zap group mishpati logo

משפחת אומנה - תנאים, אחריות וזכויות

משפחת אומנה מעניקה פתרון זמני לילדים שהוצאו בצו חירום מהבית, או שלא נמצאה עבורם מסגרת אחרת. מה הן זכויותיה של משפחה אומנת?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
03.02.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
משפחת אומנה - תנאים, אחריות וזכויות

עיקרי הכתבה:

  • כדי להיות משפחת אומנה צריך לעמוד במספר קריטריונים, להוציא רישיון אומנה ולעבור קורס הכשרה של כמה ימים.
  • קיימים שלושה סוגי אומנה - רגילה, טיפולית ואומנת חירום המיועדת לילדים שמוצאים מביתם בצו חירום.
  • כל אדם שקיבל רישיון אומנה יכול לשמש כמשפחת אומנה, גם אם מדובר במשפחה חד הורית.
    ______________________________________

"משפחת אומנה" נשמע כמו התחלה של סרט משפחתי מרגש בנטפליקס, אבל המציאות בשטח יכולה להיות שונה: מחקר אמריקאי מצא שילדים באומנה סובלים מבריאות לקויה ומתסמינים נפשיים קשים כמו חרדה, דיכאון והפרעות אכילה. שליש מילדי האומנה במחקר דיווחו על התעללות מצד הורה אומנה או מבוגר אחר במשפחת האומנה שאירחה אותם, וכמעט מחצית מילדי האומנה בארה"ב הפכו בשלב כלשהו להומלסים, לאחר גיל 18. מבחינת הצלחה בחיים, שיעור העוני גבוה פי שלושה בקרב מי שהיו ילדי האומנה מאשר באוכלוסיה הכללית.

מה הן הסיבות לקשיים שחווים ילדים במשפחות אומנה? האם הדבר קשור בהכרח להתנהלות קלוקלת של ההורים במשפחת האומנה, או לעובדה שהילדים מגיעים למסגרת זאת פגועים עקב שנים של הזנחה או התעללות ולא מקבלים מספיק תמיכה רגשית? אולי משפחות האומנה לא מקבלות מספיק הדרכה, תמיכה כלכלית ורגשית כדי שיוכלו לתחזק שגרה רגשית הולמת ואורח חיים מספק מבחינה כלכלית לאותם ילדים? 

חשוב לציין ולהדגיש שילדים רבים שעברו וגדלו במשפחות אומנה הצליחו בהמשך במסלול חייהם, והמסגרת המשפחתית הזאת היא זו שחיזקה אותם והובילה אותם למסלול חיובי בחיים.

אם משפחה רוצה להשתלב כמשפחת אומנה היא חייבת לעמוד במספר קריטריונים ובין היתר להחזיק ברישיון אומנה - רישיון ייעודי שמהווה אישור ליכולתה לקלוט ילדים לאומנה

משפחת אומנה - מהי?

תפקידה של משפחת אומנה הוא להעניק מסגרת משפחתית זמנית לילדים בגילאי 0-18 (ולפעמים עד גיל 21) שהוצאו מביתם עקב התעללות או הזנחה ועדיין לא נמצאה עבורם מסגרת קולטת קבועה כמו הורים מאמצים או פנימיה. לפעמים משפחת אומנה יכולה לקבל אליה מספר ילדים ולפעמים רק אחד. יש משפחות שמקבלות מתבגרים ואחרות שמקבלות תינוקות.

ילדים שמגיעים למשפחות אמנה סובלים לעתים ממצב נפשי קשה, על כל השלכותיו. אחרים סובלים מתסמינים אופייניים לקורבנות אלימות והתעללות, ויש גם אלה הלוקים בפיגור או בנכות. המשפחה הקולטת צריכה לסגל את הילדים לשגרת יום נורמטיבית ולספק להם מסגרת בטוחה ומוגנת עוד לפני שהם מטופלים ומשתקמים. לכן, אם משפחה כלשהי רוצה להשתלב כמשפחת אומנה היא חייבת לעמוד במספר קריטריונים. לפי חוק אומנה לילדים, משפחת אומנה צריכה להחזיק ברישיון אומנה - רישיון ייעודי שמהווה אישור ליכולתה לקלוט ילדים לאומנה. 

למשפחת אומנה יש סמכות לנהל ולקבוע את שגרת יומו של הילד אשר באחריותה. להורה האומנה יש סמכות לקבל החלטות עבור הילד ולייצג את האינטרסים שלו מול הרשויות

אילו מסגרות אומנה קיימות?

קיימות שלוש מסגרות אומנה: 

אומנה רגילה, המיועדת לילדים שטרם הגיעו לגיל 18, או לילדים עם בעיות נפשיות/ גופניות. 

אומנה טיפולית, המיועדת לילדים או לבני נוער עם טראומות קשות עקב שנים של הזנחה והתעללות. האומנה הזו ארוכה יותר, במטרה להציע שיקום עקבי.

אומנת חירום, המיועדת למצבים בהם צריך להוציא בדחיפות ילד מביתו ולהעניק לו הגנה מיידית במשפחת אומנה. אומנת חירום היא לתקופה של עד שלושה חודשים ובמקרים חריגים עד חמישה חודשים. 

במקביל להעברת הילדים למשפחות אומנה מתקיימת מערכת של שיקום וטיפול בהורים של ילדי האומנה, הכוללת הדרכה, גמילה מסמים במקרה הצורך ועוד.

מה הם הקריטריונים למשפחת אומנה?

כדי לקבל רישיון אומנה, התקף לשלוש שנים - בתום התקופה נבדקת מחדש הזכאות לאומנה - יש לעמוד במספר תנאים והם: 

  • תושב/ת ישראל.
  • 10 שנות לימוד לפחות.
  • ידיעת קרוא וכתוב.
  • בין הגילאים 55-25.
  • בעל/ת משכורת מסודרת וקבועה.
  • מגורים בבית ראוי למגורים ועם מרחב מספק לגידול ילדים נוספים.
  • ללא לקות נפשית שעלולה לפגוע בילדי האומנה.
  • ללא מגבלה שעלולה להפריע בטיפול בילדי האומנה.
  • אינו/ה הורה לקטין נזקק (קטין שכעת או בעבר נרשמה סכנה לשלומו וזקוק להשגחה, או קטין שביצע עבירה פלילית).
  • ללא אפוטרופוס.
  • אינו/ה מכור/ה לסמים/ אלכוהול ואינו/ה מתגורר/ת עם אדם מכור.
  • ללא רישום פלילי, כולל האדם המתגורר עימו.

במקרים חריגים, ניתן להוציא רישיון אומנה חריג, אם טובת הילד דורשת זאת, למשל אם מבקש הרישיון בן פחות מ-24 או בן יותר מ-56. במקרים ממש חריגים, ניתן להוציא רישיון אומנה זמני חריג גם לטובת אדם שלא סיים עשר שנות לימוד, שאינו יודע קרוא וכתוב, או שאין בביתו תנאים מספיק טובים להתפתחות תקינה של ילדי אומנה.  אלה מקרים שמחייבים אישור מהמפקח הארצי על האומנה, הממונה על רישוי האומנה. אם מבקש האומנה אינו אזרח ישראלי ובאופן חריג יבחנו את הכשירות שלו לאומנה, הוא ייבדק גם על ידי ראש רשות האוכלוסין וההגירה. לאחר קבלת הרישיון, על המשפחה לעבור קורס הכשרה של כמה ימים. 

משפחת אומנה זכאית לתשלום חודשי עבור כל ילד אומנה, בסכומים משתנים - בין 1,515 שקל ל-3,661 שקל

האם יכולה להיות משפחת אומנה חד הורית?

כל אדם יכול להיות משפחת אומנה, אם הוא עובר את הבדיקות והתנאים. יחד עם זאת, לפני מספר שנים זוג נשים לסביות ביקשו לשמש כמשפחת אומנה וסורבו. תגובת משרד העבודה והרווחה היתה: "משפחות גאות והורים יחידניים, כמו כל המשפחות, יכולים לשמש כמשפחות אומנה אם עברו את מבחני הכשירות בהצלחה. ישנם ילדי אומנה שנמסרו למשפחות של בני זוג מאותו המין. אנחנו מזמינים את כל מי שרואה עצמו מתאים לפנות למוקד 118 של משרד העבודה והרווחה ולקבל מידע על הליכי ההרשמה למאגר של הורי האומנה של המשרד". 

מה הן זכויות משפחת אומנה?

להורים במשפחות אומנה יש זכויות וזכאויות וביניהן: 

  • חופשת לידה במקרים של קליטת ילד בן 3 שנים ומעלה - ארבעה שבועות; מתחת לגיל 3 - 26 שבועות.
  • איסור פגיעה בהיקף המשרה או ההכנסה להורים שהודיעו על כוונתם לשמש כמשפחת אומנה.
  • איסור פיטורים 60 יום לאחר "חופשת הלידה" (שזכאים לה לאחר קליטת הילד).
  • התפטרות תמורת פיצויים. 
  • גימלת לידה מביטוח לאומי.
  • זכאות להיעדרות מהעבודה עקב מחלת הילד.
  • זכאות להיעדרות של שעה ביום מהעבודה, בתקופה של ארבעה חודשים מחופשת הלידה. 
  • זכאויות מס משתנות.

מה הן סמכויות משפחת אומנה?

למשפחת אומנה יש סמכות לנהל ולקבוע את שגרת יומו של הילד אשר באחריותה. להורה האומנה יש סמכות לקבל החלטות עבור הילד ולייצג את האינטרסים שלו מול הרשויות. יחד עם זאת, משפחת אומנה צריכה ליידע את ההורים הביולוגיים לפני כל פעולה חריגה. 

מהו התשלום למשפחת אומנה?

משפחת אומנה זכאית לתשלום חודשי עבור כל ילד אומנה, בסכומים משתנים - בין 1,515 שקל ל-3,661 שקל. בנוסף, משפחת אומנה זכאית לתוספות עבור צרכים נלווים כמו טיפולים, בגדים, חיתולים או אביזרים הנדרשים לילדים. סכום התשלום משתנה בהתאם לסוג האומנה. התשלום מגיע ממשרד הרווחה והביטחון. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה