zap group mishpati logo

פורום פטנטים - שאלות ותשובות מהפורום

יש לכם המצאה טובה, כך אתם סבורים, ואתם רוצים לרשום עליה פטנט. איך עושים זאת? כמה תצטרכו לשלם לעורך הפטנטים? איך תדעו שהרישום יתפוס בכל העולם? שאלות אלו ואחרות נשארו בפורום פטנטים. גד בנט, עורך פטנטים ומנהל הפורום, השיב

מאת: בן-עמי ושות' עורכי פטנטים
03.01.12
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פורום פטנטים - שאלות ותשובות מהפורום

רישום פטנט בישראל

שאלה: אנו חברה צעירה המפתחת משחקים אונליין, שאלתנו היא מתי יש חובה או צורך בפטנט ויותר מזה האם הרישום תופס בכל מדינה בנפרד או פעם אחת בכל העולם?

תשובה: קודם כל, אין חובה להגיש בקשת פטנט, אם ברצונך לשתף את הציבור באמצאתך ללא תמורה.
הצורך בפטנט בא כאשר אתה רוצה להגן על האמצאה שלך מפני שימוש מסחרי ע"י מתחרים, ללא הסכמתך. בעל פטנט יכול לאסור את השימוש בפטנט שלו ע"י צד שלישי, או לחלופין לאפשר תמורת תשלום מוסכם.
לידיעתך, אם אתם חושבים על בקשת פטנט, צריך להגיש אותה *לפני* פרסום האמצאה לציבור.
צריך לרשום בקשת פטנט בכל מדינה בא אתה רוצה הגנה, אך קיימות אמנות המאפשרות לך לדחות את הרישום תוך שמירת זכויות ההגשה, לזמן מוגבל.

גם אתם רוצים לשאול שאלה בנושא ולקבל תשובת מומחה? היכנסו לפורום פטנטים

רישום פטנטים באינטרנט

שאלה: האם ניתן לרשום פטנט על אתר אינטרנט שעובד במודל מסחרי מסויים?
האם בכלל ניתן לרשום פטנט על מודל הכנסות באינטרנט?

תשובה: התשובה תלויה בשאלה היכן הוא החידוש. אם החידוש הינו אך ורק במודל העסקי (לדוגמא, הנחה בתנאים מסוימים) אזי מדובר בפטנט על שיטה עסקית שעד היום רק ארה"ב העניקה (בקושי רב), ואילו בארץ ובאירופה הוחלט שלא מעניקים פטנטים על שיטות עסקיות. גם בארה"ב כיום הנושא אינו מובן מאליו, ובקשות פטנט על שיטות עסקיות אינן נבחנות למעשה.
מצד שני, אם ניתן להגדיר את החידוש כחידוש טכנולוגי (לדוגמא כרטיס איזי פארק בהנחה שאינו ידוע, עם מודל עסקי מסוים), אזי ניתן לקבל פטנט על החידוש הטכנולוגי וגם על החידוש הטכנולוגי ביחד עם המודל העסקי.

ראיון וידאו: עו"ד אסתר לוצאטו - איך יודעים כשיש פטנט?

עורך פטנטים

שאלה: כאשר אני מגיע לעורך פטנטים, כיצד אני יכול לדעת שהוא לא סתם לוקח את העבודה בשביל לעשות את הכסף, כאשר לא בטוח שהרעיון שלי בכלל בר פטנט?
הועלתה השאלה אם זה בר פטנט או לא, ולכן אני חייב לדעת שגם עורך הפטנטים מצידו נושא באחריות מקצועית כלפי.

תשובה: לעורך הפטנטים יש אחריות מקצועית להגיד לך האם הרעיון שלך הוא בר פטנט, לדוגמא, לא ניתן לרשום פטנט על רעיון חדש לשחק פוקר (בקלפים רגילים).
מצד שני, אם המצאת מכונה חדשה שהיא בת פטנט (אם היא תמצא חדשה ולא מובנת מאליה לאור הידע הקיים), אין לעורך הפטנטים כל דרך לדעת האם משרד הפטנטים יאשר את הפטנט או לא. זהו לא תפקידו של עורך פטנטים, אלא של משרד הפטנטים שבוחן ומאשר את בקשת הפטנט.
ניתן לעשות חיפוש מוקדם כדי לראות האם קיימים פרסומים קודמים בתחום, ולאור זה לקבל החלטה. חשוב לדעת שכל חיפוש מוקדם הינו בערבון מוגבל, ותמיד ישנו סיכוי שימצא פרסום קודם (בכל שפה) המתאר את האמצאה.
אני מבין את שאלתך, אבל לצערי אף אחד לא יכול לקחת אחריות שבקשת פטנט תתקבל, וכל אחד שמגיש בקשת פטנט צריך לדעת שלעולם אין וודאות שהבקשה תתקבל.

הגשת בקשה לפטנט

שאלה: האם רישום של אמצאה צריך להיות של תגלית מדעית בלבד או שיכולה להיות גם של מוצר, לאו דווקא טכנולוגי שהוא בעלת עזר ותועלת לציבור בשווקים ובחנויות?

תשובה: עפ"י החוק הישראלי, ובכלל, פטנט יכול להינתן על כל אמצאה שהיא כשירת פטנט, קרי - אמצאה, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה (לא תוארה ככתבה וכלשונה בפרסום כלשהו), בעלת התקדמות המצאתית (אינה מובנת מאליה על רקע שילוב של פרסומים קודמים, או על רקע פרסום קודם בשילוב ידע המצוי ברשות הכלל), וניתנת לשימוש תעשייתי. במילים אחרות, כל מוצר שהינו בעל תועלת לציבור, אשר מבחינה פונקציונלית הינו חדש ובעל התקדמות אמצאתית, הינו כשיר לרישום כבקשת פטנט.

עלויות רישום פטנט

שאלה: מהן העלויות של רישום פטנט העוסק בתחום הקמעונאות והשירות ברשתות המזון, הן הארץ והן בחו"ל?

תשובה: הליך רישום פטנט הוא הליך ארוך הכולל עלויות שונות שרק חלק קטן מהן הוא קבוע.
לדוגמא, כדי להגיש בקשת פטנט ראשונה בארץ צריך (1) לערוך בקשת פטנט (שכר טרחת עורך פטנטים); (2) להגיש בקשת פטנט: (אגרה 1,234 ש"ח שכר טרחה); (3) להתמודד עם השגות בוחן הפטנטים לאור פרסומים שהוא ימצא בחיפוש שיערוך ("סיבוב" אחד או בד"כ יותר, שכר הטרחה תלוי בכמות החומר שיצוטט ע"י הבוחן וכמות הזמן ללמוד אותו ולהתמודד מולו); (4) עלות קבלת הפטנט (511 ש"ח אגרת פרסום הקיבול שכר טרחה).
בנוסף על כך, לבקשות בחו"ל יתווסף שכר טרחת עורך פטנטים מקומי הוצאות תרגום במדינות שבהן לא ניתן להגיש בקשה באנגלית.

כמו שאתה רואה המרכיב העיקרי בהוצאות הוא עלות עורך הפטנטים (הן המקומי והן בחו"ל).
כדי להתחיל את הליך הפטנטים, מספיק להגיש בקשה אחת (למשל בישראל). העלות הממוצעת לעריכת בקשת פטנט לא מסובכת דרך משרד רציני היא בסביבות 15,000 ש"ח (אם כי תלוי במקרה זה יכול להיות כמובן פחות או יותר מסכום זה).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים