zap group mishpati logo

סובלים מבעיות פוריות - מה עם אימוץ?

חוק האימוץ קובע, בין היתר, באילו נסיבות ניתן לאמץ ילד, מהי ההסכמה הנדרשת מצד ההורים ומצד המאומץ

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 19.01.20
3 דק'
סובלים מבעיות פוריות - מה עם אימוץ?

רוב האנשים שמתחתנים מעוניינים להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה. למרבה הצער, לא כולם מצליחים לעשות זאת.
לפעמים מתברר כי האשה סובלת מבעיות פוריות ואינה יכולה להיכנס להריון, ובמקרים אחרים מתברר כי הבעיה היא דווקא בפוריותו של הגבר. האם האופציה של אימוץ פתוחה בפניהם?


האפשרות של אימוץ ילדים יכולה להיות רלוונטית גם לגבי קבוצות אחרות באוכלוסיה. למשל: אדם מבוגר שמחליט להקים משפחה חד הורית, או אדם שמתחתן עם אשה שהתאלמנה ומחליט לאמץ את ילדיה.
אימוץ הוא למעשה גידול ילד שאינו ילד ביולוגי, כלומר- ילד שנולד לאנשים אחרים. ההורים הביולוגים, אלו שהולידו את הילד, ויתרו על הזכויות ביחס אליו או שהם נפטרו.

חוק האימוץ קובע, בין היתר, באילו נסיבות ניתן לאמץ ילד, מהי ההסכמה הנדרשת מצד ההורים ומצד המאומץ , מהן תוצאות האימוץ והאם ניתן לבטל את האימוץ.
בארץ, מספר הילדים המועמדים לאימוץ הוא נמוך יחסית, ועל כן החוק מסדיר גם אפשרות של אימוץ ילד שנולד בחו"ל.

סיבות למסירה לאימוץ

שאלה שעולה בהקשר של האימוץ, היא מהן הסיבות שיכולות לגרום להורים לוותר על הילד שלהם, ולמסור אותו לאימוץ? התשובה מורכבת ממגוון סיבות וגורמים- ישנם מקרים שבהם ההורים אינם יכולים לדאוג לילדיהם כראוי, לפעמים בשל מצבם הנפשי ולפעמים בשל מחלה פיזית קשה, שלא מאפשרת להם לטפל בילדיהם ולדאוג לצרכיהם. ישנן נערות צעירות שנכנסות להריון לא רצוי, הן מגלות את דבר ההיריון בשלב מאוחר יחסית שבו כבר לא ניתן לבצע הפלה, ואין להן ברירה אלא ללדת את הילד. נערות כאלו לא לרוב לא תכננו ללדת בשלב כה מוקדם בחייהן, והן אינן ערוכות לגידול ילד, על כל המשתמע מכך. במקרים אלו, יש נערות השוקלות למסור את הילד לאימוץ.

ביצוע האימוץ ובדיקת כשירות

האימוץ מתבצע באמצעות עמותה שהוכרה ע"י שרי העבודה והרווחה והמשפטים, שהמטרה הבלעדית שלה היא פעילות בתחום זה. העמותה תבדוק האם מי שמעוניין לאמץ ילד עונה על הקריטריונים הבאים: האם הוא כשיר ומתאים להיות הורה מאמץ, מה הרקע המשפחתי שלו ומצבו הרפואי, באיזו סביבה חברתית הוא חי, האם יש נגדו רישום פלילי ומהו מצבו הנפשי ומצב משפחתו.

מהם "אימוץ פתוח" ואימוץ סגור" ?

אימוץ הנהוג בארץ הוא בדרך כלל "אימוץ סגור"- האימוץ יוצר בין ההורים המאמצים לילדים המאומצים את אותן זכויות וחובות שקיימות בין הורים לילדיהם. האימוץ מפסיק את הזכויות והחובות בין הילד המאומץ להוריו. לביהמ"ש יש סמכות להורות במקרים מסוימים על צמצום תוצאות האימוץ, כלומר: להורות שהאימוץ יהיה "פתוח", שהקשר בין הילד המאומץ להוריו לא ינותק לחלוטין. (למשל: אחת לשנה תישלח לאם הביולוגית תמונה של בנה שנמסר לאימוץ).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים