zap group mishpati logo

פיצוי על תאונות דרכים: טיפים מ-5 עורכי דין

לא להתעלם מנפילה באוטובוס, להיבדק מהר, ולא לשכוח לגשת למשטרה: 5 עורכי דין המתמחים בנזיקין נותנים טיפים לגבי תאונות דרכים

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
14.05.17
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
פיצוי על תאונות דרכים: טיפים מ-5 עורכי דין

תאונת דרכים היא אירוע מבלבל ומפתיע, שלאחריו קשה לפעול בהיגיון ולקבל החלטות רציונאליות. האדרנלין שזורם בדם, לצד תחושת חוסר האונים שחש הנפגע, עלולים לגרום לו לקבל החלטות מוטעות דווקא ברגעים הקריטיים, שיכריעו אם יצליח למצות את זכויותיו ולקבל בסופו של דבר את הפיצוי המגיע לו.

תיעוד עשיר ככל האפשר של מה שאירע, החלפת פרטים עם יתר המעורבים, ופנייה מהירה לקבלת טיפול רפואי הם רק חלק מהפעולות שכל נפגע בתאונת דרכים נדרש לבצע לאחר התאונה כדי שלא למצוא את עצמו מול שוקת שבורה. 

כדי להקל על נפגעים למצות את זכויותיהם, פנינו לחמישה עורכי דין שעוסקים בתחום הנזיקין, כדי שייתנו לנו עצות חשובות. אילו פרטים יש להחליף לאחר תאונה, ומי נחשב לנפגע הם רק כמה מהנושאים שבהם נעסוק בכתבה זו.

לדברי עו"ד ידידיה בלויגרונד, יש לפנות לבדיקה רפואית תוך 24 שעות ממועד התאונה כדי שלא יתבצע ניתוק הקשר הסיבתי בין התאונה לתוצאותיה

ללכת להיבדק מייד לאחר התאונה

עו"ד ידידיה בלויגרונד
עו"ד ידידיה בלויגרונד

מי שנפגע בתאונת דרכים רוצה בדרך כלל לחזור לשגרה, אבל חשוב מאוד שלא יזלזל בהשלכות התאונה, ויפנה לבדיקה רפואית כמה שיותר מהר. 

לדברי עו"ד ידידיה בלויגרונד, יש לפנות לבדיקה רפואית תוך 24 שעות ממועד התאונה כדי שלא יתבצע ניתוק הקשר הסיבתי בין התאונה לתוצאותיה. 

לדוגמה, אם אדם שעבר תאונה יפנה לבדיקה רפואית חודשיים לאחריה ויתלונן על כאבים, הרופא שיבדוק אותו עשוי להשיב לו, שאין בהכרח קשר סיבתי בין התאונה לבין הכאב. ניתוק קשר זה עשוי לשרת את הנתבעים ולהוביל לדחיית טענותיו.

בכל מקרה, מדגיש עו"ד בלויגרונד, כל תאונה שווה כסף, ואין להקל ראש באף אירוע. גם אם לנפגע לא נגרמה נכות כלשהי, סביר להניח שעדיין יהיה זכאי לפיצוי על כאב וסבל. 

ראש נזק זה כולל בין היתר, את הנזק הלא ממוני שנגרם לתובע עקב ובגין התאונה. בנוסף, זכאי התובע לפיצוי בגין  אובדן ימי העבודה שהיו כרוכים בתאונה ובטיפול בה, את ימי המחלה שנוצלו והחזר בגין ההוצאות הרפואיות אשר הוצאו בקשר עם התאונה. כל אלה עשויים להצטבר לפיצוי של כמה אלפי שקלים לפחות, שכדאי להיות מודעים אליו.

יש לתעד את האירוע באופן מפורט סמוך ככל האפשר למועד התרחשותו (לכתוב תיאור כמה שיותר עשיר שלו), ולצלם מכמה כיוונים את כלי הרכב הנפגע (ככל שנגרם לו נזק)

לשמור תיעוד רפואי ולהוציא אישור מהמשטרה

עו"ד יובל המלי
עו"ד יובל המלי

חלק מהנפגעים בתאונות דרכים נכנסים ללחץ, ואינם יודעים אילו פרטים עליהם להחליף עם נהגים אחרים, כאשר הם נקלעים לתאונה.

לדברי עו"ד יובל המלי, הפרטים הבסיסיים שכל נפגע צריך לוודא שיש ברשותו הם: שמות הנהגים המעורבים בתאונה, מספרי הטלפון שלהם, לוחיות הרישוי של כלי הרכב המעורבים, ופרטי פוליסות ביטוח החובה הרלוונטיות (שם חברת הביטוח ומספר הפוליסה). 

נוסף על כך, יש לתעד את האירוע באופן מפורט סמוך ככל האפשר למועד התרחשותו (לכתוב תיאור כמה שיותר עשיר שלו), ולצלם מכמה כיוונים את כלי הרכב הנפגע (ככל שנגרם לו נזק). 
כמו כן, יש לקחת גם מספרי טלפון ושמות של עדים שהיו במקום, ולהוציא אישור מהמשטרה על התאונה (לצורך כך, יש להגיע לתחנת המשטרה עם רישיון רכב, ביטוח חובה ותיעוד רפואי). ללא אישור על התאונה מהמשטרה, יתקשה הניזוק לקבל פיצוי מחברת הביטוח.

טיפ נוסף של עו"ד המלי הוא לסווג את האירוע כתאונת דרכים. כלומר: לוודא עם הגורם הרפואי המטפל, כי האירוע בגינו מקבלים טיפול רפואי יסווג כתאונת דרכים. חשוב לשמור את הדו"ח הרפואי המתקבל.

לצד מקרים לא טריוויאליים שעשויים להיחשב כתאונות דרכים, ישנם גם נפגעים מיוחדים שהחוק מכיר בהם כנפגעי תאונות דרכים, על אף שלא נפגעו בתאונה עצמה. כך למשל, קרובי משפחה מדרגה ראשונה, או כאלו שיש בינם לבין הנפגע קירבה משמעותית (לדוגמא - דוד ואחיינית, סבים ונכדים), שהיו עדים לתאונה

פגיעות נוספות שעשויות להיחשב כתאונת דרכים

עו"ד רוני רוטשטיין
עו"ד רוני רוטשטיין

לא רק תאונה קלאסית, שבמהלכה רכב אחד פוגע ברכב אחר או בהולך רגל, תיחשב לתאונת דרכים על פי החוק. קיימות נסיבות נוספות שייחשבו אף הן לתאונת דרכים, וקיימים נפגעים נוספים מעבר לנפגעים הישירים, העשויים להיות זכאים לפיצוי. 

לדברי עורכת הדין רוני רוטשטיין, פגיעה הנגרמת כתוצאה מכניסה אל הרכב או יציאה ממנו עשויה להיחשב כתאונת דרכים, כל עוד לא הסתיימה פעולת היציאה מן הרכב, או שהתאונה אירעה כתוצאה מתנופת היציאה ממנו - למשל מעידה על גבי כיפת בטון או מפגע אחר שבכביש תוך כדי היציאה מן הרכב, פגיעה ברגל כתוצאה מהלכדותה בין הרכב למדרכה, החלקה תוך כדי היציאה וכו'.

כך גם פגיעה כתוצאה מתיקון דרך ברכב (למשל החלפת גלגל, בדיקת מנוע שהתחמם, הוספת נוזל קירור וכו') עשויה להיחשב לתאונת דרכים.
פגיעה כתוצאה משימוש במנוף או עגורן הניצבים על גבי רכב, עשויה אף היא - בנסיבות מסויימות - להוות תאונת דרכים.

החוק כולל אפשרויות רבות לגבי תאונות שיכולות להיחשב כתאונת דרכים, אבל התוצאה בכל מקרה עשויה להשתנות לפי הנסיבות. בתי המשפט מרחיבים כל העת את הגדרת תאונת הדרכים, שהינה מורכבת ביותר. לכן, חשוב ביותר להיוועץ בעו"ד המומחה ובקי בתחום תאונות הדרכים, מיד לאחר התאונה, ובטרם הגשת מסמכים כלשהם לחברת הביטוח.

לצד מקרים לא טריוויאליים שעשויים להיחשב כתאונות דרכים, ישנם גם נפגעים מיוחדים שהחוק מכיר בהם כנפגעי תאונות דרכים, על אף שלא נפגעו בתאונה עצמה. כך למשל, קרובי משפחה מדרגה ראשונה, או כאלו שיש בינם לבין הנפגע קירבה משמעותית (לדוגמא - דוד ואחיינית, סבים ונכדים), שהיו עדים לתאונה, היו נוכחים בבית החולים מיד לאחריה וחזו בפציעות הקשות של יקירם או צפו בה בכלי התקשורת, וסובלים מפגיעה נפשית משמעותית וחמורה, יוכרו כאילו נפגעו בתאונה בעצמם (למשל, אם שראתה את בנה נפצע בתאונה, אב שחש לבית החולים ומצא את בנו פצוע קשות מיד לאחר התאונה). 

נפגעים כאלה יוכלו לקבל פיצוי, בין השאר, בגין אובדן השתכרות, עזרת צד שלישי, טיפולים רפואיים  ותרופות שאינם נכללים בסל הבריאות, כאב וסבל, ועוד.

עו"ד יעל טוויג מציעה לשים לב למקרים מיוחדים הנוגעים לנסיעה בתחבורה הציבורית. לדבריה, גם כאשר אדם עולה או יורד מהאוטובוס ונפגע - הוא עשוי להיחשב לנפגע תאונת דרכים

גם נפילה באוטובוס יכולה להקנות פיצוי

לרוב נהוג לחשוב על תאונות דרכים, שבהם מעורבים כלי רכב פרטיים או הולכי רגל, אבל עו"ד יעל טוויג מציעה לשים לב למקרים מיוחדים הנוגעים לנסיעה בתחבורה הציבורית. לדבריה, גם כאשר אדם עולה או יורד מהאוטובוס ונפגע - הוא עשוי להיחשב לנפגע תאונת דרכים.

גם עצירה פתאומית של רכבת, הגורמת לנוסע להיפגע, תיחשב לתאונת דרכים ותצריך פיצוי. השאלה אם הנוסע נפגע במסגרת תאונת דרכים קשורה לשאלה אם הוא עשה שימוש בכלי הרכב הרלוונטי למטרות תחבורה. 

אם הנוסע עלה לרכבת כדי לסוע בה ונפל - הוא יחשב לנפגע תאונת דרכים. אם הנוסע עלה למטרה אחרת -  הוא לא יוכר ככזה (כך לדוגמה, נהג משאית שעלה בחזרה למשאיתו, כי שכח את המצית ונפגע - לא הוכר בפסיקה כנפגע תאונת דרכים).

רבים אינם יודעים זאת, אך אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יכול להוכיח נזקיו בעקבות האירוע, קרי: את אחוזי הנכות שלו, בשתי דרכים אלטרנטיביות: הראשונה על ידי מינוי מומחה מטעם בית  המשפט. השנייה היא על ידי קביעה על פי דין (כלומר, על בסיס קביעת ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי)

לשקול היטב איך להוכיח נכות

עו"ד איתי גבעון
עו"ד איתי גבעון

הטיפ של עו"ד איתי גבעון נוגע לאופן שבו יש להוכיח את שיעור הנכות של אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. 

לדבריו, רבים אינם יודעים זאת, אך אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יכול להוכיח נזקיו בעקבות האירוע, קרי: את אחוזי הנכות שלו, בשתי דרכים אלטרנטיביות: הראשונה על ידי מינוי מומחה מטעם בית המשפט. השנייה היא על ידי קביעה על פי דין (כלומר, על בסיס קביעת ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי).

הבחירה איך להוכיח את שיעור הנכות של כל אדם נתונה בידיו, והשאלה באיזו דרך לבחור תלויה במשתנים רבים, בהם סוג הפגיעה, והערכאה המתאימה ביותר לאותו לקוח. 
לכל דרך ישנם יתרונות אך גם חסרונות. מצד אחד, בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי עורך הדין יכול להתלוות אל לקוחו, אך לא לחקור את הרופאים הבודקים על קביעותיהם. מנגד, בעת מינוי מומחה מטעם בית המשפט, עורך הדין יכול לבקש לחקור מומחה מטעם בית המשפט בחקירה נגדית על חוות דעתו, אך אינו יכול להתלוות ללקוחו לבדיקה אצלו.

עו"ד גבעון ממליץ למי שעבר תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, להתייעץ עם עורך דין שיש לו ניסיון בניהול תביעות בבתי המשפט מול חברות הביטוח, וכן ניסיון בניהול תביעות מול המוסד ביטוח הלאומי ומכיר את אופן התנהלות הוועדות הרפואיות בו. זאת, כדי לקבל החלטה מושכלת כיצד להוכיח את שיעור הנכות שנגרמה לו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים