zap group mishpati logo

ילדכם סובל מבעיות קשב וריכוז? הוא זכאי לגמלה חודשית

ילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז? ילדים הסובלים מ-ADHD עשויים לקבל גמלה מביטוח לאומי, בסך אלפי שקלים בכל חודש. מדריך מיצוי זכויות

15.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ילדכם סובל מבעיות קשב וריכוז? הוא זכאי לגמלה חודשית

הפרעות קשב וריכוז נחשבות הפרעות שכיחות ביותר. במשפחות רבות, מאובחן ילד אחד (ולעתים אף יותר) כסובל מ-ADHD. ילד הסובל מלקות קשב מתקשה לתפקד וניצב מול אתגרים מורכבים. גידולו של ילד הסובל מלקות קשב - איננו פשוט. המצב מקשה על כל בני המשפחה, בפרט כאשר מדובר בדרגה חמורה של הפרעת קשב. 

חשוב לדעת, כי כאשר מאובחנת הפרעת קשב חמורה - הילד זכאי למגוון הטבות, מטעם מסגרות שונות. בין היתר, הילד זכאי לקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי, העשויה להגיע לאלפי שקלים מדי חודש. 

ילדים מתחת לגיל 18, שמתקיימים לגביהם התנאים בחוק, עושיים להיות זכאים לגמלה מהביטוח הלאומי. בין היתר, עליהם להיות מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז

מי זכאי לקבל גמלה מהביטוח הלאומי, על רקע הפרעות קשב וריכוז?

ילדים מתחת לגיל 18, שמתקיימים לגביהם התנאים הבאים, עשויים להיות זכאים לגמלה מהביטוח הלאומי. מדובר ב"גמלת ילד נכה". אלה התנאים המזכים בגמלה:

א. הילד הסובל מהפרעת הקשב מתחת לגיל 18.

ב. הילד אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז.

ג. ההפרעה ממנה סובל הילד בדרגת חומרה קשה: הטיפול בהפרעה דורש (מעבר לתרופות) - השגחה קבועה של הזולת, כדי למנוע מצבי סיכון לילד או לאחרים.

בהתקיים תנאים אלה, עשוי הילד להימצא זכאי לגמלת ילד נכה, בשיעור 50%.

כיצד ניתן לקבל גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי, עבור ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז?

כדי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי גמלה עבור ילד הסובל מ-ADHD, מומלץ לפעול בהדרגה, לפי ארבעת השלבים הבאים.

המילה "נכות", בהקשר של ילד לקוי קשב, מתרכזת בהיבט התפקודי

שלב ראשון: שבירת "מחסום הבושה"

רבים מההורים, המגדלים ילד עם הפרעת קשב וריכוז, כלל אינם מודעים לזכויותיהם או שהם בוחרים שלא לקבל סיוע המגיע להם - משום שמדובר בגמלת נכות, מהמוסד לביטוח לאומי. המטען הרגשי הכרוך במושג "גמלת נכות" מרתיעים חלק מההורים, החוששים מ"תיוג" הילד וכו'. 

הקושי טבעי ומובן - אבל איננו מוצדק: המילה "נכות", בהקשר של ילד לקוי קשב, מתרכזת בהיבט התפקודי. ילד "נכה", בהקשר זה, הוא ילד שדורש טיפול, טיפוח והשגחה בשל מצבו. אם הוא והוריו יוותרו מראש על סיוע שעשוי להקל עליהם, הם ישלמו מחיר מיותר. 

טיפוחו של ילד הסובל מ-ADHD בדרגה חמורה כרוך בהשקעה עצומה: כלכלית, נפשית, רגשית ופיסית; צרכיו המיוחדים של הילד משפיעים על כל בני המשפחה. לכן, המדינה בוחרת לסייע למשפחות אלה לעמוד באתגרים הקשים. כדי שההורים יוכלו להקל על עצמם, הם חייבים לעבור את מחסום הבושה ולהבין את הנחיצות והחשיבות של הסיוע המגיע להם. 

יש חשיבות רבה לניסוח הבקשה להכרה בנכות הילד ולצירוף מסמכים מתאימים. כל טעות קטנה וכל חריגה מהרצוי - עלולה לגרור דחיית התביעה ו/או הפחתת היקף הזכויות

שלב שני: ייעוץ משפטי

כדי לקבל גמלת ילד נכה, עבור ילד לקוי קשב, יש לפעול מול המוסד לביטוח לאומי. מאחר שמדובר בתהליך יחסית חדש - ומאחר שאין חוק המגדיר את זכויותיו של ילד לקוי קשב, אלא תביעתו נגזרת מהזכות לגמלת "נכות כללית", יש חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי ולסיוע של עורך דין בכל שלבי ההליך למיצוי זכויותיו. 

עורך דין מתמחה בתחום ובעל ניסיון - יסייע לכם, כהורים לילד לקוי קשב, להבין האם אתם זכאים לסיוע מהמוסד לביטוח לאומי. במקרה שאתם זכאים, עוה"ד ינחה אתכם כיצד לפעול. 

יש חשיבות רבה לניסוח הבקשה להכרה בנכות הילד ולצירוף מסמכים מתאימים. כל טעות קטנה וכל חריגה מהרצוי - עלולה לגרור דחיית התביעה ו/או הפחתת היקף הזכויות. חבל: טעות כזו אינה ניתנת לתיקון בדיעבד.

על פי רוב, יש לצרף חוות דעת מומחה ומסמכים רפואיים, המעידים על קיום הפרעת קשב, על מידת חומרתה ועל עצם העובדה שתפקוד הילד מוגבל וכי הוא זקוק להשגחה

שלב שלישי: אבחון ותיעוד

יש לצרף מסמכים מתאימים לתביעה, שתגישו בעזרת עורך דין. על פי רוב, יש לצרף חוות דעת מומחה ומסמכים רפואיים, המעידים על קיום הפרעת קשב, על מידת חומרתה ועל עצם העובדה שתפקוד הילד מוגבל וכי הוא זקוק להשגחה.    
המומחים הרלוונטיים לקביעת מצבו של ילד הסובל מהפרעות קשב, הינם: נוירולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים או רופא מומחה המוסמך לטפל בהפרעת קשב וריכוז. כמו כן, נדרש לצרף דו"ח עדכני מנציגי המסגרת החינוכית, בה לומד הילד. 

עורך הדין יפנה אתכם למומחים מתאימים ויסייע באיסוף וצירוף אסמכתאות רלוונטיות. 

על פי רוב, יידרש הילד לעבור בדיקת TOVA או MOXO וכן מבחן דידקטי. בנוסף, יהיה על הילד לעבור בדיקת נוירולוג, פסיכיאטר או רופא מומחה אחר

אילו בדיקות צריך הילד לעבור?

על פי רוב, יידרש הילד לעבור בדיקת TOVA או MOXO וכן מבחן דידקטי. בנוסף, יהיה על הילד לעבור בדיקת נוירולוג, פסיכיאטר או רופא מומחה אחר. כל אלה ישמשו להכנת חוות דעת, לגבי מצבו של הילד - חוות דעת שתתייחס בהרחבה ובפירוט, להשלכות של ההפרעה על מידת התפקוד של הילד לאורך השנים. כל זאת, תוך הדגשה של מידת השפעת ההפרעה בתחומי החיים השונים (לימודי, אקדמי, תעסוקתי ורגשי). 

לעתים יש צורך בכדורים

שלב רביעי: ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי

במסגרת בירור התביעה, ייבחנו המסמכים; והילד ייבדק על ידי רופא, מטעם המוסד לביטוח לאומי, שיקבע האם הוא סובל מנכות ומהי דרגת הנכות. בהתאם לדרגת הנכות (אחוזי נכות), ייקבע שיעור הגמלה החודשית שהילד יקבל. 

גמלת ילד נכה עשויה להגיע לאלפי שקלים בכל חודש. שיעור הגמלה מושפע מדרגת הנכות שתיקבע לילד

מה מקבל ילד שאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז  קשה?

גמלת ילד נכה עשויה להגיע לאלפי שקלים בכל חודש. שיעור הגמלה מושפע מדרגת הנכות שתיקבע לילד. אם אחוזי הנכות שייקבעו לילד נמוכים - הוא אמנם לא יהיה זכאי לקצבת נכות חודשית, אך יהיה זכאי לזכויות והטבות אחרות, שחשוב מאד למצות אותן. 

לסיכום: הפרעת קשב חמורה, הפוגעת בתפקוד הילד הסובל ממנה, מציבה בפניו ובפני בני משפחתו אתגרים רבים. המדינה מסייעת לבני המשפחה באמצעות "גמלת ילד נכה" מהמוסד לביטוח לאומי, עבור ילדים שיימצאו זכאים לכך. חשוב לבדוק את הזכאות לגמלה ולסיוע. יש להיוועץ בעורך דין ולפעול "נכון" ובחכמה מול המוסד לביטוח לאומי, כדי להבטיח את מיצוי הזכויות. 

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עורך הדין יוסף (ספי) קוסטיקה, בוגר תואר ראשון בהצטיינות! ובעל נסיון של למעלה מ- 13 שנים בתחום המשפט. את מומחיותו צבר באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים בת"א – תוך התמקדות בתחום דיני נזיקין. לאחר שנים בהם ייצג מאות לקוחות פתח עו"ד קוסטיקה משרד עצמאי בלב ת"א בו הוא מטפל בלקוחות מוסדיים ופרטיים כאחד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה