zap group mishpati logo

אתה? ילד ממזר?

כל חייך היית תלמיד מצוין, ספורטאי מצטיין, חביב הבנות, המורים, ההורים. לפתע, לקראת סוף תיכון התחלת לשמוע "רינונים" מאחורי גבך.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
10.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אתה? ילד ממזר?

כל חייך היית תלמיד מצוין, ספורטאי מצטיין, חביב הבנות, המורים, ההורים. לפתע, לקראת סוף תיכון התחלת לשמוע "רינונים" מאחורי גבך. "כמה חבל שהוא ממזר", "כן, לפי היהדות הוא ממזר". אתה? ממזר? מה זאת אומרת? מה המשמעות של זה? האם כל מה שהשגת עד לאותו יום ייהרס במחי יד?

מיהו ממזר?

ע"פ היהדות, ממזר הוא ילד שנולד לאשה יהודייה נשואה, לא מבעלה אלא מגבר אחר. לקביעה שאדם הוא ממזר, ישנן השלכות רבות, ובמיוחד זו של מניעת האפשרות ממזר/ת להתחתן עם בן/בת זוג יהודים כשרים. לפיכך, אם  הספורטאי המצטיין הוא ממזר, הוא לא יוכל להתחתן בארץ עם חברתו היפה מהתיכון שהיא יהודייה כשרה.
ממזר יכול להתחתן רק עם ממזר או ממזרת אחרים.

ממזר הוא גם מי שנולד לאב שהתחתן עם אחות של אשתו (בעודה בחיים) או קיים איתה יחסי מין.
ממזר יחשב גם ילד שנולד מנישואים בין כהן לגרושה, שכן מדובר בנישואים שאסורים ע"פ היהדות.
אם ממזר או ממזרת מתחתנים עם יהודים כשרים, הם צריכים להתגרש זה מזה, שכן מדובר בנישואים אסורים אבל תקפים לפי היהדות.

בדיקת רקמות

במקרה שמתעוררת השאלה האם אכן הילד הוא ממזר, לדוגמה: כאשר בן הזוג לו נשואה האשה טוען, כי לאשתו היה רומן עם גבר אחר, ושהבן שנולד לה אינו שלו, ביהמ"ש לא יאפשר לבעל לכפות על אשתו ביצוע בדיקת רקמות כדי לבדוק אבהות. זאת, בשל העיקרון של טובת הילד. אם תתבצע בדיקה כזו, ויתברר כי הילד הוא "פרי רומן אסור", היא עלולה להכתים את הילד ולפגוע בו במשך כל חייו. ביהמ"ש שם לנגד עיניו בראש ובראשונה את האינטרס של טובת הילד, ואם טובת הבעל אינה עולה בקנה אחד עם אינטרס זה, היא תידחה כדי לא לגרום נזק לילד.

על כן, נקבעה ביהדות החזקה של "רוב בעילות אחר הבעל", כלומר: אם אשה נשואה קיימה יחסי מין עם אדם אחר, חזקה היא שהילד הוא בנו של בעלה, ולא תוצר של יחסי המין אם האחר.
הידעת? רק המשפט העברי רואה כל-כך בחומרה מצב שבו ילד נולד כתוצאה מניאוף. במדינות אחרות, מצב כזה אמנם נחשב ללא מוסרי, אבל הסטטוס של הילד לא משתנה, ולא פוסל אותו מלהינשא למי שיבחר.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה