zap group mishpati logo

חייבים בהוצאה לפועל? כך תצאו מהבור

אם נפתחו נגדכם תיקים בהוצאה לפועל, אתם בוודאי מרגישים חוסר אונים. לפניכם הפעולות שאתם צריכים לעשות כדי לשפר את מצבכם

06.06.17
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
חייבים בהוצאה לפועל? כך תצאו מהבור

סיטואציה שבה אדם אינו מצליח לשלם את חובותיו, ונפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל היא לעולם אינה נעימה. לרוב, כאשר החובות מתחילים להיערם, נוצר כדור שלג, שגורם לעוד ועוד צ'קים לחזור, והחייב מרגיש שהוא מתבוסס בבוץ שבלתי אפשרי לצאת ממנו.
כדי להקל על חייבים ולנסות לסייע להם לצאת מהמצב הרגיש, ננסה להסביר בשורות הבאות איך פועלות לשכות ההוצאה לפועל, מה המשמעות של צו תשלומים, מה זה איחוד תיקים, ובאילו תנאים יכול אדם שחייב כספים לקבל הפטר מתשלום חובותיו.

מי שיכול לפתוח תיק בהוצאה לפועל הוא מי שמחזיק בצ'ק שבוטל או מי שמחזיק בשטר משכנתא, שטר חוב או פסק דין הכולל חיוב כספי, צו עשה או שהוא נוגע למזונות

מי יכול לפתוח תיק בהוצאה לפועל?

על פי החוק והתקנות, מי שיכול לפתוח תיק בהוצאה לפועל הוא מי שמחזיק בצ'ק שבוטל או מי שמחזיק בשטר משכנתא, שטר חוב או פסק דין הכולל חיוב כספי, צו עשה או שהוא נוגע למזונות.

אם מדובר בחוב גדול, שהחייב אינו יכול לעמוד בו, הוא יכול לבקש לפרוס אותו לתשלומים. צו תשלומים ניתן לגבי כל חוב אופן ספציפי

נפתח נגדי תיק בהוצאה לפועל, מה עלי לעשות?

קודם כל, להירגע ולהבין שזה לא סוף העולם. יש כל מיני דרכים להתמודד עם החוב - 

בקשה למתן צו תשלומים - אם מדובר בחוב גדול, שהחייב אינו יכול לעמוד בו, הוא יכול לבקש לפרוס אותו לתשלומים. צו תשלומים ניתן לגבי כל חוב אופן ספציפי: רשם ההוצאה לפועל בוחן את היכולת של החייב לעמוד בהתחייבויות שלו, ועל פי היכולת הכלכלית שלו קובע את צו התשלומים. ככל שיתברר כי לחייב יש יותר הוצאות לעמוד בהן, כך יופחת כל אחד מהתשלומים.

בקשה לאיחוד תיקים - אם נפתחו נגד החייב כמה תיקים בהוצאה לפועל, והוא מתקשה לעמוד בתשלומים בהם, הוא יכול להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה לאיחוד תיקים. אם תתקבל בקשת החייב, בהתאם לבחינת מצבו הכלכלי, יינתן צו תשלומים מאוחד לכל התיקים גם יחד.

אם יש לחייב מספר רב יותר של תיקים, נניח חמישה, הוא יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים, שתקנה לו צו תשלומים מאוחד

מה ההבדל בין צו תשלומים לצו לאיחוד תיקים?

צו תשלומים ניתן לכל תיק ותיק בנפרד. כלומר, אם קיימים לחייב שני תיקים בהוצאה לפועל, הוא יכול לדוגמה להחזיר בכל אחד מהם חוב של 500 שקל בחודש. אם יש לחייב מספר רב יותר של תיקים, נניח חמישה, הוא יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים, שתקנה לו צו תשלומים מאוחד. הצו יאפשר לו לשלם לכל התיקים 500 שקל. בתיק המאוחד מרוכזים כל התיקים הפרטניים יחד. 

חייב שמנסה לפרוע את חובותיו, אך אינו מצליח בכך, עשוי להיות זכאי לפטור מההוצאה לפועל מהמשך תשלום חובותיו, זאת כדי לאפשר לו להשתקם. פטור זה מכונה הפטר

מהו הפטר ומה משמעותו?

חייב שמנסה לפרוע את חובותיו, אך אינו מצליח בכך, עשוי להיות זכאי לפטור מההוצאה לפועל מהמשך תשלום חובותיו, זאת כדי לאפשר לו להשתקם. פטור זה מכונה הפטר, והוא לא כולל פטור מתשלום מזונות, פטור ממשכנתא, פטור מתשלום קנס פלילי או מנהלי וחוב שנוצר במרמה.

מי שזכאי להפטר הוא מי שבארבע השנים האחרונות הוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כ"חייב מוגבל באמצעים", חובו הכולל נמוך מ-800 אלף שקל, בשלוש השנים האחרונות הוא עמד בצו התשלומים שנקבע לו בהוצאה לפועל, ואין לו נכסים יקרי ערך שניתנים למימוש

מהם התנאים למתן הפטר על ידי רשם ההוצאה לפועל?

מי שזכאי להפטר הוא מי שבארבע השנים האחרונות הוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כ"חייב מוגבל באמצעים", חובו הכולל נמוך מ-800 אלף שקל, בשלוש השנים האחרונות הוא עמד בצו התשלומים שנקבע לו בהוצאה לפועל, ואין לו נכסים יקרי ערך שניתנים למימוש (בית, רכב וכו').

קריאה לעזרה - החובות הולכים וגדלים

מה מתרחש במסגרת הליך ההפטר?

במסגרת ההליך, רשם ההוצל"פ מקבץ את כל נכסי החייב (רכב, קרנות השתלמות ועוד), ובודק את כושר הפירעון שלו. אם החייב עומד בכל התנאים, הוא עשוי לקבל הפטר. ההפטר בהוצל"פ נקבע כהוראת שעה ל-3 שנים. לפיכך, מי שרוצה לקבל הפטר חייב להגיש בקשה עד ספטמבר 2018.

חייב שלא עומד באחד התנאים שנקבעו להפטר, רשאי לפנות להליך של פשיטת רגל בבית המשפט המחוזי, הליך המתנהל בשיתוף עם כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר)

אילו אלטרנטיבות קיימות למתן הפטר בלשכת ההוצאה לפועל?

חייב שלא עומד באחד התנאים שנקבעו להפטר, רשאי לפנות להליך של פשיטת רגל בבית המשפט המחוזי, הליך המתנהל בשיתוף עם כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר). עם זאת, מומלץ להימנע מכך: הליך של הפטר בהוצאה לפועל הוא מהיר בהרבה, וניתן לקבל  במסגרתו הפטר תוך כמה חודשים.

במסגרת ההליך, נדרש הכנ"ר להביע את עמדתו. הוא בוחן את מצבו הכלכלי של החייב, ובתום הבדיקה קובע לו צו תשלומים שעליו לעמוד בו

איך מתנהל הליך פשיטת הרגל בבית המשפט?

הליך זה נפתח בבקשה המוגשת למתן צו כינוס לנכסי החייב, והכרזה עליו כפושט רגל. במסגרת ההליך, נדרש הכנ"ר להביע את עמדתו. הוא בוחן את מצבו הכלכלי של החייב, ובתום הבדיקה קובע לו צו תשלומים שעליו לעמוד בו. לאחר מכן, בית המשפט נותן צו לכינוס נכסיו של החייב.

צו הכינוס מביא לעיכוב הליכים שונים המתנהלים נגד החייב. לאחר שניתן הצו, לא ניתן, למשל, לעקל מטלטלין מביתו

מה משמעות צו כינוס הנכסים שניתן בבית המשפט?

צו הכינוס מביא לעיכוב הליכים שונים המתנהלים נגד החייב. לאחר שניתן הצו, לא ניתן, למשל, לעקל מטלטלין מביתו. ככל שהוגבלה יכולתו של החייב לחדש את רישיון הנהיגה שלו (בעקבות פתיחת תיק ההוצאה לפועל), הגבלה זו פוקעת. זאת ועוד, בעקבות הצו ניתן לאפשר לחייב לפתוח חשבון בנק במקרים מסוימים. מנגד, אם הוצא נגד החייב צו עיכוב יציאה מהארץ, זה אינו פוקע.

לאחר מתן צו הכינוס, נדרש החייב לשלם את צו התשלומים שנקבע לו. במקביל הוא מוכרז כפושט רגל, והכרזה זו מתפרסמת ברשומות כדי לאפשר לכל מי שהוא חייב לו כסף להגיש נגדו תביעת חוב לכנ"ר

מה קורה לאחר מתן צו כינוס הנכסים? 

לאחר מתן צו הכינוס, נדרש החייב לשלם את צו התשלומים שנקבע לו. במקביל הוא מוכרז כפושט רגל, והכרזה זו מתפרסמת ברשומות כדי לאפשר לכל מי שהוא חייב לו כסף להגיש נגדו תביעת חוב לכנ"ר. התביעה מקנה זכות להשתתף בפשיטת הרגל וליהנות ממימוש נכסי החייב. בסופו של דבר, יחולקו הכספים שהצטברו בקופת הכינוס בין נושיו של החייב לפי היחס ביניהם.

בית המשפט (בדומה לרשם ההוצל"פ) עשוי למחוק לחייב את חובותיו, ולהעניק לו הפטר. אלא שלעיתים ביהמ"ש מתנה את הצו בתנאים (הפטר מותנה)

מה המשמעות של מתן הפטר בבית המשפט?

בית המשפט (בדומה לרשם ההוצל"פ) עשוי למחוק לחייב את חובותיו, ולהעניק לו הפטר. אלא שלעיתים ביהמ"ש מתנה את הצו בתנאים (הפטר מותנה). לדוגמה, אם לחייב יש בית ששווה 800 אלף שקל והיקף חובותיו מסתכם ב-150 אלף שקל, בית המשפט צפוי לקבוע שאין כל טעם במימוש של הנכס, והוא יורה לחייב לשלם סכום מסוים למשך כמה שנים, ורק אז יורה על הפטר. 

לנהוג בתום לב. לא להסתיר נכסים, ולא לנצל את ההליך לרעה

טיפים חשובים לחייבים בפשיטת רגל

ראשית, לעמוד תמיד בצו התשלומים שנקבע להם.

שנית, לנהוג בתום לב. לא להסתיר נכסים, ולא לנצל את ההליך לרעה.

שלישית, לקבל ייעוץ משפטי כדי להימנע מטעויות שיעלו להם ביוקר ויחמירו את מצבם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים