zap group mishpati logo

יום השואה 2022: "ניצולי השואה לא מנצלים באופן מלא את הזכויות שלהם"

יום השואה 2022 מעורר שוב את שאלת זכויות ניצולי השואה. זאפ משפטי מרכז את כל הזכויות, גם החדשות, לטובת ניצולי השואה ובני משפחותיהם. כל הפרטים

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
24.04.22
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
יום השואה 2022: "ניצולי השואה לא מנצלים באופן מלא את הזכויות שלהם"

עיקרי הכתבה:

  • מה הן זכויות הניצולים, וכיצד הן מתחלקות? המעגל הראשון של ניצולי השואה כולל בתוכו ניצולי שואה ששהו בגטאות ומחנות, או שחיו בזהות בדויה, במסתור או במחנות עבודה בסיביר. הם מקבלים קצבה מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים. ניצולי שואה שעלו לאחר 1953, ולא שהו במחנות גטאות, או חיו בזהות בדויה, במסתור או במחנות עבודה בסיביר, לא זכאים לקצבה – הרבה מהם יוצאי ברית המועצות שברחו למזרח בעקבות רדיפות הנאצים.
  • למה זכאים הניצולים מהמעגל השני? מי שעלה לישראל אחרי 1953 ולא נכנס לאחת הקטגוריות של יוצאי מחנות, גטאות, שהות במסתור או זהות בדויה, זכאי למענק שנתי - המענק השנתי עד שנת 2022 עמד על 3,900 שקל לשנה, ולאחרונה הסכום עלה ל-6,500 שקל.
  • האם יש זכויות חדשות שנכנסו לתוקף בשנים האחרונות? כן. למשל ברומניה, ערים וכפרים הוכרו בשנים האחרונות כגטאות. אוכלוסיה שלמה שלפני כן לא קיבלה כל פיצוי, או קיבלה מענק שנתי בלבד, קיבלה הכרה ונכנסה למעגל הראשון של ניצולי השואה. בעקבות זאת קיבלו הניצולים את הזכויות המגיעות להן. בנוסף, בעקבות חתימה של הביטוח הלאומי הישראלי על אמנה עם הביטוח הלאומי הגרמני, אנשים שבמהלך המלחמה לא עבדו בעבודות כפייה הפכו זכאים גם הם לדמי ביטוח לאומי מגרמניה.
    ____________________________________

ניצולי השואה מוצגים פעמים רבות כמקשה אחת מבחינת הזכויות שהמגיעות להם, אך לא כך הדבר. אוכלוסיית הניצולים מתחלקת לשניים: ניצולים שעלו לישראל לפני 1953, וניצולים שעלו אחרי. ניצולים שעלו מוקדם יותר זכאים לזכויות משמעותיות יותר ונחשבים למעגל הראשון של ניצולי השואה. אך ב-2015 כל זה השתנה כאשר יאיר לפיד, שכיהן כשר האוצר באותה תקופה, החליט שכל מי שמוגדר כיוצא גטאות או מחנות, או שהסתתר או החזיק בזהות בדויה, ועלה אחרי 1953, יהיה זכאי להטבות של המעגל הראשון של ניצולי השואה.

עם השנים, נוספו הטבות נוספות להן זכאים הניצולים, ומפאת חוסר מודעות, הם אינם ממצים את הזכויות המגיעות להם. עו"ד מלי גרנות, מעמותת "אביב לניצולי שואה", עונה על כל השאלות החשובות בנושא.

במעגל ראשון יש אפשרות להכיר בסוכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית שהתפרצו בגוף הניצול עד 1995, בעוד במעגל שני, המחלות הללו נחשבות רק אם התפרצו בגוף הניצול לפני 1985

מה הן זכויות ניצולי שואה וכיצד הן מתחלקות?

"המעגל הראשון של ניצולי השואה כולל בתוכו ניצולי שואה ששהו בגטאות ובמחנות, או שחיו בזהות בדויה, במסתור או במחנות עבודה בסיביר. הם מקבלים קצבה מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים", מסבירה עו"ד גרנות.

"ניצולי שואה שעלו לאחר 1953, ולא שהו במחנות גטאות, או חיו בזהות בדויה, במסתור או במחנות עבודה בסיביר, לא זכאים לקצבה – הרבה מהם יוצאי ברית המועצות שברחו למזרח בעקבות רדיפות הנאצים, ואף על פי שהם סבלו המון בתקופת מלחמת העולם השנייה, הם לא מקבלים קצבה".

זכויות ניצולים שמשתייכים למעגל הראשון

"מלבד הקצבה, השתייכות למעגל הראשון מקנה זכאות להכרה במצבים רפואיים מסוימים שמקבלי קצבה מהמעגל השני אינם זכאים לה (דמנציה למשל) וכן יש מדרג זכאות לאחוזי נכות שונה בין המעגל הראשון לשני ולגבי מספר מחלות גם סף ההכרה שונה (במעגל ראשון יש אפשרות להכיר בסוכרת/ יתר לחץ דם/מחלת לב כלילית שהתפרצו בגוף הניצול עד 1995, בעוד במעגל שני, המחלות הללו נחשבות רק אם התפרצו בגוף הניצול לפני 1985".

ומה לגבי ניצולים שהגיעו לישראל אחרי 1953?

"פה מתחיל סיפור מעניין, שגובל באי צדק", מסבירה גרנות. "מי שהגיע עד 1953 זכאי לקבצה חודשית, מימון טיפולים רפואיים וסל של שירותים והטבות ובעיקר זכויות. יש קבוצות נוספות של ניצולים, למשל אנשים ששהו בגוש המזרחי בעת המלחמה, ולא יכלו לעלות לישראל.

"יש דוגמאות רבות של אחים למשל, כאשר אח אחד הצליח להגיע למחנות העקורים ולעלות לישראל, והשני נשאר בברית המועצות ורק בסוף שנות ה-80 עלה ארצה. אך כאמור, יש גם ניצולים שעלו אחרי 53' שכן זכאים לאותן הטבות, בגלל שהם משתייכים לאחת מארבע קטגוריות (יוצאי מחנות וגטאות, שהות זהות בדויה או במסתור) בנוסף, אותם ניצולים שהכנסותיהם לא מגיעות לתקרה שקבועה בתקנות של ועידת התביעות, זכאים לקבל קצבה מכוח החלטה של ועידת התביעות שהוא גוף בינלאומי, שדואג מול גרמניה להכיר בעוד אוכלוסיות ולסייע לניצולי שואה מסביב לעולם, ואז מי שגר בישראל ועלה אחרי 1953 ונכנס לאחת הקטגוריות יכול לקבל את הקצבה".

מי שמקבל קצבה חודשית לא יהיה עני. אמנם הוא לא יחיה ברווחה ענקית אבל הוא יוכל להזדקן בכבוד עם הכנסה של עד 10,000 שקל בחודש

מי הגוף שמעביר את הכספים דרך ועידת התביעות?

"את השילומים מגרמניה שילמה בזמנו רק גרמניה המערבית, וכולם שאלו כל השנים מה עם חלקה של גרמניה המזרחית. ככל הנראה, הסכומים שמשולמים כיום מטעם ועידת התביעות מגיעים מגרמניה המזרחית".

מה הם הסכומים שלהם זכאים הניצולים?

"מי שמקבל קצבה חודשית לא יהיה עני. אמנם הוא לא יחיה ברווחה ענקית אבל הוא יוכל להזדקן בכבוד עם הכנסה של עד 10,000 שקל בחודש", מסבירה גרנות. "לעומתו, מי שעלה ארצה אחרי שנת 1953 ולא נכנס לאחת הקטגוריות של יוצאי מחנות, גטאות, שהות במסתור או מחיה בזהות בדויה, זכאי למענק שנתי. המענק השנתי עד שנת 2022 עמד על 3,900 שקל לשנה, ולא מזמן הסכום עלה ל-6,500 שקל.

"בכהונתו של יאיר לפיד כשר אוצר הוא ביטל את המעמדות בתוך האוכלוסיה של ניצולי השואה וקבע את החקיקה שנקראת 'חוק יוצאי מחנות וגטאות', שאומר שניצולים ששהו במחנות וגטאות ועלו אחרי 53' יהיו זכאים לאותן זכויות שהיו זכאים להן הניצולים שעלו לפני 53'".

האם יש זכויות חדשות שנכנסו לתוקף בשנים האחרונות?

"כן. למשל, ברומניה ערים וכפרים הוכרו בשנים האחרונות כגטאות. אוכלוסיה שלמה שלפני כן לא קיבלה דבר, או קיבלה מענק שנתי בלבד – פתאום קיבלה הכרה, ובעקבות זאת הם משתייכים כעת למעגל הראשון וזכאים לקבל קצבה חודשית", אומרת גרנות.

"בנוסף, בעקבות חתימה של המוסד לביטוח הלאומי הישראלי על אמנה עם הביטוח הלאומי הגרמני, אנשים שבמהלך המלחמה עשו עבודות מרצון, כלומר לא עבודות כפייה, למשל ניקיון בתים, טאטוא רחובות ועוד, הוכרו לדמי ביטוח לאומי מגרמניה על השנים שעבדו בזמן המלחמה. זה רלוונטי להרבה מאוד אנשים שעבדו ותפקדו, המענק יכול להגיע לסכומים מאוד משמעותיים שנעים בין כמה אלפי יורו ועד מאות אלפי יורו. הסכומים משולמים רטרואקטיבית משנת 97' ובנוסף לזה ניתן לקבל קצבה חודשית נוספת".

כל הניצולים שהעיר שלהם הוכרה כגטו נכנסו למעגל הראשון של ניצולי השואה ובבת אחת הם יכולים לקבל גם קצבאות נכות, גם קצבאות על רדיפות של מעגל ראשון ועוד

איך מוכיחים את הפרמטרים לזכאות?

"יש אבחנה מאוד משמעותית בין אלה שחיים לבין אלה שמתים. מאוד קשה להוכיח את זה לגבי מי שמת, אלא אם יש הוכחות כתובות שניתן לאתר בארכיונים למשל.

"הגרמנים דורשים להביא עד שנמצא בחיים, שיעיד שאותו אדם עשה את העבודה הזו והזו, ונטל ההוכחה הוא גבוה. אנחנו, בעמותת אביב לניצולי שואה, עוסקים היום בניצולים שהיו ילדים, הגיל החציוני של הניצולים שנותרו היום הוא סביב 85 שנה. הם היו ילדים קטנים באותה תקופה. לכן, אין הוכחה אלא אם האדם בחיים, ואז הוא יכול לתת הצהרה והגרמנים בודקים אם הוא באמת היה באותו מקום שהוא אומר באותה תקופה וכו'. עד ילידי 1937 יש לנו הישגים מאוד נאים, שממש יכולים לשנות את רמת החיים של האדם.

"אנחנו בעמותה מבצעים את התהליך באופן חינמי ועושים זאת כשליחות. מאוד חשוב שניצולי השואה יידעו שהם יכולים לקבל את השירותים האלה מעורכי דין בחינם".

עו"ד גרנות מוסיפה: "כל הניצולים שהעיר שלהם הוכרה כגטו – לאחרונה הוכרה בוקרשט כגטו - נכנסו למעגל הראשון של ניצולי השואה ובבת אחת הם יכולים לקבל גם קצבאות נכות, גם קצבאות שקשורות לרדיפות של מעגל ראשון, ואם הם מצליחים להוכיח שהם עבדו בעבדות רגילות, הם יכולים בנוסף לקבל סכומים מאוד יפים".

הניצולים לא מספיק מממשים את הזכויות שלהם ואינם יודעים כי אם יש החמרה במצבם הם יכולים לקבל קצבה גדולה יותר

איך נקבעים סכומי המענקים והקצבאות?

"הסכומים תלויי אחוזי נכות. אחוז הנכות שמתחילים איתו בדרך כלל הוא סביב נושא הבריאות הנפשית. רדיפות הנאצים הותירו צלקות נפשיות גדולות, מה שעומד על סביב ה-25 אחוזי נכות", מסבירה גרנות. "ורגע שאדם מקבל קצבה ומצבו הבריאותי מידרדר, הוא יכול להעלות את אחוזי הנכות ובהתאם את הקצבאות. ועדה רפואית יכולה להתכנס כל חצי שנה בעניינו של אדם, אך הניצולים לא מספיק מממשים את הזכויות שלהם ואינם יודעים כי אם יש החמרה במצבם הם יכולים לקבל קצבה גדולה יותר".

מהו המסר שלכם לניצולי השואה?

"אנחנו רוצים שכל ניצול שואה יחיה בכבוד ופועלים מול הרשויות כדי לסייע במימוש הזכויות של כל ניצול וניצול. אני ממליצה לפנות ליועצי הזכויות בעמותת אביב לניצולי שואה, שדואגים שניצולי השואה ינצלו את מלוא הזכויות שלהם. אנחנו מגישים את כל הבקשות הרלוונטיות ועוקבים אחרי קבלתן מול הרשויות השונות, וכל זה בחינם".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה