zap group mishpati logo

המדריך למתגרשת - מזונות אשה

החבילה התפרקה אבל עדיין אין גט? יכול להיות שאת זכאית למזונות אשה

18.09.17
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המדריך למתגרשת - מזונות אשה

לרוב אנשים מודעים רק למזונות הילדים, אך גם חשוב להיות מודעים לחבות הבעל גם בהקשר של מזונות אשה

כל עוד הייתם נשואים וחייתם יחד, סביר להניח שלא בחנת אחד לאחד את המחויבויות של הגבר כלפיך מעצם היותו בעלך, וזאת מתוקף הדין האישי החל על יהודים. אחת המחויבויות העיקריות של הגבר כלפי האשה היא לפרנס את האשה. חובה זו מצויה גם בכתובתה של האישה.

בכתובה הבעל מתחייב כך: "ואנא … אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס ואכלכל…. כהלכת גברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין…", כלומר: אני אעבוד ואכבד אותך ואפרנס אותך כמנהג הגברים. 

כעת, משהחלטתם להיפרד, המחויבות שלו כלפייך מכוח הדין האישי נשארת על כנה. ויודגש, כל עוד אתם נשואים, הוא מחויב לאפשר לך להמשיך לנהל את אורח החיים לו היית רגילה עד כה.

בשל כך, גם אם אתם גרים בנפרד ו/או אין ביניכם כל קשר וכל עוד לא התקבל הגט, יתכן שאת זכאית למזונות אשה.

האשה זכאית לאותה רמת מחיה שהבעל מאפשר לעצמו, ורמת חייה נובעת באופן ישיר מהשתכרותו ומהכנסותיו ממקורות אחרים

באיזו רמה חייב הבעל לכלכל את אשתו?

בהתאם לדין האישי החל על יהודים, הבעל מחויב לספק את צרכיה של האשה, ולשם כך הוא חייב לעשות כל שלאל ידו ואף להשכיר עצמו לכל מלאכה.

בנוסף, קובעת ההלכה כי: "עולה עמו ואינה יורדת עמו", כלומר: האשה זכאית לאותה רמת מחיה שהבעל מאפשר לעצמו, ורמת חייה נובעת באופן ישיר מהשתכרותו ומהכנסותיו ממקורות אחרים. מאחר שהאשה "עולה עמו", היא רשאית לקבל את מזונותיה "לפי עושרו ולפי כבודו", והבעל אינו יכול לדרוש מהאשה להסתפק ברמת חיים נמוכה, אם ידו משגת רמה גבוהה יותר. 

החיוב במזונות אינו רק במובן הצר של המילה, אלא כולל הוצאות ביגוד והנעלה, אחזקת רכב, קוסמטיקה, תרבות ובילוי, צרכים רפואיים ועוד

מה כוללים מזונות אשה?

החיוב במזונות אינו רק במובן הצר של המילה, אלא כולל הוצאות ביגוד והנעלה, אחזקת רכב, קוסמטיקה, תרבות ובילוי, צרכים רפואיים ועוד. כמו כן במסגרת חבותו למזונות אשתו, חייב הבעל לדאוג לספק לה קורת גג ואף לשאת בהוצאות החזקת הבית.

אם האשה עובדת או מקבלת קצבה כלשהי, סכום זה יקוזז מסכום המזונות בהם יחויב הבעל

כיצד נקבע גובה המזונות עבור האשה?

גובה החיוב הוא בהתאם לרמת החיים אליה הורגלה האשה בבית בעלה. אם האשה עובדת או מקבלת קצבה כלשהי, סכום זה יקוזז מסכום המזונות בהם יחויב הבעל.

לדוגמה, במידה שמוגשת תביעת בה מצהירה האשה כי רמת החיים אליה הורגלה הינה בגובה של 7,000 ₪ בחודש, ואולם היא משתכרת סך של 4,000 ₪ לחודש, הסכום הסופי שבו יחויב הבעל, אם תביעתה של האשה  תתקבל, הינו למעשה 3,000 ₪.

ישנם מקרים בהם האשה לא תהיה זכאית למזונות אשה, למשל במקרה בו בית הדין יקבע כי האשה בגדה בבעלה, או אם עזבה את הבית ללא סיבה

באילו מקרים תשלל זכאות האשה למזונות?

ישנם מקרים בהם האשה לא תהיה זכאית למזונות אשה, למשל במקרה בו בית הדין יקבע כי האשה בגדה בבעלה, או אם עזבה את הבית ללא סיבה, או כאשר ניתן פס"ד המחייב את הצדדים להתגרש - אולם האשה מסרבת לקיים אותו. 

אשה יהודייה אשר נישאת לבעלה בנישואין אזרחיים רק מהטעם ששניהם סולדים מדין תורה ו/או מהרבנות - יכול שייקבע לגביה, כי היא לא זכאית למזונות אשה מאחר שלא נישאה על פי דין תורה

האם אשה שנישאה בנישואין אזרחיים תהיה זכאית למזונות אשה? 

נכון להיום, בית המשפט יבחן כל מקרה לגופו. ברוב המקרים הושוותה מערכת החיובים - החובות והזכויות - המוטלת על זוגות שנישאו על פי ההלכה היהודית לזו החלה על זוגות שנישאו בחו"ל בנישואין אזרחיים. עם זאת, אשה יהודייה אשר נישאת לבעלה בנישואין אזרחיים רק מהטעם ששניהם סולדים מדין תורה ו/או מהרבנות - יכול שייקבע לגביה, כי היא לא זכאית למזונות אשה מאחר שלא נישאה על פי דין תורה, ועל כן חיובי הבעל כלפיה הקבועים בהלכה - אינם מתקיימים. 

מכיוון שקשר של "ידועים בציבור" ניתן לניתוק באופן מיידי, שלא כמו בנישואין, הפסיקה הכירה במקרים מסוימים כמצדיקים מתן "מזונות/פיצויים משקמים", וזאת כאשר ישנו צד חלש כלכלית, שהסתמך על בן זוגו

מה לגבי ידועה בציבור - האם היא זכאית למזונות אשה?

כידוע, הדין האישי אינו חל על ידועים בציבור. יחד עם זאת, מכיוון שקשר של "ידועים בציבור" ניתן לניתוק באופן מיידי, שלא כמו בנישואין, הפסיקה הכירה במקרים מסוימים כמצדיקים מתן "מזונות/פיצויים משקמים", וזאת כאשר ישנו צד חלש כלכלית, שהסתמך על בן זוגו. 

ע"פ הפסיקה, ההצדקות למזונות משקמים אינן צריכות להתבסס על הרטוריקה של הסכם מכללא אלא על אינטרסים חוץ חוזיים, ובמיוחד על אינטרס ההסתמכות. במקרה זה ביהמ"ש יתמקד באופן התנהלות היחסים בפועל, משך החיים המשותפים, קיומם של ילדים, הפסדים ורווחים שנגרמו ליכולת ההשתכרות של בני הזוג עקב ניתוק הקשר וכד'.

כסף שמגיע לאשה

מזונות זמניים לפני הדיון 

אשה שאינה עובדת ואין לה כל מקור פרנסה, אינה יכולה להמתין עד שתתברר תביעת המזונות. במקרה זה ניתן להגיש בקשה לפסיקת מזונות זמניים ולעתור לפסיקת מזונות באופן מיידי.  במקרים דחופים, ניתן להגיש בקשה לפסיקת מזונות אשה זמניים גם במהלך הליך יישוב סכסוך בהתאם לחוק להסדר התדיינות.

אם את אשה עובדת ומתפרנסת בכבוד, ויכולה להרשות לעצמך את רמת החיים שלה הורגלת, ייתכן שאינך זכאית למזונות אשה

האשה עובדת? היא לא זכאית למזונות

במקרה שמדובר באישה עובדת המשתכרת בכבוד ויכולה לספק בעצמה ולשמר את רמת החיים אליה הורגלה במהלך הנישואין, הרי שהבעל אינו מחויב לשלם את דמי המזונות. 

אם את אשה עובדת ומתפרנסת בכבוד, ויכולה להרשות לעצמך את רמת החיים שלה הורגלת, ייתכן שאינך זכאית למזונות אשה. לכן, טרם הגשת תביעת המזונות, חשוב לבדוק עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה האם האשה עומדת בתנאים אלה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים