zap group mishpati logo

כך תתגרשו ותישארו בחיים - 5 טיפים

הליך גירושין הוא קשה ומורכב, אבל ניתן להפוך אותו להרבה פחות כואב, אם מקיימים דיאלוג פתוח ומתייעצים עם עורך דין שהוא גם מגשר

01.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כך תתגרשו ותישארו בחיים - 5 טיפים

מה לא שמענו על הליכי גירושין? שהם מפרידים בין הורים וילדים, שהם מרוששים בני זוג, ושהם מפרקים לחלוטין משפחות. ואמנם, בני זוג העומדים בפני פרידה חווים קשיים רבים, שמשפיעים באופן ישיר על אורחות חייהם, משפחתם וילדיהם.

גירושין הם עולם ומלואו, והם טומנים בחובם לא מעט סיכונים. לפיכך, הטיפול בבני זוג מתגרשים צריך להיעשות ברגישות ובסובלנות רבה תוך מתן מענה לכלל הסוגיות העולות הן במישור המשפטי והן במישור הטיפולי- רגשי והפסיכולוגי. 

בהתאם לצרכים שבאים לידי ביטוי בפגישה, עורך הדין קובע את האסטרטגיה שתוביל לתוצאה הרצויה

1. קבלו ייעוץ משפטי מקדים

כדי לצלוח הליך גירושין, יש לפנות בראש ובראשונה לייעוץ משפטי ראשוני אצל עורך דין. 

במסגרת הפגישה, על עורך הדין לברר באופן עמוק ומדויק מהו רצונו של בן הזוג (או בני הזוג, אם שניהם פונים אליו יחדיו). לחלק מהאנשים עשוי להיות חשוב יותר נושא הרכוש, לאחרים סוגיית המשמורת וכדומה.

בהתאם לצרכים שבאים לידי ביטוי בפגישה, עורך הדין קובע את האסטרטגיה שתוביל לתוצאה הרצויה.
הגעה לפגישת ייעוץ הינה קריטית, בין היתר, מאחר שקודם לכן בני הזוג לא באמת הבינו את המטריה המשפטית, והם עשויים להחזיק בעמדות בלתי מבוססות, שעשויות להניע אותם לקבל החלטות פזיזות שישפיעו על טיב היחסים ביניהם.

חשוב לבחור גם בעורך דין שיהיה זמין עבורכם. הליכי גירושין אינם צפויים, ולעיתים תזדקקו לעזרת עורך הדין המלווה בשעות לא שגרתיות

2. בחרו עורך דין מתאים

איך בוחרים עורך דין מתאים להליך גירושין? לשאלה זו יש משקל רב. תחום מומחיותו של עורך הדין צריך להיות דיני משפחה וגירושין, ורצוי מאוד שהוא יהיה גם מגשר משפחה מוסמך, כדי שיוכל למצוא פתרונות יצירתיים במו"מ בין הצדדים, שישביעו את רצונם.

חשוב לבחור גם בעורך דין שיהיה זמין עבורכם. הליכי גירושין אינם צפויים, ולעיתים תזדקקו לעזרת עורך הדין המלווה בשעות לא שגרתיות. בפגישת הייעוץ הראשונה ודאו שעורך הדין יוכל להיות זמין עבורכם כשתצטרכו אותו, גם מחוץ לשעות העבודה המקובלות. 
חשוב ביותר שבמהלך השיחה הראשונית עם עורך הדין, תיווצר ביניכם כימיה. הלקוח חייב להרגיש תחושת ביטחון ולתת אמון בעורך דינו, ודי בפגישה אחת כדי להתרשם אם יש כימיה ותקשורת פתוחה.

יש להיערך ולהתמודד כראוי עם נושא מרוץ הסמכויות. נסביר: מי מבני הזוג שפונה תחילה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה קונה את סמכותו, ולעניין זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על אופי ההליך וההחלטות שיתקבלו במסגרתו

3. היערכו לכל התרחישים האפשריים

בשל המורכבות הרבה של הליכי גירושין, יש להתכונן מראש לכל התרחישים שעלולים להופיע בהליכים מסוג זה. 

כך למשל, יש להיערך ולהתמודד כראוי עם נושא מרוץ הסמכויות. נסביר: מי מבני הזוג שפונה תחילה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה קונה את סמכותו, ולעניין זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על אופי ההליך וההחלטות שיתקבלו במסגרתו.
זאת ועוד, יש לקחת בחשבון שהליך הגירושין יגרום לפגיעה מסוימת בילדים, ולשקול היטב כיצד ניתן למזער את הפגיעה הזו למינימום, כדי להוביל את בני המשפחה למקום מבטחים. במסגרת זאת, צריך לחשוב למשל איך לספר לילדים על הליך הגירושין והפרידה.

בשיחה כזאת על ההורים להיות מאוחדים בדעתם וברורים מאוד. עליהם להקפיד על מתן תחושת ביטחון לילדים, ולהבהיר להם כי ההורים אמנם החליטו להיפרד זה מזו, אך אין מדובר בשום אופן בפרידה מהם.

תרחיש נוסף, שיש להיערך אליו, נוגע לחילוקי דעות סביב חלוקת הרכוש בעת הגירושין. חלק ניכר מהזוגות המתגרשים מספיקים לצבור במהלך תקופת הנישואין רכוש רב, וחלוקתו עלולה ליצור ביניהם מחלוקות משמעותיות.

כדי להימנע ממאבק משפטי בעניין זה, חשוב שבני הזוג ינסו להגיע לעמק השווה ולכלול את חלוקת הרכוש בכל הסכם גירושין שעליו יחתמו.

לאחר שהגעתם לכלל הסכמות במגוון הנושאים (ובכלל זה, חלוקת הרכוש, המשמורת המשותפת, תשלומי המזונות, הפנסיה וכו') יש לעבור לשלב הבא. שלב זה כולל את אישור ההסכם בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני

4. חתרו לגירושין בהסכמה / בשיתוף פעולה

הליכי פרידה יכולים להפוך לקרבות של ממש בין בני הזוג, ולמלחמה שיכולה להימשך שנים, לעלות כסף רב, להזיק לשני הצדדים ולפגוע בכל בני המשפחה. 

הדרך היפה ביותר להיפרד היא כאשר בני הזוג מחליטים בהסכמה להתגרש, מדברים ביניהם על הנושאים שנראים ביניהם חשובים, ומקווים לטוב.

לאחר שהגעתם לכלל הסכמות במגוון הנושאים (ובכלל זה, חלוקת הרכוש, המשמורת המשותפת, תשלומי המזונות, הפנסיה וכו') יש לעבור לשלב הבא. שלב זה כולל את אישור ההסכם בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. יודגש, כי בכל מקרה טקס הגירושין עצמו יתקיים אך ורק בבית הדין הרבני.

כדי שההליך יצלח בין הצדדים, חשוב ביותר לבחור באיש מקצוע שהוא גם עורך דין המתמחה בדיני גירושין אבל גם מגשר עם ניסיון רב בהליכי גירושין, כדי שיוכל למצוא עבורכם שלל פתרונות שיענו בהווה ובעתיד על כלל צורכיכם

5. אל תוותרו על גישור בהליך הגירושין

חתימה על הסכם גירושין דורשת בהכרח ניהול דיאלוג פתוח ואקטיבי כדי להגיע לכלל הסכמה בנושאים הרלוונטיים. ברוב המקרים, בני הזוג העומדים בפני גירושין יהיו זקוקים לעזרה בהגעה להבנות ולפשרות.

זה המקום, שבו נכנס לתמונה עורך דין, המתמחה גם בגישור בהליכי גירושין. במסגרת הליך זה יושב המגשר עם הצדדים, מתעמק במקרה הספציפי והמיוחד של בני הזוג ומאתר את מוקדי המחלוקות המרכזיים ביניהם.

כדי שההליך יצלח בין הצדדים, חשוב ביותר לבחור באיש מקצוע שהוא גם עורך דין המתמחה בדיני גירושין אבל גם מגשר עם ניסיון רב בהליכי גירושין, כדי שיוכל למצוא עבורכם שלל פתרונות שיענו בהווה ובעתיד על כלל צורכיכם.

זוגות רבים העומדים בפני גירושין אינם בקיאים ברזי המשפט, ולעיתים הריבים שלהם חסרי בסיס ומשמעות. רק כאשר מגיעים למגשר מוסמך, שהינו גם עורך דין, בני הזוג יכולים להבין על מה באמת שווה להם להתווכח, ובאילו נושאים הריב מיותר וחסר משמעות. 

הלב נשבר - לפני הליך גירושין...

לסיכום, גירושין הם הליך טראומתי לכל המשפחה, אך ניתן להפחית מעוצמת הכאב, אם יוצאים לדרך בהלך רוח חיובי, ומנסים במידת האפשרות להגיע להסכמות ולשיתוף פעולה עם הצד השני.
לפני שיוצאים לדרך חשוב לבחור בעורך דין מיומן, נעים וזמין, שיש איתו כימיה טובה. רצוי מאוד שאותו עורך דין יהיה גם מגשר מוסמך המתמחה בגירושין כדי להפוך את הליך הגירושין לכזה שהפגיעה בו לכל הצדדים תהיה פחותה.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה