zap group mishpati logo

ייצוגית בסך 35 מיליון שקל נגד מקדונלד'ס - לא נתנה לעובדים לשבת

גם אם אתם עובדים ברשת גדולה - מגיעות לכם זכויות, ואם לא קיבלתם אותן, ייתכן שהכלי המתאים הוא הגשת תביעה ייצוגית

09.11.17
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
ייצוגית בסך 35 מיליון שקל נגד מקדונלד'ס - לא נתנה לעובדים לשבת

לאחרונה אשר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה ייצוגית בסך 35 מיליון שקל, שהוגשה נגד חברת אלוניאל - בעלת הזיכיון של רשת מקדונלד'ס בישראל, מכיוון שלא אפשרה לעובדיה לשבת במהלך המשמרות, לא שילמה להם דמי חופשה, פנסיה, דמי חגים ויום בחירה. זאת, בניגוד לצו הרחבה בענף היבוא, היצוא והמסחר בסיטונות. 

מעבר לעניין הנקודתי, אישור התביעה הייצוגית הזו מהווה פתח להגשת תביעות ייצוגיות בתחום דיני העבודה, שכן עד היום נטיית מערכת בתי המשפט, בהקשר של תובענות ייצוגיות הייתה לעסוק יותר בתחומים הצרכניים תוך העדפה שנושאי דיני העבודה ייפתרו במסגרת פנים ארגונית של יישוב סכסוך או בסיוע של ארגוני עובדים כמו ההסתדרות. פסיקה זו והעובדה, כי את הבקשה לאישור התביעה הייצוגית הגישו שלושה עובדים מסניף אחד של הרשת, המונה יותר מ–180 סניפים, מעלה את המודעות ליתרונות הרבים של התביעה הייצוגית ומאפשרת בכך לכל עובד שמרגיש שנעשתה עוולה גורפת כנגד כלל העובדים באותו תפקיד – להגיש תביעה בשמם. 

במקרה של תביעה ייצוגית בדיני עבודה, בדומה לתביעה נגד מקדונלד'ס, מספיק שעובד אחד יוכיח כי החברה שוללת מעובדיה את הזכויות המגיעות להם באופן שיטתי וכחלק ממדיניות החברה כדי להגיש תביעה בשם כל העובדים

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית היא תביעה המוגשת על ידי אדם אחד, או קבוצה קטנה של אנשים המייצגים ציבור גדול יותר אשר נגרם לו נזק דומה. 

במקרה של תביעה ייצוגית בדיני עבודה, בדומה לתביעה נגד מקדונלד'ס, מספיק שעובד אחד יוכיח כי החברה שוללת מעובדיה את הזכויות המגיעות להם באופן שיטתי וכחלק ממדיניות החברה כדי להגיש תביעה בשם כל העובדים, גם ללא צורך בקבלת אישורם הפרטני. במקרה של זכיה במשפט - יחולק סכום הפיצוי בין כלל העובדים, גם אם לא לקחו כלל חלק בתביעה. 

כך לדוגמא, מספיק שעובד יבחין בתלוש המשכורת שלו, כי לא קיבל את כל הזכויות המגיעות לו, ויוכיח כי לא מדובר בטעות חד פעמית נקודתית, אלא במדיניות גורפת הנוגעת לקבוצה גדולה (בדר"כ 10 עובדים ומעלה) של עובדים באותו תפקיד/ מעמד. במקרה של מקדונלד'ס זעמו שלושת העובדים בסניף נווה סביון של הרשת על כך שהם אינם מורשים לשבת במהלך המשמרת. 

במקרה שבו עולה חשד לגבי עוולה קבוצתית - מומלץ לבדוק עם חברי צוות קרובים נוספים, האם מדובר בטעות יחידה, או שמא במשהו גורף יותר

כיצד מוכיחים עוולה קבוצתית?

במקרה שבו עולה חשד לגבי עוולה קבוצתית - מומלץ לבדוק עם חברי צוות קרובים נוספים, האם מדובר בטעות יחידה, או שמא במשהו גורף יותר. בשלב השני, על מנת להבין את ההיקף, מומלץ לבדוק זאת גם עם עובדים מסניף אחר, ובמידה שאכן מתברר כי מדובר במדיניות של הרשת, כדאי להיוועץ בעו"ד ולקבל הנחיות לגבי איסוף ראיות, מסמכים וכדו'.

במקרה של מקדונלד'ס - כהוכחה לכך שמדובר במדיניות גורפת של הרשת, הוצג נוהל העבודה התלוי בסניף תל השומר, שבו נכתב: "על כל עובד ועובד לעמוד בעמדתו! קופאי - רק בקופה, ולא זז ממנה, עם פנים ללקוח ומחפש לקוחות שעדיין לא הזמינו. בייקר - מתעסק בהכנת הזמנות ובטיפול בלקוחות שסיימו הזמנה".

מקדונלד'ס טענה, כי היא לא עברה על החוק, והציבה כסאות בחדר אחורי הצמוד למטבח, בהתאם להסכם שחתמה עם ההסתדרות ב–2008, אך השופטת ציינה כי הנוהל שהובא כדוגמה, משקף את דרך עבודתם של עובדי מקדונלד'ס: "הוכח בפנינו כי ביצוע העבודה מאפשר ישיבה, ובכל מקרה יש לתת לעובד את שיקול הדעת אם ברצונו לשבת בעת קבלת ההזמנה והתשלום", נכתב בפסק הדין. "הימנעות מקדונלד'ס להציב כיסאות לעובדים מאלצת את העובד לעמוד ולא לשבת בכל שעות העבודה. הצבת כיסא בחדר אחורי אינה נותנת פתרון כנדרש על פי החוק ככלל, סידור המזון נעשה לא על ידי הקופאי אלא על ידי עובד אחר, הנקרא בייקר - כך שאין סיבה שלא לבצע את עבודת הקופאים בישיבה על כיסא בר גבוה. גם אם הקופאי מסייע בסידור המזון, שכן ברור כי בחלק מזמני העבודה (השעות המתות), כשאין תנועה ערה של לקוחות, יש לאפשר לעובדים הזדמנות סבירה לשבת", נכתב.

במקרה של מקדונלד'ס, התביעה הוגשה על ידי שלושה עובדים, אך היא מתייחסת לכל עובדי מקדונלד'ס שעבדו בסניפים השונים בכל תפקיד, כולל במטבח, עד למועד אישור הבקשה לתביעה הייצוגית

אחד בשביל כולם

כאמור, בתביעה ייצוגית אין צורך לבקש אישור או להחתים את כל העובדים והם לרוב יפוצו במקרה של זכייה בתביעה. במקרה של מקדונלד'ס, התביעה הוגשה על ידי שלושה עובדים, אך היא מתייחסת לכל עובדי מקדונלד'ס שעבדו בסניפים השונים בכל תפקיד, כולל במטבח, עד למועד אישור הבקשה לתביעה הייצוגית.

על שלילת זכות העובדים לשבת קבעה השופטת כי על אף שהנזק שנגרם לעובדים הוא גופני ולא כספי - אם תתקבל התביעה, לכל עובד ישולם פיצוי של 1,000 שקל.

בכל הנוגע ליתר הסעיפים קבעה השופטת, כי אם התביעה תתקבל, תחויב הרשת לפצות את העובדים בסך הכולל של 2.1 מיליון שקל בגין אי תשלום דמי חופשה, 22.6 מיליון שקל בגין אי תשלום פנסיה, 5.8 מיליון שקל בגין אי תשלום דמי חגים, 2.5 מיליון שקל בגין אי תשלום עבור יום בחירה ו- 110 אלף שקל על הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

השופטת אישרה את ניהול התביעה כתביעה ייצוגית עבור כל העובדים שבשמם הוגשה התביעה, וכעת ימשיך הליך הבירור המשפטי בבית הדין לעבודה. מקדונלד'ס כבר הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה שהתביעה מתאימה להיות תביעה ייצוגית בשם קבוצת עובדים.

תביעה ייצוגית - חוברים ביחד

איך תדעו אם אתם מקבלים את כל הזכויות המגיעות לכם?

עובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם, לרבות זכויות הנובעות מצווי הרחבה ולכן אינם דורשים אותן. 
מומלץ מאוד לבדוק את הזכויות השונות, כגון: זכויות מנוחה, ישיבה, הפרשות לפנסיה וכו', באופן עצמאי או באמצעות ארגונים ייעודיים שונים.  
במקרה שאכן נעשה עוול כדאי להיוועץ באנשי מקצוע ולבדוק האם מדובר בזכות שהמעסיק מונע מכלל העובדים והאם ניתן להגיש כנגדו תביעה ייצוגית. 

 

* עו"ד אורי אבני עוסק בתחום התובענות הייצוגיות

 

** השתתפה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים