zap group mishpati logo

חגיגת חוק וסדר - 70 שנות עצמאות

לפניכם 70 טיפים משפטיים מעשיים, שיסייעו לכם בכל אשר תפנו: שכירת דירה, כתיבת צוואה, מעורבות בתאונה ועוד

מאת: מערכת זאפ משפטי
16.04.18
תאריך עדכון: 12.12.23
17 דק'
חגיגת חוק וסדר - 70 שנות עצמאות

בימים אלו מדינת ישראל חוגגת עצמאות, ואזרחי המדינה, כמו כל עם אחר, מתמודדים עם מצבים בחיים הדורשים ידע והכרות עם החוק והמשפט. 
ליקטנו במיוחד עבורכם 70 עצות משפטיות חשובות ומגוונות בתחומי המשפט השונים, שניתנו ע"י עורכי דין העוסקים בתחומים אלו.
חג עצמאות שמח!

מומלץ לזוגות החותמים על הסכם ממון או על הסכם לחיים משותפים לערוך במקביל גם צוואה

דיני משפחה וירושה 

1. אם החלטתם להתגרש, בין אם אתם גברים או נשים, אל תרוצו לספר לחבר'ה ואל תצהירו על כוונותיכם בפני בני הזוג. כל עוד בן הזוג "רדום" ולא יודע שגיליתם על בגידתו או שנמאס לכם ואתם שוברים את הכלים, יש לכם זמן להיערך להליך בצורה מיטבית. (עו"ד אריה לרנר)

2. אין ניצחון או הפסד בהליך גירושין. אם עורך הדין שבחרתם מספר לכם שהוא 'קורע' את הצד השני ומנצח כל תיק, כדאי לשקול להחליפו. הניצחון בתהליך גירושין לא יהיה בקרב או במלחמה. (עו"ד ומגשר כרמי רונן)

3. אם את נמצאת בהליך גירושין והגט לא בנמצא, בדקי את זכאותך למזונות אשה. אחת המחויבויות העיקריות של הגבר כלפי האשה היא לפרנס את האשה. חובה זו מצויה גם בכתובתה של האישה. (עו"ד דנית קופרמן)

4. מומלץ לזוגות החותמים על הסכם ממון או על הסכם לחיים משותפים לערוך במקביל גם צוואה. זאת, כדי לקבוע באופן ברור מי יירש אותם, אם חס וחלילה אחד מהם ילך לעולמו. (עו"ד ענבל כספי-גאון)

5. חשוב מאוד להוסיף סעיף אפוטרופוסות בעת עריכת צוואה. אחת ההוראות הקריטיות היא זהות האפוטרופוס לילדיכם. בהעדר צוואה, שירותי הרווחה הם שיחליטו על עתידם של הילדים.   (עו"ד יעל ספיריה)

6. ויתור על נכסים וממון בעת מקרה מוות במסגרת הסכם ממון אינו תקף ואינו גובר על חוק הירושה. יש להסדיר עניין זה במסגרת צוואה. (עו"ד אריה אביאב)

7. חישוב מזונות חדש במשמורת משותפת - כיום בית המשפט יבדוק את ההכנסות של האם ואת ההכנסות של האב ויערוך חיוב לפי יחס ההכנסות. בנוסף, בית המשפט גם יבדוק את זמני השהות, וגם לפי החלוקה הזו, הוא יחייב במזונות. (עו"ד אלה רגב)

8. מימוש זכות ירושה של בני זוג חד-מיניים - על פי נוסח החוק כיום, גם בני זוג או בנות זוג מאותו מין מוכרים בחוק כקרובי המוריש מהפרנטלה הראשונה. כדי לממש את זכות זו, על בן הזוג הנותר (הטוען לירושה) חלה חובת ההוכחה לעניין היותו ידוע בציבור של הנפטר. (עו"ד רינה פוליטי)

רוכשים דירה? חשוב לבחון מהו שטח הדירה שמצוין בנסח הטאבו ולהשוות אותו לשטח שמצוין בארנונה

מקרקעין ונדל"ן

9. מעוניינים לקנות דירה? כצעד ראשון מומלץ לפנות לבנק ולבחון את סוגיית המימון: כמה כסף יש לכם כהון עצמי, ועם כמה כסף תוכלו ללכת לחפש דירה מתאימה (עו"ד גילי קרנות-עזריה)

10. רוכשים דירה? חשוב לבחון מהו שטח הדירה שמצוין בנסח הטאבו ולהשוות אותו לשטח שמצוין בארנונה כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי כדאיות הדירה. כמו-כן, לפני שאתם ניגשים לקנות דירה, בדקו את זהות מי שמציע לכם אותה, ודרשו שיציג לכם תעודת זהות (עו"ד רעות פלדר)

11. אם קבלתם את הדירה בירושה, יש להעביר את הבעלות ליורשים לפני המכירה. העברת הבעלות היא תהליך שתחילתו בהוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה. (עו"ד בני בריקמן)

12. אתה משכיר את דירתך והשוכר מסרב להתפנות? על פי התקנות החדשות אם מדובר בהפרת ההסכם או אי תשלום דמי השכירות, תוכל להגיש תביעה שכותרתה "תביעה לפינוי מושכר" והיא תידון עד 30 ימים. (עו"ד גילי טל)

13. מעוניינים להשכיר דירה? חשוב כי תבצעו בדיקת רקע על השוכר: יש לוודא, רצוי באמצעות עורך דין, כי השוכר אמין ובעל יכולת לעמוד בהתחייבויותיו, למשל, שוכר שעובד בעבודה קבועה עם יכולת השתכרות מוכחת. (עו"ד אהרון קיטאי)

14. שוכרים נכס לעסק? חשוב מאד לשים לב לעניין הרישוי - אם מדובר בעסק שחייב ברישיון על פי דין, עשויות להיות דרישות של הרשויות לגבי המושכר ומאפייניו, כתנאי למתן רישיון עסק. (עו"ד ורה אורמן)

15. קונים דירה חדשה מקבלן? הקפידו לבטח את כספיכם. האפשרות הכי טובה להבטחת כספי הקונים היא תשלום בשוברים וקבלת ערבות בנקאית ישירות לבנק שמלווה את כל תהליך הבנייה. (עו"ד בני בריקמן)

16. כדי להעניק דירה במתנה ב'ראש שקט', ניתן לקבוע בהסכם בין ההורים לבנם או בתם כי הדירה תינתן במתנה כל עוד הבן או הבת יהיו נשואים, וכי במקרה של גירושין, תשוב הדירה לבעלות ההורים או תימכר והכספים שניתנו לרכישתה יוחזרו להורים. (עו"ד אביעזר גרואר)

לאחר תאונת דרכים צלמו מיד ובמידת האפשר את זירת ההתרחשות. בנוסף חשוב לרשום את פרטי כל העדים לאירוע

דיני נזיקין

17. כדי שהסיכוי להוכחת הקשר בין נזקי הגוף לבין התאונה יהיה גבוה - כדאי לפנות לחדר מיון, או לפחות לרופא קופת חולים, בהקדם האפשרי ולהמציא תעודה רפואית. (עו"ד אברהם תירוש)

18. לאחר תאונת דרכים צלמו מיד ובמידת האפשר את זירת ההתרחשות. בנוסף חשוב לרשום את פרטי כל העדים לאירוע, ולגבות מהעדים תרשומת או תצהיר לגבי מה שקרה באירוע. (עו"ד עוזי עמית-כהן)

19. נגרמה לכם תאונת עבודה? אחת הפעולות הראשונות שתידרשו לעשות היא ליידע את המעסיק ולדווח לו על נסיבות התאונה. הדבר נכון במיוחד כאשר התאונה מתרחשת מחוץ למקום העבודה - והמעסיק איננו מודע אליה. (עו"ד יניב יוניק, משרד עוה"ד דביר-לוין)

20. כאשר עולה חשד לאירוע רפואי רשלני יש לפנות בהקדם האפשרי לעו"ד שמתמחה בתחום. עורך הדין צריך לפעול: לאסוף את החומרים הדרושים מהמוסדות הרפואיים הרלוונטיים, לבחון את החומר ובהתאם להגיש את התביעה. (עו"ד קרן ביטון-דהן)

21. רוכב אופניים חשמליים שפגע ברכב מנועי, יכול לתבוע את ביטוח הרכב המנועי. רוכבים רבים לא מודעים לזכויותיהם במקרה שבתאונה היה מעורב כלי רכב מנועי. ניתן לתבוע את הרכב הפוגע, גם אם הרוכב עצמו היה אשם בתאונה. (עו"ד תפארת דמתי-קולה)

בשל קוצר הזמן המוקצה לכם בפני הוועדה הרופאית של המוסד לביטוח לאומי, על החולה מוטלת האחריות לעזור לוועדה להבין את מצבו הרפואי המדויק, ולהגיש לה את מסמכיו הרפואיים באופן מסודר ומובנה

ביטוח לאומי

22. טרם הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונת עבודה, חשוב להקפיד על מילוי טפסים מתאימים: הרופא המעניק טיפול לנפגע עבודה חייב לפרט את אבחנותיו על גבי טופס מתאים ולא לתת לעובד תעודת מחלה "רגילה". האישור הרפואי לנפגע עבודה חייב לשאת כותרת מתאימה של "תעודה רפואית לנפגע בעבודה". (עו"ד אלי דמרי)

23. קחו בחשבון את אלמנט הזמן בוועדות רפואיות - בשל קוצר הזמן המוקצה לכם בפני הוועדה, על החולה מוטלת האחריות לעזור לוועדה להבין את מצבו הרפואי המדויק, ולהגיש לה את מסמכיו הרפואיים באופן מסודר ומובנה, ואף לציין לאיזה סעיפים בחוק, הליקוי שלו לדעתו מתאים. (עו"ד נמרוד לנגר)

חייל משוחרר שתביעתו נמצאת בברור, זכאי לקבל טיפול רפואי דרך אגף השיקום

נכי צה"ל ומשרד הבטחון

24. נקבעה לך נכות בשיעור מסוים ולצמיתות אך מצבך החמיר? מומלץ להגיש בקשה להחמרת מצב למשרד הביטחון בכל חצי שנה ממועד הוועדה הרפואית האחרונה. (עו''ד מרב וייס-קרטיה)

25. חייל משוחרר שתביעתו נמצאת בברור, זכאי לקבל טיפול רפואי דרך אגף השיקום. עליו להעביר למשרד הביטחון העתק מתעודת השחרור ולבקש שיוציאו לו אישור לטיפול רפואי (עו"ד תמר סיון)

אם נפגעתם ברשתות החברתיות, יש חשיבות רבה לצילום מסך של כל אחד מהמסרים הפוגעניים

לשון הרע באינטרנט

26. אם נפגעתם ברשתות החברתיות, יש חשיבות רבה לצילום מסך של כל אחד מהמסרים הפוגעניים, לרבות שיתופים ולייקים אם היו. יש לעשות זאת במהירות, למקרה שבעל הפוסט יבחר למחוק אותו ברגע שייתבע. צילומי המסך הם התיעוד היחידי שייוותר לכם פעמים רבות. (ד"ר איריס טרומן, עו"ד)

כאשר הרישום הפלילי הוא בגין תיק משטרה שנסגר מחוסר עניין לציבור, או מחוסר ראיות, ניתן לפנות לחוליית ביטול רישום במטה הארצי של המשטרה בבקשה למחוק את הרישום

פלילי

27. אתם בדרך לחקירה במשטרה? מומלץ לא לדבר עם השוטרים. כל מילה שתגידו לשוטרים תירשם. זכרו כי השוטרים אינם חברים שלכם. (עו"ד עידן גמליאלי)

28. אם מתקיים חיפוש בביתכם, חשוב מאוד לתעד הכל. אתם רשאים לתעד את השוטרים מרגע כניסתם בדלת, במהלך החיפוש כולו ועד ליציאתם. (עו"ד נדב גרינולד)

29. אם נערך עליך חיפוש על ידי שוטר, זכותך המלאה לבקש העתק צו החיפוש מהשוטר המבצע. (עו"ד חזי כהן)

30. כשקטין נעצר לחקירה, חלה חובה להודיע להוריו ולאפשר לו להתייעץ עם הוריו ועם עורך דין לפני החקירה. חשוב מאוד לעמוד על הזכות הזו ולא להיחקר לפני קבלת ייעוץ, שכן לגרסה שתינתן בחקירה הראשונית יש משמעות אקוטית להמשך. (עו"ד מירב נוסבוים)

31. במושג אלימות במשפחה נכלל מגוון רחב של התנהגויות. לכן מומלץ להימנע מכל התנהגות פוגענית מכוונת: יריקה, משיכה בשיער ועוד. (עו"ד יאיר מושיוב)

32. בכל אינטרקציה עם המשטרה אין להיכנס לעימותים מיותרים, שכן כל עימות מיותר עם השוטרים יכול לגרום לכך שתילקחו לחקירה בחשד לביצוע עבירה אחרת. (עו"ד נדב גרינולד)

33. מחיקת רישום פלילי - כאשר הרישום הוא בגין תיק משטרה שנסגר מחוסר עניין לציבור, או מחוסר ראיות, ניתן לפנות לחוליית ביטול רישום במטה הארצי של המשטרה בבקשה למחוק את הרישום, או להגיש בקשה לקצין החקירות של תחנת המשטרה שבה נחקר אותו אדם, ליחידת התביעה המשטרתית, או לפרקליטות שהחליטה על סגירת התיק, בבקשה לשינוי עילת הסגירה. (עו"ד חזי כהן)

את בהיריון? עלייך לדווח על כך למעסיק עד החודש החמישי, כך על פי חוק עבודת נשים

דיני עבודה

34. זכותך המלאה לבקש לקבל בכתב את תנאי עבודתך, על המעסיק להודיע לך בכתב מהם תנאי עבודתך. הודעה זו צריכה לכלול מספר פרטים, ביניהם: זהות המעסיק; תאריך תחילת העבודה; תיאור עיקרי התפקיד של העובד ועוד. (עו"ד עמיר אושפיז)

35. אם הנך עובד תחת הסכם קיבוצי והתבקשת לצאת לחופשה כפויה, עיין בהסכם - יכול להיות שיש הגבלות בעניין זה על המעסיק. (עו"ד רז בן ארצי)

36. אם הגשת תביעה להתעמרות בעבודה כנגד המעסיק, חשוב לתעד את כל ההתכתבויות וחילופי הדברים בינך לבין המעסיק (שיחות, מיילים, מסרונים וכו'). (עו"ד אורנה שמריהו)

37. אם אתה מעוניין לא לעבוד בשבת, אתה לא צריך לשקר שאתה דתי. עובדים יכולים לבחור לנוח עם משפחתם ביום המנוחה גם מבלי להצהיר כי הינם דתיים שומרי שבת. (עו"ד לימור חייט)

38. הימנעו ממחלוקות סביב תשלום שעות נוספות. כדי לוודא שהמעסיק ישלם לכם בגין שעות נוספות בסיום עבודתכם, עליכם לדרוש כי התשלום בגין השעות הללו יצוין בהסכם העבודה ו/או בהודעה לעובד על תנאי העסקתכם. (עו"ד עופר אקשטיין)

39. את בהיריון? מזל טוב, עלייך לדווח על כך למעסיק עד החודש החמישי, כך על פי חוק עבודת נשים. (עו"ד עמיר אושפיז)

40. עמלות שמקבלים אנשי מכירות נחשבות לחלק מהשכר הקובע לצורך חישוב פיצויי פיטורים, זאת להבדיל מבונוסים. (עו"ד ליאת תבורי-נחשון, עו"ד משה איטח)

41. תשלומים המשולמים לעובד בגין זכויות עובדים שונות, כגון ימי חג, חופשה, מחלה ומילואים, הם שכר עבודה לכל דבר, ועל כן ייכללו גם הם בחישוב ההפרשות לפנסיה. (עו"ד שמעון צור)

42. ניתן לדרוש פיצויים מוגדלים במקרה של פיטורים שלא כדין, מכוח הסכם עבודה או הסכם פרישה וכן בשל נוהג שחל במקום העבודה. (עו"ד לימור חייט)

43. על פי החוק, חובת ההפרשה לפנסיה חלה על כל עצמאי מגיל 21-60, אשר מנהל עסק עצמאי למעלה משנתיים. (רו"ח יונתן קליימן)

בעת קבלת דו"ח משוטר (לדוגמה: בגין שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה), עליכם לדאוג לכך, שתגובתכם תירשם בדו"ח

דיני תעבורה

44. אם רישיונך נפסל מנהלית, אתה יכול להגיש בקשה לביטול הפסילה, אך שים לב - על הבקשה להיות מנומקת ולפרט את הסיבות המצדיקות את ביטולה. (עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה)

45. התקנת מערכות בטיחות שאושרו על ידי משרד התחבורה, תזכה אותך בהנחה של 1,500 שקל באגרת הרכב השנתית. (מערכת משפטי)

46. בעת קבלת דו"ח משוטר (לדוגמה: בגין שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה), עליכם לדאוג לכך, שתגובתכם תירשם בדו"ח. אל תסמכו על נותן הדו"ח שיכתוב את התגובה שלכם מבלי שתקראו אותה לפני כן. (עו"ד עופר חורש)

47. אל תסרבו להיבדק בנשיפון ובינשוף בשום מקרה. להתמודד עם סירוב מורכב יותר מאשר להתמודד עם תוצאה לא טובה של נהיגה בשכרות. (עו"ד זוהר הלוי)

48. אם שוטר תפס אתכם בחשד לביצוע עבירת תעבורה כלשהי, לעולם אל תאמרו משפטי התנצלות כמו: "סליחה", "מצטער", או כל אמירה שעשויה להתפרש כהודאה בביצוע העבירה. (עו"ד חזי כהן)

49. במקרים בהם התאונה נגרמת בגין סטייה מנתיב או אי שמירת מרחק, לא מומלץ להודות באשמה. מאוד יכול להיות כי יתאפשר להמיר את האישומים לנהיגה בחוסר זהירות שהיא עבירה שלא מחייבת פסילה. (עו"ד אורן בושרי)

50. האפשרות היחידה לערער על קביעת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא הגשת ערר לוועדה היושבת בבית החולים תל השומר, ואשר נקראת ועדת הערר לענייני רשיונות נהיגה. (עו"ד שי גלעד)

לפי הרפורמה בהליכי פשיטת רגל, בתוך 18 חודשים מיום מתן צו כינוס הנכסים, ניתן לקבל הפטר ולפתוח דף חדש

הוצאה לפועל ופשיטת רגל

51. בהליך פשיטת רגל, חייב שישתף פעולה עם מערכת בית המשפט, עשוי לסיים את ההליך כולו ולקבל הפטר מכלל חובותיו לכל היותר תוך חמש שנים. (עו"ד ניר ברקון)

52. אם יש לכם חוב גדול מהעבר, עליכם להגיע להסדר חוב, מה שיאפשר לכם למחוק נתח משמעותי יותר מהחוב, תוך זמן קצר ולקבל בתמורה התחלה של חיים חדשים. (עו"ד רבקה שחר)

53. חייבים לכם כסף, ונראה כי החייב לא עומד להחזיר? אם בידיכם מסמך כתוב, תוכלו לממשו באמצעות עיקול רכושו של החייב בסדר דין מקוצר. (עו"ד רז בן ארצי)

54. חוב גדול בהוצאה לפועל ניתן לפרוס לתשלומים. אם אינך יכול לעמוד בתשלום החוב, תוכל לבקש צו תשלומים בכפוף לבחינת ההחזר שלך על ידי רשם ההוצאה לפועל. (עו"ד שמעון מזרחי)

55. יש לכם חובות רבים לנושים שונים? ניתן לגשת ללשכת ההוצאה לפועל למדור חייבים ולבקש דו"ח של רשימת הזוכים כנגדכם ואז לפנות רק למי שהטילו עליכם מגבלות או עיקולים. (עו"ד שי עמר)

56. לפי הרפורמה בהליכי פשיטת רגל, בתוך 18 חודשים מיום מתן צו כינוס הנכסים, ניתן לקבל הפטר ולפתוח דף חדש. (עו"ד מורקוס מאלק)

57. חייב שפתוחים כנגדו שני תיקים ויותר בלשכת ההוצאה לפועל, אם הוא מתקשה לשלם לפי צו התשלומים של כל תיק בנפרד, רשאי להגיש בקשה לאיחוד תיקים. (עו"ד שמעון מזרחי)

58. לא בטוחים לגבי קיומו של צו עיכוב יציאה מהארץ? אם אתם רוצים לוודא שאכן הוצא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ, עליכם לבדוק זאת מול רשות האוכלוסין וההגירה. (מערכת משפטי)

הסכם שותפות צריך לכלול פרטים רבים ככל שניתן על אופי השותפות, דרך ניהולה וסעיפים הנוגעים למצב של פירוק השותפות

משפט מסחרי

59. פעילות עסקית במסגרת שותפות לא רק מחלקת אחריות וסיכונים בין השותפים אלא שבנסיבות מסוימות היא חלוקת תפקידים בין השותפים. להסכמות אלו יש נטייה להפוך למחלוקות בעת משבר או הצלחה. הסכם שותפות מבעוד מועד יעשה לשותפים סדר בחייהם העסקיים. (עו"ד גיא הרשקוביץ)

60. הסכם שותפות צריך לכלול פרטים רבים ככל שניתן על אופי השותפות, דרך ניהולה וסעיפים הנוגעים למצב של פירוק השותפות. ככל שהשותפים ישכילו להכניס להסכם סעיפים רבים יותר, המתייחסים למצב של פירוק השותפות, כך גדל הסיכוי שברגע האמת, הם יצליחו טוב יותר לגשר על חילוקי הדעות. (עו"ד לאה מילר-פורשטט)

61. ליווי משפטי יעיל של עסקים משפחתיים דורש הבנה כי תהליכי הגישור והליווי חורגים מהסדרות פורמליות פשוטות, וכי הם מחויבים להתייחס לחוסר ההפרדה בין העסקי לפרטי ובין המשפחה לבין החברה, ולתת מענה גם לגורמים משפחתיים שהם חיצוניים לעסק, כולל גורמים רשמיים (ד"ר מיכל סגל-ארנולד, עו"ד)

62. סטארט-אפ שרוצה לגייס כסף חייב לשדר מקצוענות. לכן המצגת שלו למשקיעים חייבת להיות מרשימה, ולכלול תקציר מנהלים עם מידע בסיסי על החברה. (עו"ד דיוויד כהן)

63. בעל צימר - חשוב לדעת, כי הפרטים הכתובים בחומר הפרסומי, כמו גם באתר האינטרנט של המקום, מהווים התחייבות בכתב כלפי הלקוח. לכן יש לשים לב למה שכתוב ולקיים את כל ההבטחות במדויק. (ד"ר מיכל סגל ארנולד, עו"ד)

בישראל, משך ההגנה הניתן בזכות יוצרים על יצירה הוא משך חיי היוצר בתוספת של 50-70 שנה לאחר מותו

קניין רוחני

64. רישום מילה בעברית או באנגלית כסימן מסחר, מעניק הגנה גם לתעתיק המילה בעברית או באנגלית, זאת בין היתר מכיון שדמיון בין סימנים נבחן גם ע"פ מבחן הצליל. (עו"ד ניב מורן)

65. זכות יוצרים ניתנת ליוצר עבור "יצירה" שיצר. מדובר ביצירות בתחום האמנות (כגון ציורים, פסלים, ספרים, צילומים, מחזות וכיוצ"ב) או מתחום הטכנולוגיה (כגון תוכנות מחשב ואפליקציות. בישראל, משך ההגנה הניתן בזכות יוצרים על יצירה הוא משך חיי היוצר בתוספת של 50-70 שנה לאחר מותו (עו"ד מיכל לוצאטו)

ביטולי טיסות

66. הטיסה שלכם התעכבה? על כל עיכוב של שעתיים ויותר, זכאי הנוסע לקבל מזון, משקאות ושירותי תקשורת. במידה שהטיסה המריאה באיחור של בין 5-8 שעות, זכאי הנוסע לבחור האם לבטל את הטיסה ולקבל בחזרה את מלוא הסכום ששילם בעדה. (עו"ד בטי סגיר)

אדם אשר נולד בפולין או בשטחי פולין ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, יכול להגיש בקשה לקבלת אזרחות פולנית

דרכון אירופי

67. דרכון פולני - אדם אשר נולד בפולין או בשטחי פולין ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, יכול להגיש בקשה לקבלת אזרחות פולנית. כמו כן, צאצא לבן משפחה אשר נולד בפולין, יכול להגיש בקשה לקבלת אזרחות פולנית ללא הגבלת דורות. (עו"ד עמיחי זילברברג)

68. דרכון פורטוגלי - הדרכון הפורטוגלי הוא מספר 4 בעולם מבחינת המדינות שהוא מאפשר להכנס אליהן. בנוסף, דרכון פורטוגלי הוא נכס שהולך להשאר לכם במשפחה לכל הדורות. מי שנולד להורה שיש לו אזרחות פורטוגלית, מקבל אוטומטית גם הוא את האזרחות (עו"ד דרור חייק)

בן ממשיך

69. בעל משק? כדי לאשר את הבן כ"בן ממשיך" צריך להגיש בקשה למוסדות הרלוונטיים במדינה (האגודה או הסוכנות היהודית) אך עצם ההכרה בבן כבן ממשיך, לא נותנת לבן זכויות קנייניות במשק של הוריו. הזכות מוסדרת בהסדרים שבין הבן להוריו- במסגרת הענקת הזכות כאשר ההורים בחיים, או לאחר מותם. (מערכת משפטי)

לפי חוק זכויות התלמיד, אסור להעניש תלמיד בגלל מעשה או מחדל של הוריו, לדוגמא: אי תשלום עבור פעילות בית ספרית, לא ימנע מהתלמיד להשתתף בה

זכויות התלמיד

70. אסור לפגוע בתלמיד בשל מעשה או מחדל של הוריו. פישלתם? זו לא אשמת ילדכם. לפי חוק זכויות התלמיד, אסור להעניש תלמיד בגלל מעשה או מחדל של הוריו, לדוגמא: אי תשלום עבור פעילות בית ספרית, לא ימנע מהתלמיד להשתתף בה. (עו"ד אודט מורדוך)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה