zap group mishpati logo

גירושין על רקע בגידה - כיצד יש לפעול?

הליך גירושין הוא מעצם טבעו קשה וסבוך, אולם כשהנישואים מתפרקים על רקע בגידה של אחד מבני הזוג, האתגרים הכרוכים בפירוק החבילה קשים אף יותר. כיצד משפיעה בגידה על הליך הגירושין?

08.01.17
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גירושין על רקע בגידה - כיצד יש לפעול?

בגידה היא אחד הגורמים השכיחים ביותר לפירוק מערכות נישואים ומלבד היותה טריגר לפירוק החבילה היא גם משפיעה על האופן בו יראו ויתנהלו פני הדברים. 

מהן ההשלכות של הבגידה על הליך הגירושין?

קשיים בדרך להסכמה

כל הליך גירושין הוא קשה, אך כאשר הסכסוך בין הצדדים הוא מר ומערב רגשות של טינה, קנאה, כעס ונקמה - רגשות שצפים באופן טבעי לאחר בגידה - קשה יותר להיפרד בהסכמה וברוח טובה. מאבק גירושין עשוי להיות ארוך, מעיק ודרמטי ולגבות מחיר מבני הזוג ומהילדים, ועשוי להיות יעיל, מהיר ופחות מזיק - אך לשם כך יש צורך בהתגייסות הדדית. 

לגירושין בהסכמה יתרונות רבים - חסכון במשאבים, פגיעה פחותה בילדים, יכולת לעצב הסכמות ייחודיות שישרתו את צרכי הצדדים וגם סיכוי גבוה שהחוזה יכובד בעתיד (הסטטיסטיקה מלמדת שגרושים נוטים לכבד יותר חוזי גירושין שנוסחו בהסכמה לאחר הליך גישור מאשר הסדרים שנכפו עליהם על ידי בית המשפט).

למרות יתרונות אלה, פעמים רבות, כשהגירושין הם על רקע בגידה, בן הזוג הנבגד מתקשה להתעלם מהמשקעים ומהפגיעה ולבחור בנתיב שייטיב איתו ועם הילדים. רגשות הנקמה וההשפלה וחוסר האמון גורמים לסחבת ולמאבקים קשים, כשהצד הנבגד מתקשה להתפשר ולנהל הליך מושכל ויעיל.

הבגידה כנשק

בנסיבות מסוימות, הוכחת קיומה של בגידה יכולה לשמש כנשק המקנה יתרון לצד הנבגד. לשם כך יש להבין את ההשלכות של עצם הבגידה על הליך הגירושין, על זכויות הצדדים ועל אופן ניהול המו"מ ביניהם.

נשים אשר יפנו לבית המשפט בתביעה כנגד המאהבת שפירקה  את ביתן - לרוב יענו בשלילה. אם האישה בגדה, ישללו ממנה את מזונותיה ואף תישלל ממנה כתובתה

כיצד משפיעה בגידה על זכויות ותביעות צדדים לגירושין?

תלוי מי בגד - הגבר או האשה; ותלוי היכן מתקיים הדיון בעניינם - בבית דין רבני או בבית משפט לענייני משפחה.
השלכות הבגידה ימצאו את ביטוין בבית הדין הרבני, שכן האישה תהיה זכאית לקבל את כתובתה ולעתים, בנסיבות מסוימות תקבל גם פיצויים. 

נשים אשר יפנו לבית המשפט בתביעה כנגד המאהבת שפירקה  את ביתן - לרוב יענו בשלילה. אם האישה בגדה, ישללו ממנה את מזונותיה ואף תישלל ממנה כתובתה. 

אמנם, כשבית דין רבני דן בחלוקת רכוש הוא כפוף לחוק יחסי ממון הקובע את אופן חלוקת הרכוש, וחלק מההסדר דורש התחשבות במועד פקיעת הנישואים, ועם זאת בשל הרקע ההלכתי של הדיינים בבית הדין הרבני הם יכולים, במקרה של בגידה, לקבוע כי תאריך פקיעת הנישואים יהיה מועד הבגידה; קביעה שתשלול מהאישה הבוגדת זכות לרכוש שצבר הבעל לאחר הבגידה. 

אם הליך הגירושין נדון בבית המשפט לענייני משפחה, אין כל משמעות לעניין הבגידה, ולא ניתן לתבוע פיצוי בגינה או לבקש שלילת זכויות כלשהן. 

מעבר לכך, יש לקחת בחשבון השלכה נוספת של בגידה: רצוי להימנע מדיון על הבגידה בבית הדין או בבית המשפט במגמה למנוע את תיעודו. אם הבגידה תידון בבית המשפט, תוזכר, תוצג ותוכח, גם אם לא תהיה לכך השפעה מעשית על תוצאות הדיון, יש בעצם התיעוד משום בעיה. פעמים רבות הצד הבוגד שמתבייש במעשיו ימנע מלהגיע לדיון ויסכים לוותר על דרישות רבות כדי לרצות את הצד הנבגד, לפצותו או כדי למנוע מצב בו דבר הבגידה יתועד ויגיע לאוזני הילדים שעשויים להאשימו במשבר ולכעוס עליו.

בכל מקרה, בשל השלכות הבגידה ישנה חשיבות מיוחדת לצורך לזהות את הבגידה בזמן, ועל הצד הנבגד לפעול באופן מושכל ומחושב ולהתנהל בזהירות ובתבונה.

אל תחשפו את העובדה שהבגידה נחשפה, אל תמהרו לעזוב את הבית ואל תחשפו את רצונכם להתגרש. אי הידיעה של הנבגד על ידיעותיכם ומעשיכם מקנה לכם יתרון עצום

אני חושד/ת שבן/ת זוגי בוגד/ת, כיצד עלי לפעול?

שלב ראשון - ייעוץ משפטי

בשלב הראשון והמוקדם ביותר יש לפנות לייעוץ משפטי. במסגרת הייעוץ תוכלו להבין "מי נגד מי", מה קורה, מה עליכם לעשות וכיצד מוטב לכם להתנהל. חשוב ביותר להתנהל בדיסקרטיות. אל תחשפו את העובדה שהבגידה נחשפה, אל תמהרו לעזוב את הבית ואל תחשפו את רצונכם להתגרש. אי הידיעה של הנבגד על ידיעותיכם ומעשיכם מקנה לכם יתרון עצום. בזמן שבן הזוג "רדום", תוכלו לפעול באופן שיקנה לכם יתרון עצום בעתיד בעת ניהול משבר הגירושין. 

עורך הדין יסביר לכם על משמעויות הבגידה וינחה אתכם כיצד להמשיך לפעול.

חוקר פרטי בפעולה - האם יגלה את מעשה הבגידה?

שלב שני - תיעוד

בשלב השני, על פי רוב, מקבל בן הזוג נבגד הנחיות לגבי תיעוד ואיסוף ראיות. בשלב זה עליכם להיות עירניים, לרחרח ולהתחקות אחר סימנים מסגירים בהתנהגות בן הזוג. לעתים השקעה במראה החיצוני, התגנדרות והיעלמות תכופה לסידורים מסתוריים יכולים להעיד על בגידה, אך יכולים גם להיות תמימים. לכן, בשלב זה, עליכם לבדוק את חשדותיכם. נסו בחשאי לתעד ראיות מסגירות ואם יהיה צורך - ובהתאם להמלצת עורך הדין - היעזרו בשירותיו של חוקר פרטי. שימו לב - בשלב זה עליכם להקפיד כי המעקב והחקירה לגילוי האמת ייעשו באופן חוקי, כדי שניתן יהיה להשתמש במידע ובראיות המתעדות את הבגידה בזמן הצורך.

תיעוד צרכים

במקביל לחקר ותיעוד האמת, עליכם - בעיקר אם מדובר באישה נבגדת - לתעד את ההוצאות, הצרכים וההתנהלות הכלכלית במשפחה. נסו לברר מהו הרכוש שבידיכם, שימרו קבלות ותמחרו את ההוצאות שלכן ושל הילדים.

השלב השלישי הוא השלב של היציאה למאבק

בשלב זה יש לפעול על פי ייעוץ משפטי של עורך הדין, שיבחן בנסיבות העניין איזו אסטרטגיה היא האידאלית במצבכם. חשוב מאד ליישר קו עם הנחיות עורך הדין ולהשתדל, למרות הקושי, להקפיד על ניתוק רגשי ולהימנע מפעולות והחלטות אמוציונליות. היצמדות מושכלת לייעוץ משפטי של בעל מקצוע מנוסה ואובייקטיבי לרוב תניב תוצאות הרבה יותר טובות ותמנע פגיעה מיותרת בצדדים. פעמים רבות למרות הצורך לנקום ולגרום למי שהרס את המשפחה לשלם על מעשיו (בבחינת "שברת שילמת”) חכם וטוב יותר להגיע לפשרה. 

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

משרד עורכי דין וגישור עוסק בכל תחומי דיני המשפחה, לרבות: מזונות אישה וילדים, הפחתת מזונות, אחזקת ילדים ומשמורת, רכוש, פירוק שיתוף, גירושין, הסכמי ממון, ירושות, צוואות ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פוליטי רינה-משרד עורכי דין וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה