zap group mishpati logo

תכנון ובניה - שאלות ותשובות מהפורום

השכן רוצה להקים בדירת הגן שלו גן ילדים - האם מותר לו לעשות זאת? ומה לגבי פיצול דירה - ממי צריך לבקש היתר? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום תכנון ובניה. מנהל הפורום, עו"ד עמנואל סלומונוב, השיב

מאת: מערכת משפטי
27.12.11
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
תכנון ובניה - שאלות ותשובות מהפורום

פיצול דירה

שאלה: בבעלותי דירה בבית משותף בת 5 חדרים הרשומה בטאבו כדירה אחת. במקור נבנתה הדירה כשתי דירות נפרדות על ידי הקבלן, וכך גם היה היתר הבניה המקורי.
לאחר גמר הבניה ואישור העירייה כי נבנו במקום 2 דירות - פנה הקבלן לטאבו וביקש לאחד את שתי הדירות. מאז גמר הבניה יש לדירה 2 כניסות נפרדות מחדר המדרגות, 2 מוני מים נפרדים אבל חשבון ארנונה אחד.
אני מעוניין להשיב המצב לקדמותו ולפצל את הדירות (על ידי סגירת הדלת הפנימית שהקבלן פרץ).

1. האם אני צריך לקבל היתר בניה? (יתכן שמבחינת העירייה עדיין יש 2 דירות, כאמור בהיתר המקורי) או שאני יכול לפנות ישירות לטאבו?

2. אם אני יכול לפנות ישירות לטאבו - האם עלי לקבל קודם את עמדת העירייה?

תשובה: אני מציע כי תבדוק ראשית דבר כיצד רשומות הדירות האלה בטאבו. שנית, האם הדירות רשומות עדיין בעירייה כשתי דירות נפרדות. ככל שהתשובה היא חיובית לגבי שתי השאלות הללו, אין צורך לבצע חלוקה חדשה שכן החלוקה הקיימת מדברת על שתי דירות. ככל שנעשה הליך של איחוד שתי הדירות, יש להגיש בקשה חדשה לפיצולן לשתיים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תכנון ובניה

למציאת עו"ד תכנון ובניה באינדקס משפטי

כתב התחייבות

שאלה: אנו נמצאים בתהליך שינוי תב"ע נקודתי עקב חריגה מעבר לקווי בניה. הוועדה לבניה דורשת לחתום על כתב התחייבות האומר שאם הוועדה תקבל תביעה בעקבות אישור התכנית, אנו מתחייבים לשלם את כל הפיצויים לתובעים.

שאלות:

1. האם הדרישה מקובלת וחוקית?

2. האם ניתן להימנע מהתחייבות על דבר לא ידוע?

תשובה: הדרישה היא דרישה מקובלת, ויש להניח שהועדה לא תאשר בקשתכם אלא ובכפוף כתב השיפוי הנ"ל.

אישור חורג לגן ילדים

שאלה: אנו מעוניינים להקים רשת גנים, ונאמר לנו בעירייה שלפי תכניות העירייה, השכונה נבנתה לפני שנים רבות למגורים בלבד. ידוע כי יש מצוקת גנים בכלל ובשכונה שלנו בפרט - רמת גן. כיצד עלינו לנהוג כדי להכשיר את הגן בדירת קרקע בשכונה? אין לנו אופציות נוספות.

תשובה: יש להגיש בקשה לשינוי יעוד מדירת מגורים לגן ילדים. איני יודע להעריך את הסיכויים שכן לצורך העניין יש לבדוק את תכניות המתאר והתכניות המפורטות החלות במקום.

הגנה מן הצדק בחריגות בנייה

שאלה: רציתי לשאול, האם במידה שהעירייה דורשת ממני רישיון בניה על כל חריגה אפילו בפרגולה בדירת הגג, ומצד שני משכני בבנין המשותף העירייה לא דורשת אפילו לאחר צו בית משפט לבצע הריסה, יש מקום לטענת הגנה מן הצדק?

חשוב לציין ששכני בקומת הקרקע המשיך בניה לאחר צו הפסקה מהפקח ולמרות זאת כאשר המשיך, הפקח הסתפק בצו הפסקה נוסף, והעמידו למשפט. אולם, כאשר אני בניתי, הפקח הוציא צו הריסה מיידי, והמבנה נהרס.

תשובה: כבר לפני שנים רבות נפסק ע"י בתי המשפט כי העובדה ששכן נהג שלא בהתאם לחוקי התכנון והבניה ולא היתה אכיפה מצד הרשויות, אינה מכשירה ביצוע עבירות ע"י שכנו. עם זאת יצויין, כי לאחרונה הרחיבו בתי המשפט את הדיון בטענה של אכיפה בררנית, אך כל מקרה לגופו של ענין.

שינויים במידות מגרשים

שאלה: ברצוני לקנות בית דו משפחתי שנבנה בחלקו בשנות החמישים וחלקו ב-75. התב"ע אפשרה לבנות מרפסת מקורה בעומק של 1.50 לכל אורך הבית למרות שהיא ממוקמת מחוץ לתחום קווי הבניין.
המרפסת נסגרה בינתיים עם חלונות והיא משמשת בחלקה מקלחת ומטבח. ברצוננו למכור את הבית ולבקש היתר על השטח הזה.

האם אפשר לבקש היתר על סגירת המרפסת או שידרשו ממני להרוס את הנבנה?

תשובה: ניתן לבקש לגליזציה כמובן בכפוף לכך שנותרו אחוזי בניה לא מנוצלים שאפשרו סגירת המרפסת ובנוסף אכן התב"ע אפשרה גישה מעבר לקווי בנין.

עוד בנושא:

פיצול דירות - מצוי ורצוי

פיצול דירות - למי כדאי?

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה