zap group mishpati logo

7 טיפים חשובים לפני שעושים עסקים בהודו

יותר ויותר חברות ישראליות בוחרות להשקיע בשנים האחרונות בהודו. מה צריך לדעת לפני שחותמים על עסקה במדינה, וממה חשוב להיזהר

07.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
7 טיפים חשובים לפני שעושים עסקים בהודו

בשנים האחרונות חברות ישראליות רבות גילו את הודו. קצב הצמיחה המסחרר של הכלכלה השנייה בגודלה באסיה, היקפו העצום של השוק ההודי, ומדיניות ממשלתית מוצהרת שמעודדת השקעות זרות, מושכים אל המדינה משקיעים מכל העולם.

אמנם הודו משכה את תשומת הלב של חברות מישראל כבר מזמן, אבל מאז ביקורו בארץ של ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי, נראה כי חלה תנופה בביצוע עסקים בין המדינות. על רקע זה, נבקש בשורות הבאות לספק כמה טיפים חשובים למשקיע הישראלי.

יש לערוך לגוף שאיתו אתם מבקשים להתקשר בדיקת נאותות, שתחשוף מה טיבו האמיתי

1. בחרו בקפידה את השותפים שלכם

כדי להצליח בהודו, עליכם לבחור בקפידה את השותפים שעימם אתם מבקשים לעשות עסקים. לצורך כך, יש לערוך לגוף שאיתו אתם מבקשים להתקשר בדיקת נאותות, שתחשוף מה טיבו האמיתי. בבדיקה ייבחנו היכולות הפיננסיות של החברה הרלוונטית, וייבדק מצבה המשפטי. בין היתר, הבדיקה תוודא שהחברה מכבדת הסכמים, תבחן אם יש נגדה תביעות משמעותיות ועוד.

איך עושים את זה: בדיקת נאותות בהודו עורכים באמצעות עורכי דין מקומיים, אותם מומלץ לאתר באמצעות עורכי דין בארץ המתמחים בכך. מומלץ לבחור במשרד שמקיים קשר עם משרד עורכי דין ישראלי. למה? בעיקר כדי לגשר על פערי התרבות בין המדינות שאינם מוכרים לכם. 

אם תנסו למכור את המוצר שלכם במחיר גבוה מדי, אתם עלולים להישאר ללא מכירות. לכן, היזהרו מכך ובחנו את אסטרטגיית התמחור במדינה ברגישות ובלי לנסות להשיג רווחים מהירים

2. היזהרו בתמחור של המוצר שלכם

השוק ההודי הוא מצד אחד גדול מאוד (הודו היא המדינה השנייה בגודלה באסיה וכוללת 1.2 מיליארד תושבים), אך מצד שני זהו גם שוק רגיש, במיוחד לסוגיות הנוגעות למחיר. אם תנסו למכור את המוצר שלכם במחיר גבוה מדי, אתם עלולים להישאר ללא מכירות. לכן, היזהרו מכך ובחנו את אסטרטגיית התמחור במדינה ברגישות ובלי לנסות להשיג רווחים מהירים. 

איך עושים את זה: כדי לבדוק מהו המחיר הנכון שבו תוכלו להציע את המרכולת שלכם בשוק ההודי, עליכם להתייעץ עם השותפים המקומיים שלכם, ולבחור בגורם שיבצע עבורכם סקר שוק.

מחקר שוק מקיף על השוק ההודי יידע להשיב לכם אם למוצר, שאותו אתם מעוניינים למכור במדינה, אכן יש ביקוש בהודו

3. בדקו אילו תחומים מבוקשים בהודו

כאשר חושבים על הודו, מיד עולים לראש שירותי התוכנה שמספקים ההודים לחברות הייטק ישראליות כמו אמדוקס. אלא שבשנים האחרונות יש בהודו ביקוש עצום לתחומים רבים נוספים, הרבה מעבר לתכנות ו-IT. קידום פרויקטים חכמים של אנרגיה ומים, בניית כבישים בטכנולוגיות מתקדמות, ביטחון, תעופה ותרופות מעניינים מאוד את ההודים, ועשויים לזכות לביקוש רב. 

איך עושים את זה: מחקר שוק מקיף על השוק ההודי יידע להשיב לכם אם למוצר, שאותו אתם מעוניינים למכור במדינה, אכן יש ביקוש בהודו. ביצוע מחקר כזה הוא חיוני לפני כל מהלך אחר.

לפני שאתם עושים עסקים בהודו, הכירו את הנורמות העסקיות המקובלות. יש להבין, למשל, כי קצב העבודה בהודו שונה מבישראל, וכי החלטות מתקבלות לאט

4. למדו את הפרקטיקות העסקיות המקובלות

לפני שאתם עושים עסקים בהודו, הכירו את הנורמות העסקיות המקובלות. יש להבין, למשל, כי קצב העבודה בהודו שונה מבישראל, וכי החלטות מתקבלות לאט. בהודו צריכים להיות הרבה יותר עדינים וסבלניים, וההודים אינם אוהבים, למשל, שיווק אגרסיבי שמתפרש בצורה שלילית. לפני כניסה להודו, יש להכיר את החגים והמועדים כדי לדעת מתי השותפים שלכם לא יהיו זמינים.

איך עושים את זה: קוראים, מתייעצים עם אחרים שעשו עסקים בהודו, ותמיד נוהגים באדיבות.

תוכלו לבדוק אילו תוכניות לעידוד השקעות קיימות בהודו, דרך עורכי דין מקומיים או השותפים הישראליים שלהם

5. בדקו אילו מענקים אתם יכולים לקבל בהודו

לפני שאתם מבצעים השקעה משמעותית בהודו, כדאי שתבדקו את התוכניות הקיימות במדינה לעידוד עסקים. כך למשל, קיימת בהודו תוכנית בשם Make in India, שמבקשת לעודד את פעילות הייצור במדינה. אם חברה ישראלית עושה עסקים עם חברה הודית, היא עשויה לקבל מענקים מהממשלה כדי שתקים מפעל או תייצר בהודו. בנוסף, כדאי שתכירו את הפעילויות המשותפות לישראל ולהודו. שתי המדינות חתמו, למשל, על מזכר הבנות להקמת ערים חכמות.

איך עושים את זה: תוכלו לבדוק אילו תוכניות לעידוד השקעות קיימות בהודו, דרך עורכי דין מקומיים או השותפים הישראליים שלהם. הם מכירים את התוכניות וייתנו לכם עצות מועילות.

האם אתם רוצים להקים בהודו חברה או שותפות מוגבלות? האם הפעילות שלכם תהיה נציגות של הפעילות שאתם כבר מפעילים בישראל או שהיא תהיה ישות נפרדת לחלוטין? - יש משמעויות מבחינת מיסוי

6. שקלו היטב כיצד להתאגד בהודו

האם אתם רוצים להקים בהודו חברה או שותפות מוגבלות? האם הפעילות שלכם תהיה נציגות של הפעילות שאתם כבר מפעילים בישראל או שהיא תהיה ישות נפרדת לחלוטין? לכל אחת מהאפשרויות שבפניכם יש משמעויות שונות מבחינת מיסוי, שעשויות להיות משמעותיות מאוד.

איך עושים את זה: מתייעצים עם עורכי הדין בהודו, שבקיאים בנושא ומכירים את דרכי ההתאגדות במדינה והמשמעויות שלהם. מדובר בנושא בעל חשיבות מכרעת, שאין להקל בו ראש.

אם בישראל עולות טענות על איטיות מערכת המשפט, הרי שבהודו מערכת המשפט כבדה בהרבה. מדובר במערכת מסורבלת מאוד: כדאי לנסות להימנע מלהגיע לבית משפט בהודו

7. היזהרו ממערכת המשפט בהודו

בדומה למערכת המשפט בישראל, גם מערכת המשפט ההודית מבוססת על המשפט המקובל (ה-Common Law). עם זאת, קיימים כמובן הבדלים בין מערכות המשפט השונות, בעיקר בחיי היומיום. אם בישראל עולות טענות על איטיות מערכת המשפט, הרי שבהודו מערכת המשפט כבדה בהרבה. מדובר במערכת מסורבלת מאוד: כדאי לנסות להימנע מלהגיע לבית משפט בהודו. 

עסקים עם הודו

איך עושים את זה: כדי לא להיגרר למשפטים בלתי נגמרים עם השותפים העסקיים הפוטנציאליים שלכם, כדאי שתוודאו שבהסכמי ההשקעה מופיעים די עירבונות וביטחונות, שיאפשרו לכם להימנע מלבחון את יעילות מערכת המשפט בהודו ולבזבז זמן ומשאבים מיותרים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים