zap group mishpati logo

ביטוח רעידות אדמה: האם בעלי הדירות יפוצו?

בניינים רבים בפריפריה נבנו באמצע המאה הקודמת, לא שופצו מאז ומצויים בסכנת התמוטטות. האם ביטוח רעידות אדמה זמין עבורם והאם תמ"א 38 היא הפתרון? התשובות בכתבה הבאה

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
08.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
ביטוח רעידות אדמה: האם בעלי הדירות יפוצו?

עיקרי הכתבה

  • הפתרון לרעידות האדמה – הפתרון לנושא רעידות האדמה הוא ערבות הדדית בין הרשויות החזקות לבין הרשויות שזקוקות לסיוע בתחום זה לאור מיקומן הגיאוגרפי הבעייתי.
  • מדוע אין פרויקטי תמ"א בערים שממוקמות על השבר הסורי- אפריקאי? לא משתלם ליזמים לבנות באזורים הללו כי הם לא נחשבים לאזורי ביקוש. תכנית תמ"א 38, שהיתה אמורה לפתור את נושא חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה, התבררה כתכנית לחיזוק הנדל"ן באזורי הביקוש, כגון תל אביב, גבעתיים, רמת גן, רעננה, הרצליה וערים מרכזיות נוספות.
  • סומכים על כך שהמדינה שתפצה אתכם בעת רעידת אדמה? אל תבנו על זה - קיימת הנחה שגויה בציבור כי המדינה תפצה את אזרחיה במצב של רעידת אדמה, אך אין שום חקיקה שמחייבת את המדינה להעניק פיצוי לאזרחים שנפגעו כתוצאה מרעידת אדמה.
    _______________________________________

בחודשים האחרונים תושבי הצפון התמודדו עם רעידות אדמה קלות יחסית. אולם, המומחים צופים רעידת אדמה קשה בקרוב ובמקרה כזה, אלפי מבנים שממוקמים על השבר הסורי-אפריקאי צפויים לקרוס. רעידת אדמה מאסיבית היא לא עניין של אם, אלא עניין של מתי. מדינת ישראל אינה מוכנה כלל לרעידת אדמה, ותכנית תמ"א 38, שהיתה אמורה לפתור את נושא חיזוק המבנים נגד רעידות אדמה, התבררה כתכנית לחיזוק הנדל"ן באזורי הביקוש. ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, מסביר ומבהיר:

לפי מומחים רבים, רעידת אדמה משמעותית הולכת וקרבה – איך מתמודדים?

"הפתרון לנושא רעידות האדמה הוא ערבות הדדית בין הרשויות החזקות לבין הרשויות שזקוקות לסיוע בתחום זה, לאור מיקומן הגיאוגרפי הבעייתי. על הממשלה לחוקק מיידית את הפתרון היחידי האמיתי המהיר לקריסה של אלפי מבנים בקו השבר הסורי-אפריקאי על ידי הגדלת זכויות בנייה באופן מיידי באזור המרכז והשרון, וזאת בתמורה לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בפריפריה".

מדוע שיעור פרויקטי תמ"א 38 בפריפריה נמוך?

"תכנית תמ"א 38 היא תכנית שהפכה למטרה כלכלית ליזמים ולקבלנים ולשיפור תנאי המגורים של הדיירים, ולא תכנית לטובת חיזוק מבנים כפי שהיתה מיועדת להיות במקור. התכנית אינה קיימת כלל בפריפריה ואין בניין אחד שחוזק בתמ"א 38 באזורי השבר הסורי-האפריקאי, היכן שבאמת התכנית היתה אמורה לטפל.

"הרעיון שהמדינה תממן או תבצע את החיזוק הוא אמירה פופוליסטית שאין לה אחיזה במציאות ואינה מתיישבת עם תקציבים של עשרות מיליארדי שקלים שאינם בנמצא"

 "לכן, יש לבצע מהלך מיידי, אפשרי ונכון והוא תוספת זכויות בנייה למאות פרויקטים בהליכי תכנון, רישוי ובנייה באזור המרכז והשרון, לב אזורי הביקוש, במיקומים שתושבים מעוניינים לגור וקיים מחסור חמור ביחידות דיור, מה שממשיך לייקר את המחירים. בתמורה לכך, אותם קבלנים ויזמים יפעלו באופן מיידי לחזק אלפי מבנים שנמצאים בסכנת קריסה בפריפריה.

"רעידות האדמה שהתרחשו לאחרונה בישראל, כאשר מוקד הרעש היה בסמוך לעיר טבריה, הן נורה אדומה מהבהבת לכולנו. רעידת אדמה הרסנית נמצאת מעבר לפינה. השאלה היא רק מתי זה יקרה ומה יהיו מימדיה. ישראל אינה מוכנה כלל לרעידת אדמה, תכנית תמ"א 38 שהיתה אמורה לפתור את נושא חיזוק המבנים נגד רעידות אדמה התבררה כתכנית לחיזוק המגורים באזורי הביקוש, כגון תל אביב, גבעתיים, רמת גן, רעננה, הרצליה וערים מרכזיות נוספות".

מדוע המדינה לא פועלת לחיזוק מבנים?

"חשוב להבין", מסביר שמול, "כי עלויות החיזוק של מבנה ישן שאינו עומד בתקנים נגד רעידות אדמה מסתכמות במיליוני שקלים והמדינה לא מסוגלת לשאת בעלויות הכבדות של חיזוק עשרות אלפי המבנים שקיימים ברחבי הארץ  ונבנו בשנות ה-50 וה-70. מדובר במבני רכבת רעועים, שאינם עומדים בתקנים נגד רעידות אדמה, וזאת להבדיל מהמבנים שנבנו החל מתחילת שנת 1980 בחקיקה מתאימה של המדינה.

כיסוי רעידת אדמה נכלל באופן אוטומטי בפוליסת הדירה התקנית. אולם, במקרים מסוימים חברות הביטוח מציעות למבוטח לחתום ויתור על סעיף כיסוי רעידות אדמה כדי להוזיל את הפוליסה

"הרעיון שהמדינה תממן או תבצע את החיזוק הוא אמירה פופוליסטית שאין לה אחיזה במציאות ואינה מתיישבת עם תקציבים של עשרות מיליארדי שקלים שאינם בנמצא. הפתרון שהדיירים יממנו את חיזוק המבנים על חשבונם? גם הוא לגמרי לא ישים. במקומות רבים אנשים מתקשים לשלם ועד בית של עשרות שקלים, ולכן הסיכוי שכל דייר יוציא מכיסו עשרות אלפי שקלים לטובת חיזוק הבניין הוא לא מעשי", מסכם שמול.

ביטוח דירה מכסה נזקי רעידות אדמה

רעידות האדמה שהתרחשו בזמן האחרון הן אות אזהרה לבעלי הדירות שלא ביטוחו את דירתם. כיסוי רעידת אדמה נכלל באופן אוטומטי בפוליסת הדירה התקנית. אולם, במקרים מסוימים חברות הביטוח מציעות למבוטח לחתום ויתור על סעיף כיסוי רעידות אדמה כדי להוזיל את הפוליסה. מובן שמומלץ להשאיר את הסעיף ואם לא חתמתם על ויתור - הדירה שלכם מכוסה מפני רעידות אדמה.

סומכים על המדינה שתפצה אתכם? אל תבנו על זה

חשוב לדעת: קיימת הנחה שגויה בציבור כי המדינה תפצה את אזרחיה במצב של רעידת אדמה, אך אין שום חקיקה שמחייבת את המדינה להעניק פיצוי לאזרחים שנפגעו כתוצאה מכך, וזאת בניגוד לנפגעי פעולות איבה.

כמו כן, כ-40% מהדירות בישראל לא מבוטחות נגד רעידות אדמה. לכן, מאוד חשוב לדאוג לכיסוי ביטוחי בנושא, במיוחד לבעלי דירות ביישובים שממוקמים על השבר הסורי-אפריקאי.

מה למדנו? אם אתם מתגוררים ביישובים שממוקמים  השבר הסורי-אפריקאי, חשוב מאוד שתבטח את דירתכם נגד נזקי רעידות אדמה, כי המדינה לא תפצה אתכם במקרה שהבית שלכם יינזק במקרה של אסון טבע כזה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה