zap group mishpati logo

אושר סופית: זיכוי כספי יהיה תקף לשנתיים לפחות

הכנסת אשרה סופית, כי זיכוי כספי יהיה תקף לשנתיים לפחות, וכי השובר יודפס באופן שימנע את מחיקת הכתוב. החוק יכנס לתוקף בתוך 30 יום

מאת: מערכת משפטי
22.03.12
תאריך עדכון: 27.05.19
2 דק'
אושר סופית: זיכוי כספי יהיה תקף לשנתיים לפחות

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 32), התשע"ב- 2012, של חברת הכנסת רונית תירוש ממפלגת קדימה.

ע"פ הצעת החוק שאושרה סופית, ישנם כללים למתן שובר זיכוי ללקוח על מוצר בשל ביטול עסקה. בין היתר נקבע, כי השובר יודפס באופן שימנע את מחיקת הכתוב בהתאם לתקנות שיקבע שר התמ"ת. הלקוח יוכל לקבל את העודף במזומן בתנאי שלא יעלה על 5% משווי העסקה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

הסכום הנקוב בזיכוי יהיה שווה לסכום ששולם בעת ביצוע העסקה, ולא יהיה תוקף לתנאי מגביל בשובר הזיכוי, אלא אם כן ייקבע השר אחרת. תקופת תוקפו של הזיכוי לא תפחת משנתיים.
החוק ייכנס לתוקף תוך 30 יום מפרסומו ברשומות.

הסדרת המצב בנוגע לקבל זיכוי
בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית, הסבירה חברת הכנסת תירוש, כי המטרה היא להסדיר בצורה טובה יותר את המצב כיום בנוגע לקבלת הזיכוי. תירוש הסבירה, כי יש מקרים שבהם צרכנים מקבלים זיכוי, שוכחים לממש אותו ומגלים אחרי תקופה קצרה שתוקפו פג או שהם לא יכולים לממש אותו במבצעים מסוימים, ולא יכולים לקבל עודף אם לא מימשו את מלא הזיכוי.

מנגד - עסקים יבחרו לא לתת זיכוי
היועצת המשפטית של התאחדות התעשיינים, עו"ד רונית פרל, הזהירה מנגד, כי החקיקה יכולה לגרום למצב שבו עוסקים יבחרו לא לתת זיכוי אם החוק לא מחייב אותם לעשות זאת, מכיון שעצם מתן הזיכוי יטיל עליהם חובות שיהוו תמריץ שלילי למתן הזיכוי. "ברגע שיש התערבות יתר בשיקולים עסקיים בעלי העסקים יכולים לחשוב פעמיים", אמרה עו"ד פרל.

מנגד, הזהירה תירוש, כי מדובר ביחסי גומלין, שבהם הצרכנים יכולים לבחור שלא לקנות באותו בית עסק והמחוקק אף הוא יכול להתערב ולחייב את בעלי העסקים לתת זיכוי.

בנוסף, במסגרת הכנת ההצעה לקריאה ראשונה קבעה הוועדה, כי במידה שהלקוח ירכוש מוצר שמחירו נמוך מהזיכוי הוא יהיה זכאי לקבל את העודף בכסף מזומן, בתנאי שלא יעלה על 5% משווי הזיכוי או 100 שקל (הנמוך מביניהם).

9 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
8 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים.

לקריאת ידיעה קודמת בנושא, לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה