zap group mishpati logo

עורך הדין כיזם של הזדמנויות עסקיות

עורך הדין העוסק בדין האזרחי ובדין הבינלאומי מצוי כיום בצומת של צירים משפטיים, עסקיים ופיננסים המאפשרים לו לזהות ולהציע ללקוחותיו הזדמנויות עסקיות

07.02.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
עורך הדין כיזם של הזדמנויות עסקיות

השירותים המשפטיים שלהם נדרש הלקוח במסגרת פעילותו העסקית השוטפת כוללים ליווי וייעוץ בעת כריתת חוזים והסכמים, העסקת עובדים, פיתוח מיזמים ועסקאות, ניהול משא ומתן עסקי וכד'. מטרת הייעוץ המשפטי היא בראש ובראשונה להגן על האינטרסים של הלקוח בכל אלה, לדאוג לבטוחות ולוודא שמתבצעת הערכת סיכונים מהימנה שמטרה למנוע אותם או לכל הפחות למזערם עד כמה שאפשר.

מהו תפקידם של עורכי הדין בפעילות עסקית שוטפת?

במקרים רבים, התהליך של סגירת עסקאות ופיתוח מיזמים מתחיל בעבודה משפטית ואף נחתם עמה. וכך, לאחר שהצדדים גיבשו ביניהם את התנאים העסקיים, המשך המשא ומתן וקביעת החוזים נעשים לא אחת במישרין בין עורכי הדין שלהם הבודקים את ההיתכנות המשפטית של תנאי ההסכם שגובשו ואת מגבלותיהם. 

מדוע חשוב שלעורך הדין יהיה ידע נוסף מעבר לידע המשפטי?

בלא מעט מקרים נמצא, כי דווקא עורכי הדין היו אלו שסיכלו, שלא במתכוון, עסקאות שונות שהצדדים חפצו בהן והערימו עליהן מכשולים חוקיים ורגולטוריים שהביאו לביטולן. לכן, עורך דין שיש בידו הבנה וידע עסקיים וניהוליים - בעסקים, בכלכלה, בחשבונאות, בניהול משא ומתן וכד', יכול להוות גורם המשפר עסקאות, מאיץ ואף מייצר אותן או מביא לכריתתן, במקום להיות גורם שחלילה מחבל בהן או מסכל אותן מבלי דעת. כמובן שלעתים מה שנתפס כ-"חבלה" איננו כזה, אלא שמירה מובהקת על האינטרסים של הלקוח, ומניעה ממנו 'ליפול בפח' או לקחת על עצמו סיכונים, אך מנגד לא אחת עסקה טובה מתפספסת או מסוכלת רק בגלל נושא זה.

לעורך הדין היכולת להיות גורם המשפיע על ההזדמנויות של הלקוח, על עסקיו, על התוכנית העסקית ופעילותו העתידית משום שהוא מצוי בצומת המקשר בין גופים שונים, וברשותו מידע רב המאפשר לו "לשדך"בין הגופים הללו

כיצד יכול עורך הדין לייצר הזדמנויות עסקיות?

בניגוד למרבית בעלי המקצוע האחרים, לעורך הדין היכולת להיות גורם המשפיע על ההזדמנויות של הלקוח, על עסקיו, על התוכנית העסקית ופעילותו העתידית משום שהוא מצוי בצומת המקשר בין גופים שונים, וברשותו מידע רב המאפשר לו "לשדך"בין הגופים הללו, כולל לצורך ייזום עסקאות, הענקת שירותים, שיתוף ידע וכד'. 
וכך, עורך דין שיש לו ידע נוסף מעבר לידע המשפטי, יכול לחבר בין לקוחות שונים שלו מסקטורים שונים, שיענו על צרכים שונים אלה של אלה, כמו גם בין משקיע לחברה המגייסת הון ועוד, ולעשות שימוש מושכל ברשת קשריו הבינלאומית.

חשוב לזכור, כי הדבר דורש הקפדה יתרה בענייני אתיקה מקצועית, משום שעל עורך הדין הפועל כיוזם עסקאות לוודא שאין ניגוד עניינים בין פעילות זו לבין תפקידו כיועץ משפטי של מי מהצדדים וכי בכל עת האינטרסים של הלקוחות נשמרים, לא מועבר על ידו מידע רגיש על אחד מהם כחלק מהחיבור, ועליו להקפיד הקפדה יתרה על כללי האתיקה המקצועית. הקפדה על כללי האתיקה חיונית תמיד, אך סיטואציה כזו דורשת מעצם טיבה וטבעה רגישות גדולה יותר מהרגיל.

גם קשרים מקצועיים עם רשתות הפצה ועורכי דין שפעילים בלשכות מסחר במדינות זרות יכולים לפתוח ללקוחות צוהר להזדמנויות עסקיות במדינות האלה

מה יתרונה של התמחות בינלאומית בכל הקשור לייזום עסקאות?

עורך דין מקומי, מוצלח ככל שיהיה, המכיר אישים וחברות במשק הישראלי ויודע מה נכון לעשות בתחומים משפטיים שונים, עדיין חסר את ההבנה כיצד מערכות אלה פועלות במדינות אחרות.

ההבדל בין הדין הגרמני לישראלי בנושא מקרקעין, למשל, כמו גם בסביבה ובתרבות העסקיות של שתי המדינות, הוא הבדל של שמים וארץ. למעשה, מעט מאד מהמומחיות בנושאים אלו בישראל יהיה רלבנטי לפעילות דומה בגרמניה.

פרט לידע המקצועי והתרבותי, עורך דין בינלאומי הפעיל במדינות אחרות מפתח קשרים מקצועיים עם עורכי דין ואנשי מקצוע בתחום העסקי, כמו שמאים, מתווכים, מנהלי חברות, ספקי שירות, יועצי מס או רואי חשבון. קשרים אלה הם ידע בעל ערך רב עבור הלקוח. הוא מאפשר לעורך הדין לצוות את לקוחותיו לאנשי מקצוע מקומיים, שילוו אותם, יגנו עליהם ויעשו עבורם את מה שהוא עושה עבורם בישראל, ולוודא שהם מוגנים משפטית. 
למשל, בעל עסק שרוצה לפתוח סניף בארץ אחרת, מעבר לייעוץ המשפטי, הרי שעורך דין בעל קשרים והתמחות מתאימים יוכל "לשדך" אותו לחברות ישראליות אחרות שפתחו פעילות באותה מדינה, בין אם לצורך הפקת לקחים, שלא "יקפוץ לבד למים הקרים", ויתן לטעויות של אחרים למנוע ממנו ביצוע טעויות משל עצמו, ובין אם לקבלת שירותים שונים או יצירת שותפויות. 

כך, גם קשרים מקצועיים עם רשתות הפצה ועורכי דין שפעילים בלשכות מסחר במדינות זרות יכולים לפתוח ללקוחות צוהר להזדמנויות עסקיות במדינות האלה. כל אלה הם גורמים המקנים לעורך הדין יתרון עצום מבחינת לקוחותיו, משום שביכולתו ליצור עבורם הזדמנויות עסקיות בינלאומיות ולייעץ בהן גם משפטית וגם מקצועית.

כמו שקל מאוד לסכן עסקאות ולייצר מכשולים טכניים מסובכים להתגבשותן של עסקאות בישראל, כך קל וחומר בעסקאות בינלאומיות, שבשל ההבדלים הרגולטוריים בין מדינות הרבה יותר קשה לפשט במסגרתן חוזים ובעקבות כך הוצאת עסקאות אל הפועל

מה הן התוצאות האפשריות של ייעוץ משפטי כזה?

ראשית, כמו שקל מאוד לסכן עסקאות ולייצר מכשולים טכניים מסובכים להתגבשותן של עסקאות בישראל, כך קל וחומר בעסקאות בינלאומיות, שבשל ההבדלים הרגולטוריים בין מדינות הרבה יותר קשה לפשט במסגרתן חוזים ובעקבות כך הוצאת עסקאות אל הפועל.

שנית, עורך הדין הוא פעמים רבות היוזם של מהלך עסקי, אשר בלעדיו כלל לא היה נוצר או בא לאוויר העולם. בהתבסס על ההבנה העמוקה של עורך הדין של עסקיו של הלקוח, הוא יכול לייעץ ללקוח לגבי נקיטת פעולות רווחיות יותר שהלקוח לא תמיד מודע להן ולפתוח בפניו צוהר להזדמנויות שאחרת לא היו זמינות לו כלל. 

עסקה בינלאומית - נחתמה הרגע

לבסוף, בעקבות הייעוץ של עורך הדין, לקוחות יוצאים פעמים רבות עם תובנות אחרות לגמרי לגבי הרעיונות המקוריים שלהם לעסקאות או פעילויות עסקיות שונות, ולעתים אף משנים פעילות עסקית או מעתיקים אותה לארץ שונה מזו שתכננו במקור. 

בשורה התחתונה, מקצוע עריכת הדין, בכלל, ועורך דין המתמחה בפעילות עסקית בינלאומית והמלווה חברות ואנשים פרטיים בעסקות שונות, בפרט, הם בעלי ערך מוסף משמעותי מתוקף, המאפשר ללקוחות עורך הדין המתמחה ליהנות משירותים נוספים על אלה המשפטיים ולקבל סיוע בתהליכי הכניסה שלהם לשווקים זרים וחדשים, כמו-גם הזדמנויות עסקיות שהנן "יקרות מפז", מסוג זה שהלקוח כלל לא מגיע אליהן או מסוג בו הלקוח מורגל לשלם סכומי עתק עבור ייצורן, לאנשי שיווק ופיתוח עסקי מהמעלה הראשונה.

פז יצחקי וינברגר עו"ד

פז יצחקי וינברגר עו"ד

"עורך הדין פז יצחקי-וינברגר: מומחה משפטי מוכשר בחדלות פירעון ודיני מדינות זרות, מספק ייעוץ מקצועי ברמה הגבוהה ביותר ללקוחותיו בכל התחומים המשפטיים."

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פז יצחקי וינברגר עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה