zap group mishpati logo

פיצול דירות - למי זה כדאי?

התופעה של פיצול דירות הפכה לחלק בלתי-נפרד מנוף הנדל"ן בשנים האחרונות.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
12.01.10
תאריך עדכון: 02.11.15
3 דק'
פיצול דירות - למי זה כדאי?

לפני כמה שנים קנית דירה להשקעה במרכז ת"א. חלק מהזמן היא עמדה ריקה, ובהמשך השכרת אותה לסטודנטים. הדירה מבקשת מאוד, שכן היא נמצאת במקום אסטרטגי בלב העיר. לאחרונה, עלה במוחך רעיון- מדוע לא לפצל את הדירה לשתי דירות? נכון שכל דירה בפני עצמה לא תהיה מאוד גדולה, אבל כך תוכל להשכיר אותה ליותר אנשים, ותוכל להרוויח יותר. תהית, האם יש כאן קאטץ' כלשהו?

התופעה של פיצול דירות הפכה לחלק בלתי-נפרד מנוף הנדל"ן בשנים האחרונות. בעלי נכסים רבים מפצלים את הדירות שהם קנו לשתי דירות או יותר ונהנים מהכנסה כפולה ומשולשת. אולם, אליה וקוץ בה. אי אפשר כך סתם לפצל דירה, שכן הדבר אינו חוקי. יש צורך בקבלת היתר מיוחד לכך מועדת התכנון והבנייה.

למציאת עו"ד בתחום רישוי בניה באינדקס משפטי

מי מרוויח ומי נפגע?

בעל הנכס הוא למעשה היחיד שנהנה מהפיצול. הוא נדרש להשקיע סכום כסף נכבד בשיפוץ של הדירה, כך שדירה אחת תהיה מחולקת לשתי דירות או יותר, אולם לאחר מכן הוא משלשל לכיסו סכומים נכבדים כאשר הוא משכיר מספר דירות ואל אחת, ונהנה מהכנסה חודשים יפה. לעומתו, הדיירים האחרים בבניין נפגעים מהפיצול, שכן איכות החיים שלהם נפגעת. לפתע, מספר הדיירים בבניין שלהם "קפץ".

לנתון זה יש השלכות רבות: צפיפות, מצוקת חנייה קשה יותר (אם קודם לכן, 6 דיירים "רבו" על 4 מקומות חנייה משותפים לכל הדיירים, כעת יריבו על כך 8 דיירים או יותר), תור ארוך יותר למעלית, כמות זבל רבה יותר, רעש חזק יותר, חשבון חשמל כללי גבוה יותר ועוד מצוקות שונות שהן תוצאה מפורשת של עלייה בכמות הדיירים בבניין שנגרמה בשל הפיצול.

הפיצול אינו מיטיב גם עם הרשויות המקומיות, כמובן. העיריות מספקות את השירותים העירוניים לאותו בניין תמורת פחות כסף, וכך הכנסות העירייה ממיסים יורדות ונפגעות.

לאחרונה, הרשויות פועלות ככל יכולתן כדי לאכוף את האיסור על פיצול דירות. פקחים מטעם העיריות השונות מבצעים ביקורי פתע, במיוחד באזורים המועדים בשל הביקוש והמחסור בהם בדירות להשכרה, ובחלק מהמקרים אף מגישים כתבי אישום כנגד בעלי נכסים אשר מפצלים דירות ללא היתר.

קנס והחזרת המצב לקדמותו

התופעה הגיעה לשיאה בעת האחרונה, כאשר ביהמ"ש לעניינים מקומיים בת"א גזר קנס של 230,000 שקלים על בעל דירה ברח' בן גוריון בת"א, אשר פיצל את דירתו לשלוש יחידות דיור קטנות, כאשר לכל אחת כניסה נפרדת מתוך מבואה משותפת. בנוסף, הורה ביהמ"ש לאותו אדם להשיב את מצב הדירה לקדמותו.
בפסק הדין, ביהמ"ש הביע את חוסר שביעות רצונו מהעובדה שעבירות של פיצול דירות בלי היתר נעשו נפוצות מאוד בשנים האחרונות, ומכך שעבירות בנייה הפכו ל"מכת מדינה" של ממש.

עוד בנושא:

פיצול דירות - מה המצב כיום?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה