא הכיר בנכות כנכות משרד הביטחון, ניתן לפנות לבית משפט השלום ולערער על ההחלטה.
אם התובע הוכר כנכה משרד הביטחון, עליו להתקדם בהליך למיצוי זכויותיו. השלב הבא יתמקד בקביעת דרגת נכותו.

כיצד נקבעת דרגת הנכות?

התובע מוזמן לוועדה רפואית במשרד הביטחון בה יושבים רופאים הבוחנים את החומר הרפואי הקשור אליו, מתשאלים אותו ובודקים אותו. לאחר התרשמותם קובעים חברי הוועדה את דרגת הנכות של התובע, ואלה משפיעים על הפיצוי וההטבות שיקבל.

האם ניתן לערער על החלטות הוועדה הרפואית?

כן. על החלטות וועדה רפואית ניתן לערער לוועדה רפואית עליונה. גם על החלטתה של זו ניתן לערער לבית משפט, אך רק בשאלה משפטית ולא לגבי עניין עובדתי. שאלה משפטית מתעוררת לעתים נדירות, והיא יכולה לעסוק במצבים בהם לא ניתן משקל לחוות דעת רפואית שהגיש התובע, או כאשר התקנות בעניינו יושמו באופן שגוי ועוד.

האם אדם יכול להתמודד בכוחות עצמו מול משרד הביטחון או שמא הוא חייב ליווי וייעוץ משפטי?

ככלל, כל אדם יכול בכוחות עצמו להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, לעבור את הוועדה הרפואית ואף להגיש ערעור. האפשרות בהחלט קיימת ורבים עושים זאת. אך מעבר לשאלת היכולת, ישנה גם שאלת הכדאיות, ומדובר בשאלה מרכזית וחשובה. שכר טרחה שמשולם לעורך דין איננו בטל בשישים וניתן להבין מי שמוותר על סיוע משפטי במטרה לחסוך את ההוצאה הגדולה, אך חשוב מאד שאותו אדם השוקל האם להסתייע בעורך דין במערכה מול משרד הביטחון ידע את כל הנתונים ורק בהתבסס עליהם יקבל החלטה מושכלת.

לפי נתונים שמפרסם משרד הביטחון מעת לעת, בכל שנה מוגשות קרוב ל - 6,000 תביעות להכרה בנכות. קרוב למחצית מהתביעות הללו נדחות. עובדה זו מצביעה על הקושי והמורכבות של התביעות הללו. נתון נוסף מעניין מצביע על כך שכ-30% מהתביעות שנדחות על ידי אגף השיקום של משרד הביטחון מתקבלות במסגרת ערעור. ההסבר לכך הוא שעורך הדין שמצטרף בשלב הערעור משפר משמעותית את הסיכוי לקבלת התביעה. המסקנות ברורות: ראשית, יש להיעזר בעורך דין כי הוא משפר את הסיכוי של התביעה להתקבל; ושנית, לא כדאי לחכות לדחיית התביעה ויש לפנות לעורך דין מוקדם ככל הניתן מבלי לחכות לדחייה ולערעור.

מדוע חשוב כל כך עיתוי הפנייה לעורך הדין?

התשובה לשאלה זו חשובה מאד משום שבבסיסה מצויה הנחה שגויה ורווחת של רבים מהאנשים שאומרים לעצמם "אני אנסה לבד ואם לא ילך אשלם לעורך דין". זו טעות שחוסכת כסף בהתחלה, אבל גורמת להפסד משווע של כסף בהמשך. ההתנהלות מול משרד הביטחון חייבת להיות נבונה, זהירה, מושכלת ומדויקת כבר מהרגע הראשון. בעת הגשת תביעה להכרה בנכות נדרש התובע לצרף תצהיר המפרט את נסיבות עניינו. יש חשיבות עצומה למילוי התצהיר הזה משום שהגרסה המופיעה בו היא שתלווה את התובע לכל אורך הדרך. אם התובע לא ימלא את התצהיר בצורה הנכונה הוא יגרום נזק שלא רק שיוביל לדחיית תביעתו, אלא גם יקשה על שינוי המצב בעת הערעור.

לקראת התכנסות הוועדה הרפואית - מה יקבעו הרופאים?

מה דורשת התנהלות נכונה מול משרד הביטחון?

יש לנהוג ביושר ולדבוק באמת, אבל חשוב לדעת איך לנסח את הדברים, איך להציג את העובדות ואיך לתאר את הנסיבות. עורך דין מומחה ובעל ניסיון יוכל לתאר נכון ובאופן יעיל את האמת העובדתית ואת האמת הרפואית, הוא ידע להבחין בין עיקר לטפל, להתמקד, לטשטש את מה שעדיף לא להבליט, ולמעשה לבנות תיק בצורה נכונה שתשרת אסטרטגיה מובנית מראש. עורך הדין גם יתייעץ עם מומחים רפואיים ויוכל לזהות נקודות חשובות שישרתו את התובע בהליך. עוה"ד ילווה את התובע לוועדה הרפואית, ייעץ לו, יתמוך בו, וייצג אותו בשלב הערעור. עוה"ד גם יוכל לומר לתובע מה צפוי, כמה כדאי לו לתבוע ומהן התוצאות הריאליות של תביעתו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים