zap group mishpati logo

10 דברים שאסור לעשות בזמן חקירה במשטרה

מאמירות מיותרות ועד חתימה על הפרוטוקול בלי לקרוא אותו: הדברים שפשוט אסור לעשות כאשר נאלצים לעבור חקירה במשטרה

01.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
10 דברים שאסור לעשות בזמן חקירה במשטרה

חקירה במשטרה היא חוויה מאוד לא נעימה. אנשים נורמטיביים, שנקראים לחדר החקירות, מוצאים את עצמם בפעם הראשונה בסיטואציה מלחיצה מאוד, במעין בועה שמנותקת מהעולם, כשהם נתונים לחסדי החוקרים וחשים בלבול וחוסר ודאות.

בנסיבות כאלה של חקירה משטרתית מלחיצה ומבלבלת, קל מאוד לעשות טעויות. הבעיה היא שטעויות כאלה עלולות לסבך אתכם שלא לצורך, ולעלות לכם ביוקר בהמשך הדרך. כדי למנוע אותן, ריכזנו עבורכם 10 דברים שאסור לעשות בזמן חקירה.

ראשית, נסו להבין בטלפון מדוע זומנתם לחקירה, ונסו לדלות מהשיחה כמה שיותר מידע. מיד לאחר מכן, אתרו עורך דין פלילי, ופנו אליו באופן מידי כדי שיכין אתכם לחקירה

1. לא להתמהמה: המשטרה התקשרה? צרו מיד קשר עם עורך דין

צלצלו אליכם מהמשטרה והזמינו אתכם לחקירה בעוד יום או יומיים? מהר, אל תבזבזו זמן. ראשית, נסו להבין בטלפון מדוע זומנתם לחקירה, ונסו לדלות מהשיחה כמה שיותר מידע. מיד לאחר מכן, אתרו עורך דין פלילי, שיש לו נסיון במעצרים ושחרורים, ופנו אליו באופן מידי כדי שיכין אתכם לחקירה. אל תזלזלו בכך: חקירה היא סיטואציה שאינכם מכירים, וחשוב להתכונן אליה.

זכרו כי השוטרים אינם חברים שלכם. אסור לדבר איתם בדרך, בטח שלא על החקירה

2. לא לדבר בדרך לחקירה: כל מילה שתגידו לשוטרים תירשם

שוטרים הגיעו אליכם הביתה או עצרו אתכם מחוצה לו, ואין לכם זמן להתכונן לחקירה? קודם כל, נסו להירגע. לאחר מכן: זכרו כי השוטרים אינם חברים שלכם. אסור לדבר איתם בדרך, בטח שלא על החקירה. דעו כי כל מה שתגידו, אפילו אם זה מחוץ לחדר החקירות, נרשם ומתועד. כל מילה מיותרת שתזרקו על החקירה ("לא ידעתי", "טעיתי" וכו') עלולה לשמש נגדכם בהמשך.

לאחר שהגעתם לתחנה, החוקרים חייבים להסביר לכם מדוע זומנתם לחקירה. זהירות, אל תתחילו לדבר לפני שאתם פוגשים עורך דין. זוהי זכותכם

3. לא לוותר על עורך דין: היוועצות לפני החקירה היא קריטית 

לאחר שהגעתם לתחנה, החוקרים חייבים להסביר לכם מדוע זומנתם לחקירה. זהירות, אל תתחילו לדבר לפני שאתם פוגשים עורך דין. זוהי זכותכם. ייתכן שהחוקרים ינסו לעשות לכם תרגיל, ולומר שהחקירה תימשך זמן קצר, ולכן אין לכם צורך בעורך דין, אבל אל תתפתו: דרשו לפגוש אותו. עורך הדין ינסה לגשש ולבחון לאן פני התיק, והאם אתם בדרך למעצר או לשחרור. הוא יסביר לכם מה הזכויות שלכם, מה מותר לחוקרים לעשות ומה אסור להם, יתן לכם עצה טובה כיצד לנהוג במקרה הספציפי, וישמש משענת נפשית עבורכם. במהלך השיחה עם עורך הדין, שתפו פעולה. על השיחה חל חיסיון עורך דין-לקוח.

אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים להיחקר מאיזשהו סיבה, בין אם אתם בלחץ, במצב נפשי קשה או שאתם נתונים תחת השפעת אלכוהול, דרשו להפסיק את החקירה מיד, ואמרו לחוקרים שאינכם מרגישים טוב, ושאתם מבקשים לא להיחקר כעת

4. לא להיחקר בכל מצב: לא מרגישים טוב? דרשו חקירה במועד אחר

אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים להיחקר מאיזשהו סיבה, בין אם אתם בלחץ, במצב נפשי קשה או שאתם נתונים תחת השפעת אלכוהול, דרשו להפסיק את החקירה מיד, ואמרו לחוקרים שאינכם מרגישים טוב, ושאתם מבקשים לא להיחקר כעת. הסבירו להם כי תשמחו לשתף פעולה בהמשך, אך ברגע זה אינכם נמצאים במצב אשר מאפשר לכם לספק להם את התשובות. חשוב, כי גם עניין זה ירשם. (ראו סעיף 2 לעיל).

החוקר מטיח בכם שמישהו הפליל אתכם? דרשו להתעמת איתו, ייתכן שזהו ניסיון לערער אתכם

5. לא לאבד פוקוס: היזהרו מתרגילי חקירה

החקירה היא כמו משחק פוקר, שבו החוקר מנסה להפיל אתכם בפח. אם הוא יאמר לכם, למשל, שיש בידיו סרטון שמתעד את מה שעשיתם, דרשו לראות אותו, ואמרו כי אינכם מוכנים להתייחס אליו עד שיוצג בפניכם. החוקר מטיח בכם שמישהו הפליל אתכם? דרשו להתעמת איתו, ייתכן שזהו ניסיון לערער אתכם. החוקר מציע לכם לצאת איתו לעשן? היזהרו. עשרות הודאות נגבו בסיטואציות בלתי פורמליות כאלה. זכרו: אתם כל העת בחקירה, אל תאבדו פוקוס. בנוסף, אל תדברו עם אף אחד על החקירה, בטח שלא עם עצורים נוספים. הם עלולים להיות מדובבים.

אם הגרסה שלכם עלולה לסבך אתכם, עדיף שתשמרו על שתיקה

6. לא להיות פסיביים: הדגישו נקודות חשובות בחקירה

אם יש נקודות שפועלות לטובתכם, הדגישו אותן במהלך החקירה. לדוגמה, אם שוטר ראה אתכם וערך עליכם חיפוש, אף שלא היה חשד כלשהו כלפיכם, מדובר בחיפוש בלתי חוקי. יש להדגיש זאת בחדר החקירות. מנגד, אם הגרסה שלכם עלולה לסבך אתכם, עדיף שתשמרו על שתיקה. אם למשטרה אין ראיות נגדכם, היא לא תוכל להרשיע אתכם. יצוין, כי שתיקה עלולה לפעול גם נגדכם: אם תשתקו, ולאחר מכן תבקשו להציג גרסה, בית המשפט עלול להתייחס לזו כאל גרסה כבושה, ולא לתת בה אמון. זכרו: שתיקה היא זכות חשובה, אך צריך לדעת איך להשתמש בה.

מאוחר יותר בית המשפט יבחן את הפרוטוקול, ואם תשתמשו בלשון גסה ותתחצפו לשוטרים, הדבר עלול לגרום לכך שתיתפסו באורח שלילי על ידי בית המשפט

7. לא לקלל בזמן החקירה: השופט עלול לראות זאת באופן שלילי

החוקרים עשויים לנסות להשתמש בכל אמצעי כדי לערער אתכם במהלך החקירה, ולעיתים אפילו ינסו לקלל או להעליב אתכם, אף שהשפלה איננה מותרת בחקירה. אל תיגררו לקללות - הכל נרשם. מאוחר יותר בית המשפט יבחן את הפרוטוקול, ואם תשתמשו בלשון גסה ותתחצפו לשוטרים, הדבר עלול לגרום לכך שתיתפסו באורח שלילי על ידי בית המשפט, מה שיקשה על השופט לשחרר אתכם.

חשוב שתעברו על הפרוטוקול בעיון ותקראו כל מילה. אם יש משהו שלא נאמר, דרשו מהחוקר לשנותו

8. לא להיות פזיזים: לאחר החקירה, קראו כל מילה בפרוטוקול

אחרי שהחקירה תסתיים, החוקר ידפיס את הפרוטוקול שלה ויביא אותו לעיונכם. כל דבר שאמרתם נרשם בפרוטוקול בפרוטרוט, וכעת תידרשו לחתום עליו. חשוב שתעברו על הפרוטוקול בעיון ותקראו כל מילה. אם יש משהו שלא נאמר, דרשו מהחוקר לשנותו. לחוקר אין שיקול דעת בעניין זה, והוא חייב להיעתר לבקשה. קשה להפריז בחשיבות של הדיוק בעניינכם בפרוטוקול. 

בדיקת פוליגרף כשלעצמה איננה יכולה לשמש כראיה קבילה, אבל היא יכולה לשכנע את החוקרים בכך שאתם לא אשמים ולסייע לכם

9. לא להשתתף אוטומטית במסדר זיהוי: להסכים, אבל רק בנוכחות עורך הדין

ייתכן שיבקשו מכם להשתתף במסדר זיהוי. לעניין זה, התשובה שלכם צריכה להיות חד משמעית: תהיו מוכנים להשתתף במסדר זיהוי, אבל רק בנוכחות עורך הדין שלכם. נתבקשתם לעבור בדיקת פוליגרף? התייעצו בנושא עם עורך הדין. בדיקת פוליגרף כשלעצמה איננה יכולה לשמש כראיה קבילה, אבל היא יכולה לשכנע את החוקרים בכך שאתם לא אשמים ולסייע לכם.

ראיה שהמשטרה גלתה - האם היא קבילה?

10. לא להסכים מיד לחלופות המעצר: ייתכן שהתנאים אינם מחויבי המציאות

לאחר החקירה, הקצין הממונה בתחנת המשטרה יחליט אם להביא אתכם להארכת מעצר למחרת או לשחרר אתכם. יכול להיות שתשוחררו, אבל בתנאים מגבילים, למשל ייאסר עליכם ליצור קשר עם אנשים מסוימים, תידרשו לשהות במעצר בית ועוד. תנאים אלה אינם בהכרח מחויבי המציאות. עליכם להתייעץ עם עורך הדין כדי שבמידת הצורך הוא יערער עליהם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • פערים בענישה: מחוזות שונים, כללי משחק שונים?

    פערים בענישה: מחוזות שונים, כללי משחק שונים?

    הצעת החוק להבניית שיקול הדעת בענישה לא תפתור את פערי הענישה שקיימים במחוזות השונים. הדרך הראויה לשנות את הפערים היא באמצעות הגשת ערעורים על חומרת העונש והן באמצעות העלאת הטיעון של הגנה מן הצדק
    5 דק'
  • מי יגן על השופטים?! /דעה

    מי יגן על השופטים?! /דעה

    האם היד קלה על הדק הפרסום של חשדות ותלונות כנגד שופטים? האם השופטים חשופים עד כדי העדר הגנה?
    3 דק'
  • על גזר הדין בפרשת הולילנד/פרשנות

    על גזר הדין בפרשת הולילנד/פרשנות

    היש יסוד להחמרה היתרה עם מקבלי השוחד? נראה כי יש פער בין הקביעה הנחרצת במבוא של גזר הדין לבין הקביעות לגבי הנאשמים
    5 דק'