zap group mishpati logo

פתיחה מחדש של הסכם מזונות - מתי וכיצד?

פתיחה מחדש של הסכם המזונות לצורך הגדלה או הפחתה של דמי המזונות דורשת, כי יתקיימו מספר תנאים שיצביעו על שינוי מהותי ויסודי במצב העניינים

מאת: עו"ד אלה רגב
04.03.18
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
פתיחה מחדש של הסכם מזונות - מתי וכיצד?

דמי מזונות, שמטרתם כיסוי הוצאות גידול הילדים אצל ההורה שהם נמצאים בחזקתו לאחר הגירושים, משולמים עד שהילדים מגיעים לגיל 18 או עד לסיום כיתה י"ב, לפי המאוחר מבין השניים. לאחר מכן מקובל שתשלום המזונות מופחת בשני שליש עד שהילדים משתחררים משירות סדיר, אז גם נפסק תשלום המזונות.

דמי המזונות הראשונים נקבעים בהסכם הגירושים או בפסק הדין שניתן ע"י בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, בהתאם למקום בו התנהל הליך הגירושים.

פרמטר שנלקח בחשבון בקביעת דמי המזונות הוא הסדרי השהות והראייה - כמה זמן נמצא הילד אצל כל אחד מהוריו, ובכמה כסף מוערכת עלות השהייה אצל כל אחד מהם

לאילו פרמטרים מתייחס בית המשפט בקביעת דמי מזונות?

הפרמטר הראשון הוא מצבו הכלכלי של כל הורה: הכנסה, פוטנציאל ההכנסה, רכוש וקצבאות. פרמטר שני הוא צרכי הילד. פרמטר שלישי שנלקח בחשבון הוא הסדרי השהות והראייה - כמה זמן נמצא הילד אצל כל אחד מהוריו, ובכמה כסף מוערכת עלות השהייה אצל כל אחד מהם.

כך או כך, עד גיל 6 כל אלה אינם נלקחים בחשבון הוצאות הגידול של הילד מושתות בעיקר על האב, בלא קשר למצב הכלכלי ביחס לאם או להסדרי הראייה.

כדי לפתוח מחדש הסכם מזונות קיים, צריך שיהיה שינוי נסיבות מהותי ויסודי, שלא היה צפוי, בעת פסיקת המזונות הראשונה

האם ניתן לפתוח מחדש הסכם מזונות לצורך הפחתת או הגדלת דמי המזונות?

התשובה חיובית, אך יש לקחת בחשבון שכדי לפתוח מחדש הסכם מזונות קיים, צריך שיהיה שינוי נסיבות מהותי ויסודי, שלא היה צפוי, בעת פסיקת המזונות הראשונה. החיים הם דינמיים ומשתנים כל העת, ולא כל שינוי כזה או אחר מצדיק אוטומטית שינוי בהסכם המזונות ובסכום המזונות.

ניתן לטעון, כי השינויים החלים בהכנסותיו של אדם לאורך השנים הינם צפויים, בין אם מדובר בבעלי מקצוע, אנשי עסקים, שכירים או אנשים מן השורה, ולא יעלה על הדעת שבית המשפט יעסוק בתביעות של הפחתה או הגדלה של מזונות לקטינים כל אימת שמשתנה נתון במשוואה, ושעל כן שינויים כגון החלפת מקום עבודה, מצב זמני של אבטלה או שינוי לטובה או לרעה בהכנסות של מי מהצדדים, אינם מהווים עילה לפתיחת הסכם מזונות. 

גם במקרה של אדם שהתגרש ונישא מחדש, ונולדים לו ילדים נוספים, בית המשפט לא "יפתח" אוטומטית מחדש את הסכם הגירושים או פסיקת בית הדין. זאת, משום שניתן לטעון כי מצב כזה הוא צפוי ונלקח בחשבון בעת קביעת דמי המזונות הראשונים.

יחד עם זאת ועד כמה שהדבר אולי מבלבל, יש בהחלט מקום לעשות "הערכת מצב" והערכת סיכוי, מעת לעת, אם וכאשר מתרחשים השינויים המתוארים, שכן לעיתים, ובהתחשב במכלול הנסיבות של כל מקרה ומקרה, הללו יוכלו להצדיק את שינוי המזונות. 

שינויים דרמטיים ומהותיים בנסיבות החיים של מי מהצדדים וילדיהם, עשויים בהחלט להוות עילה לשינוי בסכום המזונות

מתי בית המשפט ישקול פתיחה מחדש של הסכם המזונות?

כשמי מהצדדים מבקש להגדיל או להפחית את דמי מזונות, כל מקרה נבחן לגופו, וגורמים רבים נלקחים בחשבון ומהווים שיקול לכאן ולכאן, אך ניתן לומר כי שינויים דרמטיים ומהותיים בנסיבות החיים של מי מהצדדים וילדיהם, עשויים בהחלט להוות עילה לשינוי בסכום המזונות.

אם בפועל הילדים נמצאים אצל האב באופן משמעותי יותר ממה שנקבע, וישנם מקרים שבהם הם אף עוברים לגור אצלו באופן מלא, יש בהחלט עילה להגיש תביעה להפחתת המזונות ואולי אף לביטולם

שינויים בהסדרי הראייה כעילה לשינוי דמי המזונות

דוגמה מוכרת לשינוי מהותי כזה, היא מקרים של שינויים משמעותיים שנוצרו בפועל בהסדרי הראיה שנקבעו מראש. אם בפועל הילדים נמצאים אצל האב באופן משמעותי יותר ממה שנקבע, וישנם מקרים שבהם הם אף עוברים לגור אצלו באופן מלא, יש בהחלט עילה להגיש תביעה להפחתת המזונות ואולי אף לביטולם, ויש סיכוי שבית המשפט יתחשב בכך.

גם מקרים הפוכים, בהם הילד או הילדים מסרבים לפגוש את אביהם ולא נמצאים אצלו כלל, עשויים להוות עילה לבקשה להפחתת מזונות.

במקרה בו כושר ההשתכרות פוחת בצורה משמעותית, בהחלט יש מקום לבחון מחדש את הרלוונטיות של הסכם המזונות המקורי

שינוי דרמטי בהכנסות כעילה לשינוי דמי מזונות

דוגמא נוספת של שינוי נסיבות היא, למשל, איש או אשה שהפכו להיות מוכרים כנכים על ידי הביטוח הלאומי, ושנקבעו להם אחוזי נכות ואובדן כושר עבודה. במקרה כזה, בו כושר ההשתכרות פוחת בצורה משמעותית, בהחלט יש מקום לבחון מחדש את הרלוונטיות של הסכם המזונות המקורי. לצורך כך ייבדקו הכנסותיו של אותו אדם מקצבת הנכות, והאם הן נמוכות משמעותית מהכנסות לפני כן. 

דוגמה נוספת: כאשר אחד הצדדים נישא מחדש. מעצם כך שמי מהצדדים עבר לגור עם בן זוג, משתנות בדרך כלל עלויות המדור שלו באופן קבוע ודמי המזונות עשויים להשתנות בהתאם.

ביהמ"ש יקח בחשבון שינוי בהכנסות לטובה של אב מצד אחד ומצד שני ילד שמסרב לפגוש אותו. כל פרמטר כזה משפיע גם בכיוון ההפוך

מהם הגורמים הנלקחים בחשבון בהחלטה על שינוי דמי המזונות?

גם במקרים שבהם מוגשת תביעה לשינוי מזונות, והעילה נראית מתקבלת על הדעת, בית המשפט ייקח בחשבון גם גורמים נוספים, העשויים להשפיע על פסיקתו לכאן או לכאן. למשל, שינוי בהכנסות לטובה של אב מצד אחד ומצד שני ילד שמסרב לפגוש אותו. כל פרמטר כזה משפיע  גם בכיוון ההפוך.

גורם אחר הנלקח בחשבון בעת שבית המשפט שוקל שינוי בדמי המזונות הוא גיל הילדים. בעוד שעד גיל 6 עיקר ההוצאות מושתתות על האב, ללא קשר למצבו הכלכלי או הסדרי הראייה, הרי שמגיל 6 ואילך, פסיקה חדשה של ביהמ"ש העליון, מה-19.7.17, בע"מ 919/15 קבעה הלכה ברורה בעניין, ולפיה: "(נ)קבע כי בגילאי 6-15 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תיקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה ובנתון לחלוקת המשמורת הפיזית ובשים לב לכלל נסיבות המקרה."

הילדה עצובה כשהוריה רבים

לסיכום, לא תמיד כשיש עילה לכאורה להפחתת או הגדלת מזונות כדאי לצאת אל הדרך ולמהר ולהגיש תביעה. מומלץ מאוד לקבל תחילה ייעוץ משפטי, שיבחן לא רק את הנסיבות החדשות, אלא גם את כל שאר הגורמים, ולבדוק שהנסיבות אינן מקזזות זו את זו. 

 

*סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר , כתב זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה