zap group mishpati logo

החוק לאכיפת זכויות עובדי הקבלן אושר סופית בכנסת

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ כץ: "חוק דרמטי שיביא סוף לניצול עובדי הקבלן"

מאת: מערכת משפטי
13.12.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
החוק לאכיפת זכויות עובדי הקבלן אושר סופית בכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, התשע"ב-2011, לפיה לראשונה אפשר יהיה לתבוע גם מזמין של שירותי קבלן בתחומי שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה, ולא רק את הקבלן עצמו.

אפשרות העמדה לדין פלילי
החוק שהתקבל, קובע כי בעלי משרות בתאגידים או במשרדי ממשלה שיימצאו אחראים לחתימת חוזה הפסד, שאינו מבטיח את תנאי השכר הבסיסיים של העובדים, עשויים לעמוד לדין פלילי. כמו כן, תיאסר התקשרות עם קבלן שירותים שהורשע או נקנס כתוצאה מהפרת זכויות עובדיו - למשך שלוש שנים לפחות.
מזמין השירות יהיה אחראי גם לתשלום דמי הבראה, החזר הוצאות נסיעה, פנסיה, דמי חגים ותוספת יוקר לעובד הקבלן.

עוד נקבע בחוק, כי תוטל אחריות פלילית על מזמיני שירותים שלא פיקחו על מניעת הפרות מסוימות על ידי עובדיהם, וכן על מנכ"ל של תאגיד או רשות ציבורית אשר לא פעל בהתאם להתרעה שקיבל על הפרת זכויות עובדים.

ליחצו כאן לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

הצעת החוק שאושרה היא ממשלתית, אולם חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, שדנה בה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית, ביצעה בה שינויים משמעותיים חרף התנגדויות שהציגה הממשלה, בעיקר בנושא הטלת האחריות הפלילית והקנסות גם על משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ובעלי תפקידים בהם. בסופו של דבר, הממשלה ביטלה בדיון את הסתייגויותיה לחוק.

בדיון במליאה אמר יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד), כי מדובר ב"חוק דרמטי שיביא סוף לניצול עובדי הקבלן במדינה". לדבריו, "ההתקדמות בחוק קיבלה תפנית לטובה מאז כניסתו של שר התמ"ת, שלום שמחון, לתפקיד. שמחון אמר שלא יהיה מוכן שעובדי המגזר הציבורי יהיו עובדים סוג ב".

"המטרה של הגברת האכיפה של דיני העבודה, שלה מיועדת הצעת החוק,  לא תוכל להיות מוגשמת אם הממשלה עצמה לא תקדיש אמצעים מתאימים לכך, לא תפעל בחובתה להתקין תקנות ולא תגביר את היקף  כוחות הפיקוח שיאפשרו לה לעשות שימוש בכלים הרבים שניתנים בידה בהצעת חוק זו. הוועדה תעקוב אחר פעולת הממשלה בנושא זה, כדי להבטיח שהחקיקה אינה משמשת כעלה תאנה לאי אכיפה מספקת של דיני העבודה", אמר כץ.

ייעול אכיפת חוקי העבודה
ההצעה הממשלתית, שאושרה סופית, באה להגביר ולייעל את האכיפה על חוקי העבודה, באמצעות הטלת עיצום כספי על מעבידים ובנסיבות מסוימות על מזמיני שירות בתחום הניקיון, השמירה, האבטחה וההסעדה על ידי קביעת מתן אפשרות לתביעה אזרחית נגדם, בכפוף להגנות מסוימות.

48 ח"כים תמכו בחוק ולא היו מתנגדים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה