zap group mishpati logo

צוואות וירושות - שאלות שנשאלו לאחרונה

האם צוואה שהופקדה אצל רשם הירושה גוברת על צוואה מאוחרת שלא הופקדה? מי ירש אדם שנפטר שאין לו ילדים? שאלות ותשובות מהפורום, לפניכם

מאת: עו"ד ונוטריון רונן גדותעו"ד רונן גדות
16.02.17
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
צוואות וירושות - שאלות שנשאלו לאחרונה

דירה שהתקבלה בירושה מאב לבתו הנשואה

שאלה: דירה התקבלה בירושה מאב לבתו הנשואה. הדירה רשומה על שמה בלבד. האם לבעלה יש חלק בדירה?

תשובה: לא. היווצרות זכויות בדירה מחייבת מעשה מכוון, או הסכם בין הצדדים להענקת זכויות לבן הזוג. יש לשים לב ש"הסכם" כזה יכול להיווצר גם תוך כדי התנהגות מבלי שנחתם שום מסמך.

היווצרות זכויות בדירה מחייבת מעשה מכוון, או הסכם בין הצדדים להענקת זכויות לבן הזוג

הסתלקות ילדי המנוחה לטובת הנכד

שאלה: למנוחה 2 בנות, כאשר לאחת מהן יש בת יחידה ולשנייה בן ובת. רצון המשפחה שהנכד יקבל את העזבון של הסבתא. האם אפשרי שהבת של המנוחה תסתלק לטובת אחותה (האם של הנכד) והאחרונה תסתלק לטובת בנה (הנכד)? אם לא, באיזו דרך כן יכול הנכד לקבל את הירושה?

תשובה: אם הנכד איננו יורש לפי צוואה או חוק, אי אפשר להסתלק לטובתו, אבל אמו האוהבת יכולה להעביר לו את הדירה במתנה.

שינוי צוואה כמוהו ככתיבת צוואה חדשה

שינוי מוטב בצוואה בעדים

שאלה: ערכתי צוואה אצל עורך דין לפני כשלוש שנים. צוואה בעדים עליה חתומים עורכי דין נוספים שהיו במשרדו . כעת לאחר שלוש שנים אני רוצה להסיר את אחד המוטבים שלי (הדבר כרוך במחיקת שורה אחת בצוואה). שאר הצוואה תישאר אותו הדבר בדיוק. האם עלי לערוך צוואה חדשה ולשלם שוב 1,500 ש"ח לעורך הדין או שאפשר להסיר את המוטב הזה ולשלם פחות או בכלל לא?

תשובה: שינוי צוואה כמוהו ככתיבת צוואה חדשה. כיוון שמדובר לדבריך בשינוי מהותי שאינו מצריך טרחה רבה, נא בדוק עם אותו עו"ד אם אפשר לבצע את טקס התיקון כפי שהסברת בעלות נמוכה או ללא עלות. זה עניין עסקי שלו. אפשרות אחרת היא לקחת את נוסח הצוואה (ללא אותה שורה שמבחינתך מיותרת) ולחתום עליה בפני נוטריון כאילו עשית צוואה חדשה. תשלם רק עבור שרות הנוטריון של אישור הצוואה שהוא מספר מאות ש"ח בלבד ואז יש בידיך צוואה חדשה לחלוטין בעלות נמוכה.

האשה הראשונה לא היתה נשואה למנוח בשעת מותו, הילדים הקטינים אינם ילדיה. לפיכך אינה זכאית לדבר

צו ירושה וקצבת שארים

שאלה: גבר היה נשוי בשנית ונפטר. מנישואיו הראשונים יש לו 4 ילדים בוגרים, ומנישואיו השניים יש לו ילדה בוגרת ושני ילדים קטינים. אשתו הגישה בקשה לצו ירושה וקיבלה אותו כמקובל בחוק. הגבר קבל מביטוח לאומי קצבת נכות וכיום אשתו מקבלת קצבת שארים. לאשה יש דירה שנקנתה עוד לפני נישואיה וכתובה על שמה בלבד. שאלותי: 1. האם לפי צו הירושה גם הדירה מתחלקת בין הילדים? (במידה שהאשה תמכור). 2. אחד מילדיו מנישואיו הראשונים כתב מכתב לביטוח לאומי שהאשה לוקה בנפשה במחלת סכיזופרניה ומזניחה את ילדיה ומבקש להעביר את קצבת השארים לאמו. יש לציין שאותו ילד באמת לוקה בנפשו ונוטל כדורים פסיכיאטרים. האם האישה צריכה לחשוש ממכתב זה ומהשלכותיו?

תשובה: 1. לא. הדירה שלה, אלא אם תצליחו להוכיח שהאשה השנייה העניקה למנוח זכויות בדירה לפני מותו.

2. האשה הראשונה לא היתה נשואה למנוח בשעת מותו, הילדים הקטינים אינם ילדיה. לפיכך אינה זכאית לדבר. אם יש חשש לבריאות הילדים הקטינים, יש לפנות לעובד סוציאלי במקום מגורי אותה אשה שניה ולבקש שיבדוק מצב הילדים. ייתכן שהפתרון להם הוא מינוי אפוטרופוס שידאג לאותם קטינים.

חתימה על צוואה - צעד חשוב

ירושה של מי שהניח אח ואם בלבד

שאלה: מי הם יורשיו של מי שנפטר והניח אמא ואח בלבד? (לא היה נשוי. אין בת זוג, אין ילדים והאבא נפטר לפניו)

תשובה: היורשים הם האם והאח. האם יורשת מחצית והאח יורש מחצית.

לפי חוק הירושה, משעה שאביך מת, את היורשת וחלקו בחשבון הבנק הוא שלך

חשבון בנק, ירושה וחשש מעיקול

שאלה: הורי היו שותפים בחשבון בנק. אבי נפטר, אימי נותרה בחשבון. החשבון על שמה ובתוספת יורשי העזבון ושם אבי. אנחנו שתי אחיות יורשות גם את אבי יחד עם אימי. עד עתה לא הבאנו תעודת פטירה של אבי לבנק. שאלתי, האם במצב הזה אנחנו בפועל נחשבות כבעלות חשבון בנק זה? או, שעד שלא מביאים צו ירושה, ורושמים את היורשות במפורש בחשבון יחד עם אימי זה לא רשמי. למשל - האם יש סכנה מפני עיקול? האם יכולים לבוא לחשבון אימי עם עזבון אבי ולעקל אותו גם בגללי אפילו שאיני רשומה בו עדיין אלא כפי שציינתי החשבון הוא על שם אימי ועזבון אבי. 

תשובה: לפי חוק הירושה, משעה שאביך מת, את היורשת וחלקו בחשבון הבנק הוא שלך.

רשמית העברת הזכויות בחשבון אלייך מתעכבת עד שיוצא צו ירושה המכריז של יורשי המנוח. אבל אם  מישהו יבקש לעקל את חלקך בחשבון הבנק ויוכיח שאת יורשת של המנוח הרשום כעל החשבון, אני מניח שבית משפט ייתן צו עיקול אם ישתכנע שכל העיכוב בהעברת החשבון לשמך נועד רק להברחת נכסים ואין לו סיבה אמיתית אחרת.

הכלל הוא שצוואה מאוחרת בזמן גוברת על צוואה מוקדמת ממנה בכל דבר ועניין ששתי הצוואות עוסקות בו

צוואה שהופקדה - קרוב משפחה שנפטר

שאלה: קרוב משפחתי נפטר. לפני חמש שנים ערך צוואה בעדים אצל עורך דין והפקיד אותה אצל רשם הירושה. שלוש שנים לאחר מכן עשה צוואה חדשה בעדים אצל אותו עורך דין אבל הפעם לא הפקיד אותה אצל רשם הירושה. בהנחה ששתי הצוואות נעשו בצורה תקינה, איזו צוואה גוברת? המוקדמת המופקדת או המאוחרת שאינה מופקדת?

תשובה: ההפקדה כשלעצמה אינה נותנת עדיפות לצוואה. הכלל הוא שצוואה מאוחרת בזמן גוברת על צוואה מוקדמת ממנה בכל דבר ועניין ששתי הצוואות עוסקות בו.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רונן גדות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה