zap group mishpati logo

נפגעתם ברכיבה על אופניים? יתכן שמגיע לכם פיצוי

לרוב, לנפגע מתאונת אופניים מגיעות זכויות שאינו מודע להן. ממי ניתן לבקש פיצוי במקרה של פגיעה בעת רכיבה על אופניים?

מאת: עו"ד ידידיה בלויגרונדידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף
02.11.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
נפגעתם ברכיבה על אופניים? יתכן שמגיע לכם פיצוי

מספר רוכבי האופניים עולה בכל שנה, ועם כניסתם לשוק של האופניים החשמליים, עולה ביחס ישיר גם מספר הנפגעים בתאונות אופניים. לא הרבה יודעים, אבל לנפגע בתאונת אופניים מגיעים כספי פיצויים ממקורות שונים, לרבות כפל ביטוחים, שמצטברים לעיתים לסכומים לא מבוטלים. 

אילו כספים מגיעים לרוכב אופניים שנפגע?

ברוב המקרים, רוכב אופניים שנפגע במהלך רכיבה זכאי לקבל כספי פיצויים מגורמים שונים, בהתאם לגילו, לפוגע, לתנאי הדרך ולביטוחים בהם הוא מבוטח. היות שמדובר בפיצויי נזיקין, ברוב הגדול של המקרים חל כפל ביטוחי, והנפגע יכול לקבל פיצוי מכל אחד מהגורמים בנפרד.

כאשר רוכב אופנים פוגע ברכב, יש לבדוק האם מדובר ברכב חונה בחנייה מותרת או שמדובר בפגיעת רוכב האופניים ברכב נוסע או ברכב שחונה בחנייה אסורה. ככל שמדובר בפגיעה ברכב נוסע או ברכב שחונה בחנייה אסורה, הרי שמדובר בתאונת דרכים, הרוכב זכאי לפיצוי בהתאם לחוק, והזכאות לפיצוי בגין נזקי גוף אינה תלויה באשמה או באחריות לתאונה

תאונת אופניים כתאונת דרכים

כאשר הפגיעה היא כתוצאה מפגיעת כלי תחבורה, הרי שמדובר בתאונת דרכים של הולך רגל (רוכב האופניים) ורכב מנועי, לכל דבר ועניין. בשל כך, ההתייחסות אל נזקי הגוף היא בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה - 1975, והזכאות לפיצוי בגין נזקי גוף אינה תלויה באשמה או באחריות לתאונה. 

פגיעה ממספר כלי רכב - במידה שרוכב האופניים נפגע ממספר כלי רכב, הוא זכאי לתבוע את ביטוח החובה של כל הרכבים הפוגעים, ביחד או לחוד. 

פגיעה "משנית" מרכב - בהגדרה כתאונת דרכים נכללים גם מקרים "קלים", כגון מקרים בהם רוכב האופניים נפגע כתוצאה מנהג שפתח את דלת הרכב ופגע בו, ואף מקרים בהם רוכב האופניים נבהל כתוצאה מרכב (בהלה מצפירה, בהלה מסטיית הרכב לשוליים וכדו'), נפל ונחבל. 

פגיעת רוכב אופנים ברכב - כאשר רוכב אופנים פוגע ברכב, יש לבדוק האם מדובר ברכב חונה בחנייה מותרת או שמדובר בפגיעת רוכב האופניים ברכב נוסע או ברכב שחונה בחנייה אסורה. ככל שמדובר בפגיעה ברכב נוסע או ברכב שחונה בחנייה אסורה, הרי שמדובר בתאונת דרכים, הרוכב זכאי לפיצוי בהתאם לחוק, והזכאות לפיצוי בגין נזקי גוף אינה תלויה באשמה או באחריות לתאונה. ככל שמדובר ברוכב אופניים שפגע ברכב שחונה בחנייה מותרת, הרי שאין מדובר בתאונת דרכים, ודין הפגיעה כדין פגיעה בקיר בעץ וכיו"ב, ובמקרה זה יש לבדוק מקורות נוספים לפיצוי הרוכב, כגון פוליסת ביטוח תאונות אישיות וכד'. 

פגיעת רכב "פגע וברח"- במידה שרוכב האופניים נפגע מרכב בתאונת "פגע וברח", דין התאונה כתאונת דרכים "פגע וברח" והוא רשאי לתבוע פיצוי מחברת "קרנית". כך לדוגמא בתיק ת.א 5673701/15 בו טיפל הח"מ שנדון בבית משפט השלום בירושלים, רוכב אופניים פגע בהולך רגל שחצה את הכביש. כתוצאה מהפגיעה, עף רוכב האופניים לצדו הנגדי של הכביש ונפגע שם מרכב חולף. על אף שעל פניו התאונה נגרמה כתוצאה מפגיעת הרוכב בהולך הרגל, הוכח שהנזק העיקרי שנגרם לרוכב האופניים הוא חבלת מעיכה בכף הרגל שנגרמה כתוצאה מפגיעת הרכב החולף. היות שהנהג הפוגע ברח מזירת התאונה, הוגשה התביעה כנגד תאגיד "קרנית" ובפשרה סוכם על סכום פיצוי של כ-600 אלף שקלים. 

ביטוח תאונות אישיות

כל התלמידים במדינת ישראל מבוטחים בפוליסת תאונות אישיות, שתקפה כל השנה, בכל שעות היום ובכל מקום ומכסה פיצוי נזקי גוף במקרה של שברים, נכות וחבלה, בהתאם לתנאי הפוליסה. 
גם מבוגרים המבוטחים בביטוח תאונות אישיות מטעם העבודה, או באופן פרטי, זכאים לתבוע את חברת הביטוח בגין פגיעה שנגרמה להם בעת רכיבה על אופניים.

תאונת אופניים כתאונת עבודה

במקרה בו רוכב האופניים שנפגע היה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, ובטח במקרה בו הנפגע רכב על אופניו במסגרת עבודתו, התאונה מוגדרת כתאונת עבודה, והוא זכאי להגיש בגינה תביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה, ובמקרה הצורך אף להכרה בנכות שנגרמה כתוצאה מהתאונה לצורך קבלת קצבת נכות או פיצויים בהתאם לחוק נכות עבודה בביטוח הלאומי.

פיצוי מהרשות המקומית

במידה שתאונת האופניים נגרמה בשל מפגע (למשל בור בדרך) או רשלנות של צד שלישי, כגון מע"צ, הרשות המקומית או האחראי על תחזוקת הדרך (למשל קבלן באזור בניה), זכאי רוכב האופניים לתבוע את הגוף האחראי ולחייב אותה לפצותו על הנזק שנגרם לו.  

רוכב אופניים נפגע במהלך הרכיבה - האם מדובר בתאונת דרכים?

מה צריך לעשות במקרה של פגיעה?

בכל מקרה של פגיעה בעת רכיבה על אופניים, חשוב לאסוף ולתעד את כל הנתונים בעת התאונה - פרטי הפוגע, תיאור המקרה, צילום זירת התאונה, תיעוד המסמכים הרפואיים המעידים על הפגיעה וכו'. גם אם הדברים לא נראים חשובים בשלב הראשון, ייתכן שיהיה להם ערך רב בהמשך. כדי למצות את הזכויות, מומלץ להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון וידע בתאונות אופניים מסוגים שונים בסמוך ככל שניתן למועד התאונה.

בכל מקרה של פגיעה בעת רכיבה על אופניים, חשוב לאסוף ולתעד את כל הנתונים בעת התאונה - פרטי הפוגע, תיאור המקרה, צילום זירת התאונה, תיעוד המסמכים הרפואיים המעידים על הפגיעה וכו'

מהו הדין כאשר רוכב האופניים הוא הפוגע?

כאשר אדם או רוכב אופניים, נפגע מרוכב אופניים אחר, הוא זכאי להגיש תביעת פיצויים כנגד האחראי לפגיעה. אולם, היות שרוכב אופניים מוגדר על פי חוק כהולך רגל, הרי שלא מדובר בתאונת דרכים.
במקרה כזה הנפגע זכאי להגיש  תביעה נזיקית כנגד הפוגע,  שבה נטל ההוכחה הוא על התובע, הנפגע והוא זה שחייב להוכיח כי הצד הנתבע הוא האשם בתאונה, אילו נזקים נגרמו כתוצאה מהתאונה וכו'.
בניגוד לתאונת דרכים, בה הנתבעת היא חברת הביטוח של הפוגע, הרי שכאן הנתבע הוא האדם בעצמו, מה שמערים לא פעם קשיים רבים בגבייה של סכום הפיצוי שנקבע, ומנגד חושף כל רוכב אופניים לתביעות. אמנם קיימות כיום פוליסות ביטוח שבמסגרתן מבטח הרוכב את אחריותו כלפי צד שלישי, בגין נזקי גוף ונזקי רכוש שהוא עלול לגרום להם במהלך הרכיבה, אך כדאי לבחון היטב את כדאיותן. 

 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה