zap group mishpati logo

פסיקה: המשמורת הועברה לאב, וחיובו במזונות הילדים בוטל

ביהמ"ש ביטל לאחרונה חיוב במזונות ילדים, והעביר את המשמורת לאב בשל אלימות בן זוגה של האם

14.03.17
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
פסיקה: המשמורת הועברה לאב, וחיובו במזונות הילדים בוטל

בפסק דין תקדימי קבע לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה בראשל"צ (23.2.2017), כי בהתלהמות בן הזוג של האם כלפי ארבעת ילדיה, יש עילה להעברת המשמורת לאב ולביטול חיוב בדמי מזונות.

פרטי הסכם הגירושין בין ההורים

הצדדים, בשנות הארבעים לחייהם, הורים לארבעה ילדים קטינים, ערכו ביניהם הסכם גירושין כולל, שם עיגנו את כל ההבנות ביניהם בנושאי רכוש, מזונות, משמורת וזמני שהות. ההסכם קיבל תוקף של פסק דין ע"י בית המשפט. האב התחייב בהסכם לשאת ולשלם סך של 7,500 ₪ לחודש דמי מזונות לילדיו. בנוסף, האב התחייב בקיום זמני שהות עם ילדיו פעמיים בשבוע וכל סופ"ש שני, חלוקה שוויונית בחגי ישראל ובחופשים. 

תלונות על אלימות מצד בן הזוג של האם

המפנה אירע בחלוף מס' חודשים, כאשר ילדי הצדדים התלוננו בפני האב על התלהמות בן זוגה של האם כלפיהם, ויכוחים ואלימות מילולית ופיזית אשר אף הובילו את הצדדים להגשת תלונות הדדיות במשטרה, ובמקביל בעקבות ההסלמה בדירת האם, הילדים עברו להתגורר זמנית אצל האב.

האב טען בתביעתו, כי בן זוגה של האם מתייחס לילדיו בבוטות, צועק עליהם, מקלל אותם ואף נוקט אלימות, והאם, במקום להגן על ילדיה, מגנה על בן זוגה, ולפיכך יש להעביר את משמורת הקטינים אליו תוך ביטול דמי המזונות

בקשה להעברת המשמורת

בניסיונות גישור ומו"מ, האם הפליאה כאשר הגנה על בן זוגה הצעיר ממנה בכ-10 שנים, ולא עטפה בחום כמתבקש את ילדיה הפגועים. האב הכואב פנה לעו"ד מאיר אזוט כדי להגיש תביעת משמורת וביטול דמי מזונות הילדים, ובכך האם מצאה עצמה חוזרת לאולם בית המשפט. האב טען בתביעתו, כי בן זוגה של האם מתייחס לילדיו בבוטות, צועק עליהם, מקלל אותם ואף נוקט אלימות, והאם, במקום להגן על ילדיה, מגנה על בן זוגה, ולפיכך יש להעביר את משמורת הקטינים אליו תוך ביטול דמי המזונות. האב אף חיזק את תביעתו בתמלול ויכוח אלים שאירע בבית האם. 

העו"ס ציינה ארוכות בתסקיר, כי:" הילדים מעריכים הערכה גבוהה את אביהם, ואף מוקירים לו תודה על כך ש"לא ויתר עליהם ונתן להם בית חם, טוב ומלא אוכל ביתי". בחוויה שלהם "האם  ויתרה עלינו...איזו אימא מוותרת על הילדים שלה?"

תסקיר פקידת הסעד

לדרישת ב"כ האב, עו"ד אזוט, ביהמ"ש מינה בדחיפות פקידת סעד שפגשה את הילדים, שמעה את אשר על ליבם וכאבם, ובחלוף כשבועיים הגישה תסקיר מעמיק אשר מחזק את טענות האב והילדים על אלימות שיטתית של בן הזוג כלפיהם, ולמרבה הצער אף את חוסר ההגנה המתבקשת מצידה של האם כלפי ילדיה. העו"ס ציינה ארוכות בתסקיר, כי:" הילדים מעריכים הערכה גבוהה את אביהם, ואף מוקירים לו תודה על כך ש"לא ויתר עליהם ונתן להם בית חם, טוב ומלא אוכל ביתי". בחוויה שלהם "האם  ויתרה עלינו...איזו אימא מוותרת על הילדים שלה?". הם מתקשים לקבל עובדה זו וכן, העובדה שעדיין אינה מוכנה לארח ולהלין אותם בסופי שבוע. לדבריהם, הם רוצים מאוד להיות ולבלות איתה, אך לא לחזור לגור איתה. עוד מוסיפים, כי להערכתם היא "מעדיפה את החבר שלה על פנינו". עוד הוסיפה העו"ס וציינה ... "לג. הקושי עצום ולהערכתי אף משפיע עליו. ג. מרבה להתבודד ברגשותיו. אינו מסוגל להגיד לאם דבר על התחושות שלו ועל הכעס שיש לו כלפיה וגם לא לשתף את האב. הנחת היסוד שלו "שזה לא יעזור ולכן הוא לא מדבר". הזיכרון שחפציו נותרו מחוץ לדלת בית האם (ביוזמתה), אינו נותן לו מנוח ומצער אותו מאוד. עיניו מתמלאות דמעות ומופיעים טיקים רבים בפנים (בעיקר באזור האף).

מאבק גירושין בין ההורים

שני הבנים סיפרו, כי אומנם חייהם חזרו למסלולם מבחינה חברתית ולימודית, עם זאת התחושה כי חסר להם משהו. התחושה בבית האם היא תחושת של אורחים. הם לא מרגישים חופשיים בבית שהיה שלהם". 

לסיכום ציינה העו"ס: "התרשמותי הכללית, שהאב עושה כל שיכולתו כדי לאחד את ילדיו, לתת להם הרגשה של תא משפחתי יציב ורגוע, למזער את הנזקים שהתחוללו בנפשם, לצד מתן אחריות אישית לילדים הבוגרים, דרישה לשיתוף פעולה ולהיות חלק מהמערך הביתי

התרשמות העו"ס: האב עושה כל שביכולתו עבור הילדים

לסיכום ציינה העו"ס: "התרשמותי הכללית, שהאב עושה כל שיכולתו כדי לאחד את ילדיו, לתת להם הרגשה של תא משפחתי יציב ורגוע, למזער את הנזקים שהתחוללו בנפשם, לצד מתן אחריות אישית לילדים הבוגרים, דרישה לשיתוף פעולה ולהיות חלק מהמערך הביתי. מטרת האב לתת תחושה שזה הבית שלהם והחיים ממשיכים ויש תקווה. לדברי הילדים טוב להם עם האב, יש שיחות, אוכל טוב, צוחקים יחד, מבלים ומטילים. החיים מאוד רגועים. לצד עבודה ניהולית אינטנסיבית של האב, הגובה לעיתים אירועים ונסיעות בלתי צפויים. ניכרת האחריות והאכפתיות כלפיהם. בכל נסיעה/איחור מהעבודה/אירוע, הוא משאיר מערכת מסודרת עם מבוגר אחראי כדי שיגבה את היעדרותו ויהיה שם לטובת הילדים וצרכיהם. למרות זאת, הפגיעה הרגשית בילדים בולטת, וכל אחד על פי דרכו ואישיותו מעכל ומעבד זאת. להערכתי המקצועית, אם נוכחות האם בחייהם תעשה בצורה מסודרת, מכילה וקשובה לצרכי הילדים, זה ישפר את הרגשתם ואולי במעט ימזער את חווית הנטישה שחוו ממנה".

בדיון שנערך לאחרונה, ולאור תסקיר פקידת הסעד, נקבע בביהמ"ש בראשל"צ, בפני השופטת מירית פולוס, כי משמורת הקטינים תועבר מיידית לידי האב, ואף בוטל החיוב בדמי מזונות הילדים אשר שילם האב עד כה

ביהמ"ש הורה על העברת המשמורת וביטול החיוב במזונות הילדים

בדיון שנערך לאחרונה, ולאור תסקיר פקידת הסעד, נקבע בביהמ"ש בראשל"צ, בפני השופטת מירית פולוס, כי משמורת הקטינים תועבר מיידית לידי האב, ואף בוטל החיוב בדמי מזונות הילדים אשר שילם האב עד כה. בנוסף, קבע בית המשפט זמני שהות לאם עם ילדיה, תוך שהיא תאסוף אותם מבית האב ותחזירם ואם לא תעשה כן, תהא לאב הזכות לבקש סנקציות כספיות כנגד האם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים