zap group mishpati logo

צוואה וירושה ע"פ דין - המדריך המלא

בשנים האחרונות חלה עליה במספר האנשים שעורכים צוואה שתבטיח את עתיד יקיריהם לאחר לכתם ותמנע חיכוכים מיותרים. מהם סוגי הצוואות הקיימות, וממה חשוב להימנע?

מאת: עו"ד מינה קלמן חדדעו"ד מינה קלמן חדד
06.04.17
תאריך עדכון: 04.03.24
8 דק'
צוואה וירושה ע"פ דין - המדריך המלא

על פי חוק הירושה (תשכ"ה-1965), לאחר מותו של אדם, יחולק עזבונו בין בן/בת הזוג ובין ילדיו, אלא אם הורה אחרת בצוואה. כלומר, היות שחצי ממה שיש לאדם שייך לבן/בת הזוג מתוקף חייהם המשותפים, הרי שבמידה שאדם לא ערך צוואה, יחולק החצי הנותר בין בן/בת הזוג לבין הילדים, כך שלמעשה בן/בת הזוג יקבלו 3/4 מהעיזבון והילדים יקבלו רק רבע מהעיזבון ובו יאלצו להתחלק ביניהם.

במקרה שבו לא הושארה צוואה, על בני המשפחה לגשת לרשם לענייני ירושה, או לבית הדין הרבני ולהוציא צו ירושה. צו הירושה מחלק את הנכסים באופן "יבש", לפי הכתוב בחוק וללא סטיות

מדוע חשוב לערוך צוואה?

במקרה שבו לא הושארה צוואה, על בני המשפחה לגשת לרשם לענייני ירושה, או לבית הדין הרבני ולהוציא צו ירושה. צו הירושה מחלק את הנכסים באופן "יבש", לפי הכתוב בחוק וללא סטיות. דבר זה עלול לגרום ללא מעט חיכוכים ועגמת נפש. 

מקרה לדוגמא - אשה בשנות ה- 70 לחייה הגיעה אל הח"מ בבקשה לעזרה. האשה, אם לארבעה בנים שבעלה נפטר, ולא הניח צוואה לפני מותו. המנוח הותיר אחריו את הדירה שבה התגוררו. מתוקף צו הירושה קבלה האשה מחצית מחלקו של המנוח על הבית (מחצית שייכת לה בכל מקרה) והמחצית הנותרת שייכת לילדיה. אחד הילדים שהיה שקוע בחובות, לחץ עליה לתת לו את חלקו בבית. על פי הערכת שמאי ומכיוון שלא היה בידי האשה את הסכום הדרוש כדי לקנות ממנו את חלקו, היא נאלצה למכור את הבית לאחר שחיה בו למעלה מ- 40 שנה. אילו הייתה צוואה שמורה במפורש, כי הילדים יקבלו את חלקם רק לאחר מותה של האם, הרי שעוגמת הנפש הזו והסכסוך המשפחתי היו נמנעים.

במקרה הפוך, הגיעה אל הח"מ אשה בשנות ה- 90 לחייה ובקשה לערוך צוואה, בה היא מורישה כ-5 מיליון דולר רק לאחד משני בניה. בעת כתיבת הצוואה שאלה הח"מ לפשר הדבר, ונענתה כי ההחלטה נובעת בשל העובדה שהבן השני לא היה עימה בקשר למעלה מ- 55 שנה. לאחר מותה, הגיש הבן התנגדות לצוואה, אך בית המשפט פסל את התנגדותו, לאחר שאשר את הסיבה בשלה בחרה אימו לעשות כן. 

צוואה בעדים (סעיף 20 לחוק הירושה) - צוואה שנעשית בפני 2 עדים אובייקטיבים ונייטרליים (שאינם מעורבים בצוואה). בעת הרישום נוכחים רק המצווה ועורך הדין ובמקרה הצורך, גם מתורגמן אובייקטיבי

סוגי צוואות

קיימים 4 סוגי צוואות כשרות:

צוואה בכתב יד (סעיף 19 לחוק הירושה) - אדם יושב עם עצמו וכותב צוואה כדין, בלי פגם צורני (תאריך למעלה וחתימה אותנטית שלו למטה). החיסרון בסוג הצוואה הזה הוא, שבמידה שתוגש התנגדות לפיה האדם לא היה לבד, ומישהו אילץ אותו לכתוב אותה, יהיה קשה מאוד להוכיח אחרת.

צוואה בעדים (סעיף 20 לחוק הירושה) - צוואה שנעשית בפני 2 עדים אובייקטיבים ונייטרליים (שאינם מעורבים בצוואה). בעת הרישום נוכחים רק המצווה ועורך הדין ובמקרה הצורך, גם מתורגמן אובייקטיבי. היתרון הוא כמובן שעוה"ד והעדים מהווים הוכחה לכך שהאדם כתב את הצוואה וחתם עליה בהיותו צלול ומרצונו הטוב ולא ניתן יהיה לטעון בבקשת ההתנגדות שהצוואה נכתבה מתוך הפעלת לחץ.

כך למשל, הח"מ הגיעה לבית אבות בבאר שבע, כדי לעשות צוואה לאדם עיוור ומשותק בכל גופו, אך מפוקס וחד כתער. בשל עיוורונו כדי למנוע התנגדות עתידית, יחד עם הח"מ הגיע צלם וידאו שתיעד את התהליך ואת הקראת הנוסח הסופי ע"י הח"מ למבקש. 

צוואה מול רשות - כאשר אדם מדבר ומקריא את צוואתו אל מול נוטריון, או שופט. כיום כבר כמעט לא נעשות צוואות מהסוג הזה, אך הן עדיין כשרות לפי סעיף 22 בחוק.

צוואת שכיב מרע (סעיף 23 לחוק) - צוואה שנכתבת במקרה שבו אדם גוסס, או חושב שהוא גוסס ומבקש לעשות צוואה. במקרה כזה מגיע עורך הדין לבית החולים וכותב את הצוואה (חשוב להקפיד שיחד עם עוה"ד ינכחו בחדר אנשים אובייקטיבים נוספים (למשל רופאים) שיוכלו להוות עדים). הצוואה תקפה במידה שהאדם נפטר תוך 30 יום מזמן עשייתה, ומתבטלת באופן אוטומטי אם לא.  

התנגדות לצוואה ניתן להגיש תוך 30 יום מהוצאת צו ירושה או צו קיום ירושה, אך יש לקחת בחשבון שבתי המשפט אינם נוטים לאשר את ההתנגדות ונטל הראייה של מגיש ההתנגדות הוא כבד מאוד

האם ומתי ניתן להתנגד לצוואה?

החוק ובית המשפט רואים בצוואה את רצון המת שיש לקיים, וביהמ"ש לא נוטה לבטל צוואה גם אם נפלה טעות סופר (למשל טעות במספר ת"ז). במקרים שבהם נפלה טעות מהותית, יטה ביהמ"ש לבטל רק את הסעיף ולא את הצוואה כולה. 
התנגדות לצוואה ניתן להגיש תוך 30 יום מהוצאת צו ירושה או צו קיום ירושה, אך יש לקחת בחשבון שבתי המשפט אינם נוטים לאשר את ההתנגדות ונטל הראייה של מגיש ההתנגדות הוא כבד מאוד. 

בין הטיעונים האפשריים להתנגדות לצוואה: 

חוסר צלילות של המנוח בעת רישום הצוואה - אדם חייב להיות צלול בעת עשיית צוואה, כך שאינה תקפה אם לא היה כן בעת רישומה. למשל דמנציה, לאחר אירוע מוחי, תחת השפעת סמים, אלכוהול, תרופות מטשטשות וכו'.

השפעה בלתי הוגנת - טענה שלפיה הצוואה נכתבה תחת לחץ של מי מהנכללים בה. כך, למשל, במקרה שבו קשיש שטופל על ידי מטפלת זרה, שינה את צוואתו והוריש לה סכום כסף גדול. ילדיו הגישו בקשת התנגדות שהגיעה לבית המשפט העליון, אך כב' השופט חשין קבע שהצוואה מאושרת, היות שהחלטתו של המנוח נבעה מטיפולה המסור של המטפלת ולא משום שהפעילה עליו לחץ לעשות כן.  

אדם שרוצה לשנות את צוואתו, צריך לכתוב צוואה חדשה. הצוואה החדשה ביותר שקיימת היא הקובעת לאחר המוות

האם ניתן לשנות צוואה?

בניגוד להסכמים אחרים, צוואה לא ניתן לשנות ו/או להוסיף לה נספחים. אדם שרוצה לשנות את צוואתו, צריך לכתוב צוואה חדשה. הצוואה החדשה ביותר שקיימת היא הקובעת לאחר המוות.

לעו"ד אסור להפקיד את הצוואה בעצמו אצל הרשם לענייני ירושה, והאדם שהכין את הצוואה חייב להיות נוכח במקום עם תעודת זהות

היכן מפקידים צוואה?

החוק לא מציין איפה יש להפקיד את הצוואה, כך שניתן להפקידה בתוך ספר, במגירה, אצל הילדים, בכספת או להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה (בעלות של 108 שקלים).
לעו"ד אסור להפקיד את הצוואה בעצמו אצל הרשם לענייני ירושה, והאדם שהכין את הצוואה חייב להיות נוכח במקום עם תעודת זהות.  

כאשר היורשים הם קטינים, ניתן לציין בצוואה את הגיל שבו יוכלו לקבל את חלקם, למנות מנהל עיזבון, או לקבוע שהצד השני הוא האחראי לשמור על העיזבון עד שיגיעו לבגרות

ירושה לקטינים ולצאצאים עתידיים

קטינים - כאשר היורשים הם קטינים, ניתן לציין בצוואה את הגיל שבו יוכלו לקבל את חלקם, למנות מנהל עיזבון, או לקבוע שהצד השני הוא האחראי לשמור על העיזבון עד שיגיעו לבגרות. במידה שלא צוין מנהל עיזבון ובמידה ששני בני הזוג אינם בחיים, ימנה בית משפט לענייני משפחה מנהל עיזבון. 

צאצאים עתידיים - אדם לא יכול לצוות למישהו שאינו בחיים (כך למשל אב לבן יחיד שביקש להוריש את כל נכסיו לילדו, לנכדיו ולניניו שטרם נולדו). במידה שעשה כן ותוגש התנגדות, בית המשפט יפסול את הסעיף המיועד לצאצאים העתידיים. 

עריכת צוואה - פעולה חשובה

באילו מצבים חשוב להכין צוואה? 

* נישואין שניים

* ידועים בציבור - כשיש ילדים משותפים ולא משותפים, בשביל הסדרת נכסים, רכוש וכד'.

* כדי לבטל צוואה קיימת

ובכלל בכל מצב שבו רוצים להשאיר את העניינים הרכושיים מוסדרים.

בצוואה הדדית, כאשר שני בני הזוג מבקשים לשנות את הצוואה, כל שעליהם לעשות זה לכתוב מכתב לבן/בת הזוג (גם אם הם גרים יחד) והצוואה מתבטלת

מהי צוואה הדדית ומהן הסכנות הטמונות בה?

צוואה הדדית (סעיף 8 א. לחוק הירושה) היא צוואה ששני בני הזוג עושים יחד.
למרות הפופולאריות הגואה של צוואות עתידיות, חשוב לדעת כי צוואה מהסוג הזה היא צוואה מורכבת שעלולה לעורר לא מעט בעיות משפטיות. 

בצוואה הדדית, כאשר שני בני הזוג מבקשים לשנות את הצוואה, כל שעליהם לעשות זה לכתוב מכתב לבן/בת הזוג (גם אם הם גרים יחד) והצוואה מתבטלת.

אבל מה קורה אם אחד נפטר והשני רוצה לשנות את הצוואה? הרי בניגוד לצוואה רגילה, שהיא רצונו של אדם והוא היחיד שקובע, צוואה הדדית היא רצון של שני אנשים ואם אחד מהם איננו, לא ניתן לשאול אותו מה רצונו, או מהי עמדתו לגבי עריכת שינויים למשל. על פניו, הצד שנותר יכול לבטל את הצוואה (חופש הפרט), אך נשאלת השאלה מה לגבי עקרון ההסתמכות (המנוח הסתמך על כך שהנותרים יקיימו את רוח הצוואה).

בשנת 2005 נכנסה תקנה חדשה לחוק (סעיף 12) לפיה אם אחד מהצדדים הלך לעולמו והצד שנותר מעוניין לשנות את הצוואה, הצוואה מתבטלת והעיזבון יחולק לפי חוק הירושה. כלומר, על בן הזוג הנותר לחלק את חלקו של המנוח בעיזבון לפי חוק הירושה, ואם כבר בזבז את הכסף, עליו להחזיר להם בשווה ערך.

המורכבות הרבה עלתה לא פעם בבתי המשפט וכב' שופטי בית המשפט העליון הש' ברק והש' חשין, אף ציינו שצוואה הדדית אינה קשורה רק לחופש הפרט, אלא גם לחוק החוזים ולחוקים ותקנות נוספות. 

בכך ניסה המחוקק להמליץ לציבור לחשוב היטב לפני שעושים צוואה הדדית ובמידה שבכל זאת אנשים מחליטים לבחור בדרך זו, הרי שחשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין שעוסק בתחום וידע להבהיר להם את המצב לאשורו ולכלול בצוואה סעיפים חשובים.

בסיכום יודגש, כי רק באמצעות צוואה שנערכה כדין, יכול אדם להבטיח כי לאחר מותו יעשה ברכושו בדיוק כפי רצונו.

 

 

* הכותבת היא עו"ד ומגשרת לענייני משפחה, צוואות, ירושות, הסכמי ממון ונדל"ן.  

עו"ד מינה קלמן חדד

עו"ד מינה קלמן חדד

עו"ד מינה קלמן חדד סיימה תואר במשפטים במכללה למנהל, ובנוסף לכך, יש לה תואר ראשון במדעי ההתנהגות וספרות עברית ותואר שני במנהל חינוכי מטעם אוניברסיטת בן גוריון. עו"ד קלמן חדד בעלת ניסיון עשיר במגוון נושאים חינוכיים ומשפטיים. היא עוסקת בדיני משפחה, צוואות, ירושות דיני מקרקעין וגישור.

דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד מינה קלמן חדד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה