zap group mishpati logo

שווי הרכב עולה על החוב? כך תמכרו אותו בעצמכם ותרוויחו יותר

אחד הנושים רוצה לממש נכס שמשועבד לטובתו? ייתכן שתוכלו למכור אותו לבד, ולחסוך את הוצאות המימוש

19.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
שווי הרכב עולה על החוב? כך תמכרו אותו בעצמכם ותרוויחו יותר

אם יש ברשותכם נכס כמו דירה או רכב, שרובץ עליו שעבוד, ומתנהלים נגדכם הליכים בהוצאה לפועל - אתם לא חייבים להסכים שהנכס יימכר במחיר נמוך. אתם גם לא חייבים להסכים שהנכס יימכר על ידי כונס הנכסים, מה שיוביל להוצאות שכר טרחה מיותרות.

במקום זה, אתם יכולים לדרוש למכור את הנכס בעצמכם, לקבל עליו תמורה גבוהה יותר, וכך לפעול לטובת כלל הנושים, וגם (אולי) לקבל חלק מהתמורה, לאור מאמציכם.

החלטה חדשנית של בית המשפט המחוזי בחיפה שניתנה לאחרונה, לבקשת משרדו של הח"מ, אפשרה לחייב למכור בעצמו רכב משועבד שנרכש על ידו. זאת, לאחר שהתברר כי שווי הרכב עולה על גובה החוב של החייב לחברה שהלוותה לו את הכסף לצורך הרכישה. 

כתוצאה מהחלטה זו, יוכל החייב למכור את הרכב באופן עצמאי, להגדיל את התמורה שתתקבל עבורו, באופן שיאפשר למקסם את התמורה של שאר הנושים (שאינם מחזיקים בבטוחה כלשהי), ואף להותיר אולי חלק מהתמורה לעצמו.

החלטה חדשנית של בית המשפט המחוזי בחיפה שניתנה לאחרונה, אפשרה לחייב למכור בעצמו רכב משועבד שנרכש על ידו. זאת, לאחר שהתברר כי שווי הרכב עולה על גובה החוב של החייב לחברה שהלוותה לו את הכסף לצורך הרכישה

רכב ב-60 תשלומים חודשיים

במסגרת הפרשה, רכש החייב תושב הצפון ביוני 2016 רכב חדש. לצורך הרכישה, לווה החייב מחברת מימון עשרות אלפי שקלים שאותם היה אמור להחזיר ב-60 תשלומים חודשיים קבועים. במסגרת העסקה, הרכב שועבד לטובת החברה, ושימש כבטוחה לפירעון החוב (מה שהקנה לחברה מעמד של נושה מובטח).

אלא שהחייב לא הצליח להשיב את החוב, ובאוקטובר 2017 הגישה החברה לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה למימוש הרכב כנושה מובטח. בבקשה טענה החברה, כי החייב לא שילם לה את התשלומים באופן סדיר, ונותר חייב לה.

לטענת החברה, אף ששווי הרכב על פי מחירון "יד 2" הינו כ-20 אלף שקלים יותר מגובה החוב, לא יהיה בכך כדי לכסות את מלוא החוב, בהתחשב בהוצאות המכירה ושכר טרחת עורכי הדין שינוכו מהתמורה.

בעקבות הבקשה, הודיעה המנהלת המיוחדת לנכסי החייב לבית המשפט, כי אין בכוונתה להתנגד לבקשה. 

החייב טען, כי אם יתאפשר לו למכור את הרכב בעצמו, הוא יוכל לקבל עליו תמורה גבוהה יותר שהרי לנושה המובטח אין באמת תמריץ לקבל תמורה גבוהה במיוחד - אלא רק לכסות את חוב

הנושים הרגילים ירוויחו יותר 

אולם, החייב עצמו התנגד לביצוע הליכי המימוש על ידי הנושה המובטח. בתגובה שהגיש לבקשה, באמצעות עו"ד אביעד גלס ממשרדו של הח"מ, טען כי נושה מובטח שמחזיק בשעבוד, רשאי אמנם לפעול במנותק מהנושים האחרים ומהליכי חדלות הפירעון, אך מאחר ששווי הנכס עולה על גובה החוב, על פי הפסיקה יש לבחון את הליך המימוש שנוקט הנושה המובטח באופן זהיר ומידתי, באופן בו לא יהיה ניצול לרעה של כוחו של הנושה המובטח.

לטענת החייב, אם יתאפשר לו למכור את הרכב בעצמו, הוא יוכל לקבל עליו תמורה גבוהה יותר שהרי לנושה המובטח אין באמת תמריץ לקבל תמורה גבוהה במיוחד - אלא רק לכסות את חובו. 

על כן, בדרך זו של מכר עצמי, יוכל החייב להרוויח יותר מהעסקה וגם לחסוך את הוצאות המימוש ושכר טרחת עורכי הדין, מה שיאפשר לשאר הנושים, שאינם מחזיקים בשעבוד, לקבל נתח גבוה יותר מכספם.

ביהמ"ש: "במסגרת סמכות זו של בית המשפט, ומתוך שמירה על האינטרסים של כלל נושי החייב, יש לתת לחייב הזדמנות למצות תחילה את האפשרות למכור בעצמו את הרכב"

השופט הותיר פתח לחייב לקבל חלק מהכסף

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה שמואל מנדלבום קיבל את הבקשה, ונתן לחייב הזדמנות למכור בעצמו את הרכב. לדברי השופט: "במסגרת סמכות זו של בית המשפט, ומתוך שמירה על האינטרסים של כלל נושי החייב, יש לתת לחייב הזדמנות למצות תחילה את האפשרות למכור בעצמו את הרכב", קבע השופט. זאת, "על מנת שניתן יהיה להימנע מחיובו בהוצאות מימוש הרכב בהליך כינוס הנכסים".

השופט אפשר לחייב למכור את הרכב בעצמו בתוך קצת יותר מחודש "במחיר שלכל הפחות שווה לשווי הרכב כפי שהוערך על ידי החברה". במסגרת החלטתו, הוא הדגיש כי "כל יתרה שתיוותר, ככל שתיוותר, לאחר סילוק החוב לנושה המובטח, תועבר לקופת הכינוס". 

יחד עם זאת, הותיר השופט פתח לחייב לקבל חלק מהתמורה מהמכירה, ככל שזו תעלה יפה - "אם תוגש בקשה מנומקת על ידי החייב להעברת הכספים בידיו".

מה גובה החוב?

לסיכום, חייב שנתון בפני הליכי מימוש בין של נכסי מטלטלין ובין של נכסי מקרקעין, יכול בנסיבות המתאימות לבחון את מימושם באמצעות "מכר עצמי" ובכך להשיא את ערך התמורה, לסלק את חובותיו ואף לקבל חלק מן התמורה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים