zap group mishpati logo

עיקול משכורת של עובד בהוצאה לפועל: זהירות, לא הכל מותר

מה ניתן לעקל לחייב, איזה סכומים יש להשאיר בידיו, ומה אסור למעסיק לעשות. עיקול משכורת של עובד על ידי ההוצל"פ - מדריך

מאת: עו"ד ברק הלוי
09.04.17
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
עיקול משכורת של עובד בהוצאה לפועל: זהירות, לא הכל מותר

גביית חוב היא לא תמיד משימה קלה. אם בעל החוב מחזיק בפסק דין שלא בוצע, צ'ק שלא כובד או שיש בידיו התחייבות כספית מפורשת אחרת שלא מולאה, הוא יכול לפנות להוצאה לפועל ולפתוח בהליכים, שיגבירו את הסיכויים שלו לראות את הכסף.

אם החייב ממשיך בסירובו לשלם, אך לא טוען כי איננו חייב את הסכום האמור, ואף לא מבקש מרשם ההוצאה לפועל צו תשלומים כדי לפרוס את חובו, ניתן להגיש בקשה לעקל כספים שהופקדו על ידו, למשל: בבנקים, בקרנות השתלמות, ואפילו בבית המשפט. 

אלא שלא תמיד עיקול כזה הוא קל לביצוע. לעיתים, האדם שמבקשים לעקל את רכושו נמצא במינוס, והבנק אינו מאפשר את ביצוע העיקול, וטוען כי יש לו זכות קדימה על הכסף. מעבר לכך, לעיתים ביצוע העיקול בבנק כלל אינו אפשרי, היות שהעובד מקבל את שכרו בצ'ק ופורע אותו באופן מיידי, בלי שהסכום נכנס כלל לחשבונו.

הפתרון למצבים כאלה עשוי להיות עיקול שכרו של העובד מן המעסיק, מה שמאפשר לשים את היד על הכסף בצורה מהירה ויעילה. על אף שמדובר בפתרון מוצלח, חלות עליו מגבלות שונות, שאותן יש להכיר. 

כמה כסף מותר לעקל מעובד, מה מומלץ לבעלי חוב לעשות כדי לקבל את כספם בחזרה, ומדוע מומלץ למעסיקים לשתף פעולה עם דרישות לעיקול שכר של עובדים המגיעות אליהם - בכתבה זו דנון בסוגיות אלו.

במסגרת הצו, ידרש הביטוח הלאומי למסור פרטים על החייב: מה גובה משכורתו, מי המעסיק שלו ומהם פרטיו, מידע שיאפשר להוצאה לפועל לפנות לאותו מעסיק, להודיע לו שיש צו עיקול על שכר העובד, ולבקש מהמעסיק להעביר אליה חלק מהשכר

השלב הראשון: הוצאת צו מידע מהביטוח הלאומי

רוב הציבור עובד, ולכן עיקול משכורת דרך המעסיק הוא פתרון זמין, נגיש ונוח. אלא שבדרך כלל בעל החוב אינו יודע איפה בדיוק עובד החייב, ולכן בשלב ראשון מומלץ להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לצורך קבלת צו מידע על החייב. 

במסגרת הצו, ידרש הביטוח הלאומי למסור פרטים על החייב: מה גובה משכורתו, מי המעסיק שלו ומהם פרטיו, מידע שיאפשר להוצאה לפועל לפנות לאותו מעסיק, להודיע לו שיש צו עיקול על שכר העובד, ולבקש מהמעסיק להעביר אליה חלק מהשכר. 
אם המעסיק קיבל צו עיקול בעקבות תיק ההוצאה לפועל שנפתח לעובד, הוא חייב לדווח תוך עשרה ימים על כל משכורת של החייב שנמצאת ברשותו או שתגיע לרשותו תוך שלושה חודשים. 

משכורת הניתנת לעיקול יכולה להיות, לצורך העניין, גם הכנסה מקצבאות, לרבות דמי אבטלה, קצבת נכות, ושכר שמשולם לאסיר על ידי שירות בתי הסוהר.

ההמלצה למעסיקים היא לא להתחכם, ולשלם את הסכום הנדרש מהם כדי לא לסכן את עצמם

המעסיק חשוף לתביעה אם יסרב לשתף פעולה

לעיתים המעסיק עושה יד אחת עם העובד, ומסייע לו להתחמק מהעיקול (למשל, דרך אי תשלום משכורת באותו חודש ותשלום משכורת כפולה חודש לאחר מכן או דרך תשלום במזומן). 

מעסיקים חושבים שהם עושים טובה לעובדים שלהם, אבל הם חשופים מעצם התנהגות זו לתביעה אזרחית מצד נושי החייב, ועלולים לשלם את החוב במקומו. לפיכך, ההמלצה למעסיקים היא לא להתחכם, ולשלם את הסכום הנדרש מהם כדי לא לסכן את עצמם.

בין היתר, החוק אוסר עיקול של צרכי אוכל, מערכות בגדים, מיטות, כלי מיטה, ציוד רפואי, תרופות, כלי אוכל, כלי מטבח, בעלי חיים (שאינם משמשים לצרכים מסחריים), תשמישי קדושה לצורך תפילה, ומטלטלין שבלעדיהם ייפגע מקצועו של החייב

מה ניתן לעקל לחייב?

חוק ההוצאה לפועל קובע שלושה סוגי עיקול: מקרקעין, מטלטלין וזכויות אצל צד ג' (בנקים, חברות אשראי, קרנות השתלמות, משרד הרישוי, בתי המשפט ועוד). עיקול של זכויות אצל צד ג' כולל גם עיקול מהשכר המגיע לעובד מהמעסיק. הכוונה היא להפרשת סכום מסוים ממשכורתו של החייב לטובת צמצום החוב.

מה אוסר החוק לעקל במסגרת הליכי עיקול של מטלטלין? בין היתר, החוק אוסר עיקול של צרכי אוכל, מערכות בגדים, מיטות, כלי מיטה, ציוד רפואי, תרופות, כלי אוכל, כלי מטבח, בעלי חיים (שאינם משמשים לצרכים מסחריים), תשמישי קדושה לצורך תפילה, ומטלטלין שבלעדיהם ייפגע מקצועו של החייב. 

החוק אוסר לעקל את מלוא שכרו של החייב, ויש להשאיר בידיו סכום מינימאלי מסוים שאותו אין לעקל, זאת כדי להמשיך לאפשר לחייב קיום שוטף בסיסי

סכומים מינימאליים האסורים לעיקול

החוק אוסר לעקל את מלוא שכרו של החייב, ויש להשאיר בידיו סכום מינימאלי מסוים שאותו אין לעקל, זאת כדי להמשיך לאפשר לחייב קיום שוטף בסיסי.

לפני עיקול משכורתו של העובד, נותנים עדיפות לתשלום ניכויי החובה משכרו החודשי, כולל מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. אם העובד נדרש לשלם מזונות עבור ילדיו, החוק אוסר לעקל סכומים אלו.
הסכום המינימלי שנקבע לעובד ואינו ניתן לעיקול, נקבע בהתאם לגובה שכרו ולמצבו המשפחתי. כך למשל, בידי רווק יש להותיר שכר חודשי של 2,162 שקל (נטו), שאינו ניתן לעיקול. בידי שני בני זוג יש להותיר 3,243 שקל (נטו), ובידי שני בני זוג עם ילד יש להותיר 3,762 שקל (נטו). 

אם סכומים אלה גבוהים מ-80% מהסכומים שמקבל העובד, יושאר בידיו 80% משכר הנטו בלבד, ולא סכומים אלה.

מרגע שמקבלים מכתב אזהרה מההוצאה לפועל, יש לשלם, להתנגד (לטעון שלא קיים חוב), או לבקש צו תשלומים שיפרוס את החוב בהתאם למצבו הכלכלי של החייב, ויאפשר לו להיות מוגן מעיקול משכורת ומעיקול מטלטלין

טיפים לחייבים בהוצאה לפועל

הטיפ הראשון והחשוב ביותר בכל הנוגע להליכי הוצאה לפועל הננקטים נגדך הוא בשום אופן לא להזניח חובות, אלא לטפל בהם מיידית. החייב יכול להתעלם מהליכי הוצאה לפועל, אך בסוף הם יחזרו אליו כמו בומרנג. 

מרגע שמקבלים מכתב אזהרה מההוצאה לפועל, יש לשלם, להתנגד (לטעון שלא קיים חוב), או לבקש צו תשלומים שיפרוס את החוב בהתאם למצבו הכלכלי של החייב, ויאפשר לו להיות מוגן מעיקול משכורת ומעיקול מטלטלין. 

הטיפ השני הוא לא לעבור את ההליכים המורכבים לבד. יש לפנות לעורך דין המתמחה בהוצאה לפועל, שיידע לסייע לחייב במידת הצורך ולנקוט בצעדים המתאימים. 

 

* הכותב עוסק בתחומי משפט מגוונים, ובהם הוצאה לפועל, פשיטות רגל, דיני עבודה, דיני ארנונה ובתי משפט. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה