zap group mishpati logo

בקשה ליישוב סכסוך גירושין - טקטיקה חדשה

השינוי בחוק בדבר פנייה ליישוב סכסוך מהווה כיום צעד ראשון לפני נקיטת פעולה הקשורה לגירושין. על יתרונות ההליך ולמי הוא מתאים, קראו ולמדו

25.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
בקשה ליישוב סכסוך גירושין - טקטיקה חדשה

נהוג לחשוב כי, כאשר קיימת מחלוקת בין בני זוג, הדרך היחידה הינה מלחמות בבית משפט, אבל לא כך הוא הדבר - אפשר גם אחרת.
הליך יישוב סכסוך "תפס" מקום מכובד במסגרת ההליכים, וכיום הינו צעד ראשון לפני כל פעולה והליך.

רק החכמים שבינינו באמת יבינו שלדרך זו יתרונות וחסרונות, וכדאי לעשות שימוש מושכל ביתרונות, שהרי ממילא הליך זה קיים ולא ניתן "להתקדם" בלעדיו.

ייטב לצדדים ולמעורבים בדבר אם ימצאו את הדרך הנכונה להידבר באמצעות אנשי מקצוע אשר הוכיחו עצמם עד כה

הדברות - זו הדרך

בדרך כלל, מגיעים הצדדים טעונים "עד נפש", אך ייטב לצדדים ולמעורבים בדבר אם ימצאו את הדרך הנכונה להידבר באמצעות אנשי מקצוע אשר הוכיחו עצמם עד כה.
נכון הדבר, כי הצדדים נערכים לקרב גם מבחינה כלכלית אך להליך זה יתרון נוסף, שכן הוא כמעט בחינם.

ברשימה זו נבקש לסקור בשלבים את יתרונות ההליך.

יתרון בהגשת בקשה ליישוב סכסוך: מי שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, בעצם רכש סמכות עניינית בתשלום סמלי של 100 ₪ בלבד

מרוץ סמכויות, המלצות וסעדים דחופים

ראשון ביתרונות הינו מרוץ הסמכויות, שהרי מי שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך בעצם רכש סמכות עניינית בתשלום סמלי של 100 ₪ בלבד.

יתרון נוסף הוא, כאמור, ניסיון לפתור את המחלוקת באמצעות בעלי מקצוע ואולי אף לצמצם מחלוקות.
יתרון אחר הוא קבלת המלצות ביניים מאנשי המקצוע ואולי גם פתרונות זמניים, שהרי לעיתים הזמני הופך לקבוע וכולנו נרגעים עם הזמן.

יתרון נוסף הינו, כי חרף קיומו של ההליך, ניתן להגיש בקשות וסעדים דחופים כגון: מזונות זמניים, צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד.

הליכים מתנהלים בדרך כלל שנים רבות, בעוד שהליך יישוב הסכסוך יכול לאפשר פשרה בזמן קצר הרבה יותר

משך זמן קצר יותר

למודי הניסיון בינינו יודעים שלהכנס להליך זה ענין אחד, אבל סיומו אינו ידוע, שכן הליכים מתנהלים בדרך כלל שנים רבות, בעוד שהליך יישוב הסכסוך יכול להשלים את הבירור ולאפשר פשרה בזמן קצר הרבה יותר.

חסכון משמעותי בכסף

בנוסף לכך הליך זה חוסך לצדדים לא מעט כסף - שכר הטרחה של עורכי הדין לצד תשלומים גבוהים של אגרות ושלל הוצאות נלוות לרבות שמאות אקטואר מתווכים ועוד. 

קיצור ההליך מצמצם משמעותית את הפגיעה בקטינים ובשאר בני המשפחה של הצדדים

פגיעה פחותה בבני המשפחה ובצדדים עצמם

קיצור ההליך מצמצם משמעותית את הפגיעה בקטינים ובשאר בני המשפחה של הצדדים.

לצד זה, גם הפגיעה בבני הזוג עצמם היא פחותה, שכן לא מעט עורכי דין מתנהלים באופן מתלהם כדי לנסות ולהשיג אהדה למול לקוחותיהם, אך לכל אלו השפעה עתידית עמוקה לצד צלקות ארוכות שנים.

הימנעות מכלל ההליכים, אפשרית ויכולה להתקיים בזכות הליך זה ולטובת הצדדים.

חרף היות ההליך פטור מתשלום, אין בכך כדי להמעיט מאיכותו המקצועית של השירות

עולה פחות, אבל לא פחות מקצועי

לצד זאת יובהר, כי חרף היות ההליך פטור מתשלום, אין בכך כדי להמעיט מאיכותו המקצועית של השירות, אשר לא אחת מביא עימו תוצאות יצירתיות הקיימות בידי אותם אנשי מקצוע אשר נחשפו למאות ואולי אלפי תיקים קודם לכן.

אין באמור כדי למנוע הדיינות בפני ערכאה משפטית, ומכאן גם המסקנה שההליך אינו מתאים בכל מקרה ומקרה.

סיוע בדרכי שלום

הליך "יישוב הסכסוך" מאפשר לבן זוג להגיש בקשה בעניין הסכסוך עם בן זוגו, וזאת בשונה מכתב תביעה מוגש לבית משפט. 
מה שבעצם מבקש בן הזוג למעשה הוא סיוע בפתרון הסכסוך בינו לבין בן הזוג האחר כאשר הדבר ייעשה בדרכי שלום קרי התדברות והכל בסיוע צמוד של אנשי מקצוע מתאימים.

את הבקשה ליישוב סכסוך מגישים באמצעות טופס 26ב, אליו מצורף תצהיר למזכירות בית המשפט לענייני משפחה והעניין כרוך באגרה סמלית של 100 ₪ 

כמה זה עולה לנו?

את הבקשה ליישוב סכסוך מגישים באמצעות טופס 26ב, אליו מצורף תצהיר למזכירות בית המשפט לענייני משפחה והעניין כרוך באגרה סמלית של 100 ₪ כיום. 

הבקשה כוללת בקשה לפירוט מהות הסכסוך ובמסגרתה יש לפרט את העובדות הבסיסיות לרבות אופי הסכסוך. 

כל אחד מהצדדים יכול להגיש בקשה ליישוב סכסוך באחת משתי נקודות זמן: עוד בטרם החלו הליכים משפטיים כלשהם בין הצדדים; או לאחר שסיימו את ההליך וישנו כבר הסכם גירושים אך מתעוררות מחלוקות 

מתי ניתן להגיש בקשה ליישוב סכסוך?

יודגש, כי כל אחד מהצדדים יכול להגיש בקשה ליישוב סכסוך באחת משתי נקודות זמן: עוד בטרם החלו הליכים משפטיים כלשהם בין הצדדים; או לאחר שסיימו את ההליך וישנו כבר הסכם גירושים אך מתעוררות מחלוקות נוספות בין בני הזוג, למשל, לגבי אופן היישום של ההסכמות ו/או נושא שלא הוסדר כראוי.

עובדי יחידת הסיוע (אשר הינם עובדים סוציאליים ומשפטנים) עומדים לרשות בני הזוג ומציעים תמיכה והדרכה. בין היתר, מתקיימות ביחידה לסיוע סדנאות והדרכות שונות בנושא ילדים להורים גרושים

יחידת הסיוע ליד ביהמ"ש לענייני משפחה 

מיד ובסמוך להגשת הבקשה, מועברת התביעה ליישוב סכסוך לעיונו של שופט בבית המשפט לענייני משפחה, וזה מורה בהחלטתו להעביר העניין לטיפולה של יחידת הסיוע ליד בתי המשפט לענייני משפחה. זוהי יחידה טיפולית המסייעת למשפחות המתמודדות עם משברים.

יחידות הסיוע מאפשרת לצדדים לקבל ייעוץ, ואולי יותר מכל פרופורציה בנוגע לדרישות אשר לעיתים אינן הגיוניות.

עובדי יחידת הסיוע (אשר הינם עובדים סוציאליים ומשפטנים) עומדים לרשות בני הזוג ומציעים תמיכה והדרכה. בין היתר, מתקיימות ביחידה לסיוע סדנאות והדרכות שונות בנושא ילדים להורים גרושים, סדנאות והדרכות סביב התמודדות עם משבר הגירושים וקבוצות מידע להורים בהליכי פרידה וגירושין אשר חשיבותם לעיתים גדולה ומכרעת בעבור בני הזוג.

ליחידת הסיעו כלים איכותיים הכוללים אפשרות הפניה לשמאי ואקטואר ובעיקר מתן הערכה לגבי תוצאות הדיונים באופן שיסייע לבני הזוג להגיע לפשרה שהולמת את החוק והנוהג באופן ריאלי.

הליך יישוב סכסוך אינו חובה, ונדרשת הסכמת הצדדים לניהול ההליך

נדרשת הסכמת הצדדים 

כדאי וחשוב לדעת, כי הליך זה אינו חובה ונדרשת הסכמת הצדדים לניהול ההליך, אך נדמה כי סירובו של מי מהצדדים לא יתקבל בעין יפה בעיני שופט בית המשפט.

אפקט הדומינו בסכסוך..

לסיכום, מומלץ לבני זוג אשר קיים אצלם פוטנציאל לגישור לפתרון המשבר ביניהם, לנסות לצעוד בדרך השלום של בקשה ליישוב סכסוך, אשר לא רק חוסכת זמן וכסף, אלא גם מצמצמת את הפגיעה בכל המעורבים ומגדילה מאד את הסיכוי למציאת פתרון הולם וראוי שייטיב עם בני הזוג.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים