zap group mishpati logo

פיצויים לניצולי שואה - שאלות ותשובות מהפורום

משנה לשנה מספרם של ניצולי השואה הולך ופוחת. אילו זכויות מגיעות להם? אילו זכויות מגיעות ליורשים? התשובות לפניכם

מאת: עו"ד דוד ידיד
24.04.17
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
פיצויים לניצולי שואה - שאלות ותשובות מהפורום

מבחן הכנסות לקבלת פנסיית שארים מהביטוח הסוציאלי בגרמניה

שאלה: אבי נהג לקבל פנסיה מגרמניה, מהביטוח הסוציאלי. הוא נפטר לפני מספר חודשים ואמי הגישה טפסים לקצבת שארים. נאמר לי שיש מבחן הכנסות הכולל גם את קצבת הזקנה שלה מהביטוח הלאומי בארץ. אבי קבל גם קצבת נכי רדיפות ממשרד האוצר. אמי מקבלת מהם את קצבת השארים לאחר מותו. האם גם זה נכלל במבחן ההכנסות? מהו רף ההכנסות?

תשובה: מבחן ההכנסות על פי הביטוח הלאומי בישראל כולל, נכון לעת כתיבת שורות אלו, גם את הקצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. יש על כך תרעומת רבה ואני יודע שיש דיבורים על החרגתו, ממש כמו שהקצבאות מהרשות לזכויות ניצולי השואה ומוועידת התביעות מוחרגים.

הזכות לפטור מתרופות הינה זכות למי שחווה את הרדיפות בעת מלחמת העולם השנייה על בשרו, לכל הפחות כעובר

תרופות לדור שני לניצולי שואה

שאלה: אמי הינה דור שני לניצולי שואה. היא מוכרת מטעם ממשלת הולנד. אמי הגישה לרשות לזכויות ניצולי שואה בקשה לקבלת פטור מתשלום עבור תרופות, והרשות הסכימה למתן פטור. לאחר מספר ימים קיבלה אמי הודעה כי נמצא שאיננה זכאית לפטור מתשלום עבור תרופות. הגשתי בשמה ערר ומחר מתקיים דיון. האם אמי אכן זכאית לפטור מתשלום עבור תרופות?

תשובה: הזכות לפטור מתרופות הינה זכות למי שחווה את הרדיפות בעת מלחמת העולם השנייה על בשרו, לכל הפחות כעובר. מכאן, שלדעתי לא היה מקום מלכתחילה להכרה של הרשות בזכות שכזו לאמך.

התוכנית לפי האמנה בין ישראל לגרמניה - האלמנ/ה אמור/ה לקבל 60% מהסכום שקיבל הזכאי בחייו

פנסיה סוציאלית מגרמניה לאלמנה 

שאלה: האם וכמה כסף מקבלת אלמנה מפנסיה סוציאלית מגרמניה? הקצבה ניתנה לאחר רכישת הזכויות שהיתה אפשרית בעבר. העברת זכויות הפנסיה לאלמנה - מדובר בפנסיה הגרמנית שנרכשה בעבר בתקופה שהגרמנים אפשרו זאת, ולא עקב רדיפות הנאצים.

תשובה: למיטב הבנתי אתה מדבר על התוכנית לפי האמנה בין ישראל לגרמניה. האלמנ/ה אמור/ה לקבל 60% מהסכום שקיבל הזכאי בחייו.

גם אם בטעות נכנס תגמול עבור חודש נוסף לאחר פטירה, אין להוציאו מחשבון הבנק, שכן בהמשך הוא יוחזר לגוף המשלם

הפסקת קבלת רנטה לאחר פטירה

שאלה: אשמח לדעת  - לאחר פטירת ניצול שואה, האם יש להפסיק את קבלת התשלומים באופן עצמאי, או שהם נפסקים באופן אוטומטי? 

תשובה: התשלומים יופסקו באופן אוטומטי. חשוב לציין שגם אם בטעות נכנס תגמול עבור חודש נוסף, אין להוציאו מחשבון הבנק, שכן בהמשך הוא יוחזר לגוף המשלם.

אישור חיים לניצולת שואה דמנטית

שאלה: כיצד ניתן לקבל אישור חיים לניצולת שואה המקבלת רנטה מגרמניה, שעברה כנראה אירוע מוחי בשבוע האחרון, מאושפזת בבית חולים ללא יכולת לדבר / לכתוב /לנוע ואין לה אפוטרופוס. בעבר חתימתה אושרה בבנק.

תשובה: אישור החיים יכול להיות מאושר ע"י פקיד בנק, רופא, עו"ד נוטריון ובטח שכחתי עוד כמה בעלי תפקיד אפשריים. לאור האמור בשאלה, אציע שהרופא המטפל יהיה המאשר.

על פי המידע שמסרת נראה כי אכן אביך שהה בגטו ורשה. במידה שאביך הלך לעולמו לאחר חודש יוני 2002 ייתכן שתהיה זכאות ליורשים, על פי רנטה סוציאלית

פיצויים ליורשים

שאלה: אבא שלי ז"ל היה בן 15 כשהגרמנים כבשו את ורשה. הוריו האיצו בו לעזוב את הגטו לכשנבנה. הוא יצא ונכנס כמה פעמים לגטו, כי היה לבד וגם רצה שהוריו יצאו איתו החוצה. הם נשארו, והוא לא חזר יותר. יש בידינו גלויה מהם שהתקבלה דרך הצלב האדום נושאת תאריך 6/1942. אבא שלי לא ביקש פיצויים מאף אחד. האם אנחנו כיורשים יכולים לבקש/לדרוש גם אחרי מותו, ולקבל?

תשובה: על פי המידע שמסרת נראה כי אכן אביך שהה בגטו ורשה. במידה שאביך הלך לעולמו לאחר חודש יוני 2002 ייתכן שתהיה זכאות ליורשים, על פי רנטה סוציאלית.

אמך תהיה זכאית למשך שלוש שנים לתגמולים שקיבל אביך ואחרי כן היא תמשיך למשך שארית חייה לקבל תגמולים בגובה המינימאלי הנקוב בחוק, העומד כיום ע"ס 2,200 ש"ח

תגמולים לניצול שואה ושאלה לגבי תגמולים לאלמנה

שאלה: אבי בן 91, הוא מקבל תגמול מהאוצר - במעמד של נזקק נצרך. אם אמי תהיה אלמנה, האם היא תקבל אוטומטית כל החיים את התגמול שלו או רק במשך 3 שנים? איך קובעים זאת? אם יש כסף בבנק והדירה גם על שמה זה לרעתה?

תשובה: כפי שאני מפרש את האמור בחוק, אמך תהיה זכאית למשך שלוש שנים לתגמולים שקיבל אביך ואחרי כן היא תמשיך למשך שארית חייה לקבל תגמולים בגובה המינימאלי הנקוב בחוק, העומד כיום ע"ס 2,200 ש"ח.
איני סבור שהיא תקבל גם את התגמולים שמקורם במעמד נזקק של אביך.

תיקון 20 לחוק נכי רדיפות הנאצים קבע, באופן רטרואקטיבי, הגבלות נוספות על שכר טרחה, במקרה שההכרה בוצעה לבסוף מכוח החלטה מנהלית, כהגדרתה בתיקון

יוצאי גרמניה - הגשת בקשה לאוצר

שאלה: אבי נולד בשנת 30 בגרמניה והוא ברח עם הוריו לישראל בשנת 35. הוא הגיש בקשה למשרד האוצר באמצעות עורך דין שמתמחה בתחום זה. הוא חתם על הסכם שכ"ט לפי התקנה שחוקקה הכנסת בסכום של 8,300 ש"ח. שאלתי - קראת במקרה באינטרנט שיש החלטה מנהלית לגבי יוצאי גרמניה ולפיה שכר הטרחה אמור להיות רק 470 ש"ח. האם זה נכון או מה שעוה"ד מבקש הוא הנכון? 

תשובה: תיקון 20 לחוק נכי רדיפות הנאצים קבע, באופן רטרואקטיבי, הגבלות נוספות על שכר טרחה, במקרה שההכרה בוצעה לבסוף מכוח החלטה מנהלית, כהגדרתה בתיקון. בעניינם של יוצאי גרמניה, ניתנה החלטה מנהלית שכזו.
התיקון לחוק קובע מדרגות לשכר הטרחה, על פי הטיפול שניתן בפועל ללקוח. שכר בסך 473 ש"ח, כמצוין בשאלתך, הוא המדרגה הראשונה, כאשר הטיפול החל לאחר מתן ההחלטה המנהלית. שלוש המדרגות הבאות הן לטיפולים שנערכו טרם ההחלטה המנהלית והשכר הנקוב בהן גבוה יותר.

לקריאה נוספת בנושא:

השולחן העגול למיצוי זכויות ניצולי השואה

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה