zap group mishpati logo

גירושין בדרכי שלום: עשו טובה, לעצמכם ולילדים

אין מנוס מגירושין? בכל מקרה, מומלץ בחום להיעזר בטיפול מקצועי וסיוע נפשי לילדים. והכי חשוב: קחו עו"ד מנוסה עם "נשמה" של מגשר ומטפל

מאת: עו"ד דורית גלוברמן-קרטדורית גלוברמן-קרט, עו"ד נוטריון ומגשרת
15.04.18
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
גירושין בדרכי שלום: עשו טובה, לעצמכם ולילדים

זוג במשבר - אילו מומחים יכולים לסייע?

"כוורת" המומחים חייבת להיות מגוונת ונרחבת, כאשר מדובר בסיוע לזוג הניצב בפני פירוק של בית, אחרי חיים משותפים ממושכים - ילדים משותפים ורכוש משותף. ההרכב של כוורת המומחים והתשובה לשאלה מי בעלי המקצוע הנחוצים - תלויים בנסיבות. 

כמובן, יש מומחים "טבעיים" למצב; ויש מומחים "מיוחדים" הנחוצים למשפחה באופן ספציפי, שאינם בהכרח מומחים "שגרתיים". לפיכך, חשוב שבני המשפחה ישקלו אילו "בעלי מקצוע" כדאי להם לגייס. בעת בחירתם, עליהם לבחון שיקולים מגוונים, שיובילו לבחירה נכונה.

שימו לב: גם אם הנישואין נגמרו - המשפחה נשארת. ליווי של מטפל זוגי בהחלט נחוץ

מיהם המומחים ובעלי המקצוע שראוי כי ילוו זוג, העומד בפני גירושין?

כמובן, בראש ובראשונה, יש צורך בעורך דין בקי ומנוסה בענייני משפחה; ויש צורך במגשר. בעל מקצוע שהוא "גם וגם" - גם עו"ד וגם מגשר - יכול בהחלט להתאים לדרישות. בנוסף לאלה, נחוצים לבני הזוג ולכל המשפחה (ילדים) גם מומחים מתחום הטיפול הרגשי-נפשי. 

כך, מומלץ להסתייע במטפל/ת זוגי/ת. בניגוד לתפיסה הרווחת - מטפל זוגי איננו נחוץ רק למען השגת שלום בית. מטפל זוגי איננו רק "מציל" נישואין, אלא גם עוזר להתגרש "נכון". 

שימו לב: גם אם הנישואין נגמרו - המשפחה נשארת. ליווי של מטפל זוגי בהחלט נחוץ. במפגשים עם המטפל הזוגי, יכולים בני הזוג "לאוורר" כעסים ולהתמודד עם כל הרגשות הקשים הצפים - בצורה רציונלית, בריאה והכי פחות פוגענית. 

מעבר לכך, מומלץ להיעזר גם בליווי של מומחה לטיפול בילדים - פסיכולוג ילדים, , מדריכת הורים, מנחת הורים; או כל מומחה אחר, שיכול להעניק לבני הזוג כלים, שיסייעו להם בתמיכה בילדיהם, שמתמודדים עם מצב קשה ביותר. 

חשוב מאד לבחון את בעלי המקצוע, לתהות על קנקנם, להבין מה הגישה שלהם, מה הניסיון שצברו עם השנים ומהי השקפת עולמם

כיצד ניתן לבחור "נכון" את המומחים?

במהלך בחירת כל המומחים, הדגש צריך להיות סביב התאמת המומחים. בעת גיוס המומחים לכוורת המשותפת, יש לשים לב למכלול שיקולים, שינחו אתכם ויסייעו לכם בבחירה נכונה.

במקרים רבים, בני זוג שמתגרשים מנסים לפעול "נכון" - ולאתר משפטנים ומטפלים. למרבה הצער, פעמים רבות, בני הזוג מגייסים דווקא אנשי מקצוע בלתי מתאימים. כך, הם מפספסים את המטרה הראשונית ורבת החשיבות: תהליך גירושין אשר מטופל באופן יעיל ואחראי, אשר יותיר מינימום של צלקות כואבות. 

כדי שלא תהיה החמצה, חשוב מאד לבחון את בעלי המקצוע, לתהות על קנקנם, להבין מה הגישה שלהם, מה הניסיון שצברו עם השנים ומהי השקפת עולמם. שאלת הבחירה הנכונה חשובה במיוחד, בעת בחירת עורך דין מומחה לגירושין.

כיצד מומלץ לבחור עורך דין מומחה לגירושין?

בין כל המומחים הרלוונטיים בכוורת המומחים - המומחה החשוב ביותר הוא עורך הדין
למעשה, עורך דין בקי בתחום הגירושין, נושא בתפקיד מרכזי, משמעותי ודומיננטי. למעשה, הוא מנווט את הספינה - ויכול להשפיע באופן דרמטי על הכיוון שאליו יתפתחו הדברים. 
לכן, בעת בחירת עורך הדין, מומלץ לבחון את המאפיינים הבאים:

מיומנות מקצועית וניסיון

חשוב מאד לבחור עורך דין מומחה לענייני משפחה, עתיר מיומנות ובעל ניסיון רב שנים בתחום. 

חשוב מאד לבחון האם יש לעורך הדין מיומנויות גישור. שימו לב: לא די בכך שתהיה לעורך הדין תעודת מגשר והכשרה פורמלית כמגשר. חשוב לוודא שמדובר ב"מגשר של ממש"

גישה גישורית

בנוסף, חשוב מאד לבחון האם יש לעורך הדין מיומנויות גישור. שימו לב: לא די בכך שתהיה לעורך הדין תעודת מגשר והכשרה פורמלית כמגשר. חשוב לוודא שמדובר ב"מגשר של ממש". הכוונה היא לעורך דין שעבר הכשרה כמגשר - ופועל, הלכה למעשה, בגישה גישורית. יש צורך בעו"ד שהשקפת עולמו "מתכתבת" עם השכנת שלום ושיתוף פעולה - ולא עם מלחמה. עורכי דין שהם מגשרים ב"נשמתם" שונים מליטיגטורים (עורכי דין שטוענים בבית המשפט). 

ההבדל אינו טמון רק במיומנויות ובסגנון השונים לגמרי - אלא גם בגישה הבסיסית. בשעה שליטיגטורים יוצאים למלחמה - המגשרים ב"נשמתם" משקיעים אנרגיה רבה, במציאת דרכים יצירתיות ליצור גשר וחיבור בין הצדדים.

מדובר במלאכה מאד לא פשוטה - מלאכת מחשבת של ממש, הדורשת סבלנות, רצון טוב, יכולת הכלה גבוהה והרבה מאד נכונות לספוג "ריקושטים" שעפים באוויר, בעת פגישות הגישור. עורך דין שמנהל "מלחמת גירושין" ואינו פותר סכסוך בין בני זוג, יגרור אתכם למאבק רב שנים, שגובה מחירים כבדים - כספיים ורגשיים - וגורר תוצאות בלתי רצויות. 

בהקשר זה, חשוב להדגיש כי בשנים האחרונות, מתפשטת בישראל מגמת הכרה בתועלת הרבה של פתרון מחלוקת משפחתית בדרכי נועם. מדובר בשאיפה שגם המחוקק אימץ, במסגרת החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014. 

על פי החוק, בני זוג שנתגלע ביניהם סכסוך (בנושאים מסוימים המפורטים בחוק) - חייבים להגיש בקשה ליישוב סכסוך, ליחידות הסיוע - לפני הגשת תביעה (בבית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני).

לאור כל האמור לעיל, חשוב שתשכילו להבין את הרציונל העומד מאחורי גישה זו - ותסכימו לבחור בדרך "נכונה"; חיוני לבחור עורך דין שינסה לגשר ולפשר, לפני שימהר לפתוח חמ"ל ויכריז על מלחמה. בנוסף למיומנות הגישור, יתרון גדול, יהיה לאתר עורך דין עם כלים ומיומנויות מהעולם הטיפולי (לכל הפחות, עו"ד שתהיה לו גישה בסיסית - לתחום הטיפולי). עורך דין עם ארגז כלים עשיר, משפטי ואנושי - יוכל "ללהטט" בהצלחה בין המורכבויות העולות מתוך היחסים המשפחתיים. 

בעת מפגש ההיכרות עם עורך הדין, אל תהססו להתרשם מיכולותיו הבינאישיות ומה"כימיה" שקיימת בינו לבין כל אחד מכם

ענין של כימיה

בנוסף, בעת מפגש ההיכרות עם עורך הדין, אל תהססו להתרשם מיכולותיו הבינאישיות ומה"כימיה" שקיימת בינו לבין כל אחד מכם. חשוב לבחון את היכולת של עורך הדין להנמיך את "גובה הלהבות" ולהחזיר את הדיון ביניכם לפסים מעשיים. 

עורך דין רגיש וסבלני, בעל יכולות מגוונות, יידע גם להסיט אתכם ממסלול התנגשות - כשאתם הולכים "ראש בראש" ולהחזיר אתכם למצב הקשבה. עליו לדעת איך לפרק התנגדויות ואיך לפשט מורכבויות. עורך הדין נדרש לנסח ביצירתיות רבה רעיונות מורכבים ולעצב מנגנוני הסדר ייחודיים ומותאמים אישית, לצרכים ולנסיבות הייחודיים שלכם. בבתי ספר למשפטים לא מלמדים את כל המיומנויות הללו - ולא כל עורך דין נושא אותן, בארגז הכלים שלו. 

גירושין בדרכי שלום: עשו טובה, לעצמכם ולילדים

לסיכום: מומלץ לבני זוג העומדים בפני גירושין להצטייד במטפלים, מגשר ועורך דין. בעת בחירת עורך דין, יש לשים דגש מיוחד על התאמתו. עורך דין שמביט על הדברים בגישה "טיפולית" ורואה חשיבות ביישוב הסכסוך בדרכי נועם, ללא מלחמה - הוא עורך הדין המומלץ והמתאים ביותר עבורכם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים