zap group mishpati logo

מדינת רווחה? המצב בישראל, לעומת העולם

השוואת התהליכים הסיזיפיים הנדרשים לקבלת זכויות בביטוח לאומי בישראל, למספר מדינות מערביות, מעלה כי לישראל יש דרך משמעותית לעבור

29.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
9 דק'
מדינת רווחה? המצב בישראל, לעומת העולם

ישראל היא מדינת רווחה, ולאזרחיה יש זכויות סוציאליות שונות, אותן הם מקבלים מהמוסד העיקרי העוסק בתחום, המוסד לביטוח לאומי.

כך, למשל: בכל הנוגע לשינוי במצבו הרפואי של אדם (בעקבות מחלה, תאונה או פגיעה בעבודה) - יש מענה במוסד לביטוח לאומי, המסייע לאדם להשתקם, לשמור על רמת החיים הכלכלית אליה היה מורגל לפני הפגיעה או המחלה ולקבל סיוע במישורים נוספים.

הבעיה העיקרית הינה הדרך המפותלת ומלאת המכשולים, הניצבים בפני האדם שנפגע: חוסר ידיעה והבנה של החוק; מילוי טפסי תביעה בלתי ברורים וסבוכים; התייצבות בפני ועדה רפואית, שלמעשה קובעת את גורלו של אדם, בהחלטה על אחוזי נכות - להם הוא זכאי. כנגזרת מכך, נקבע גובה הקצבה החודשית שהאדם יקבל מהמדינה.

קיים חסר ידיעה בנוגע לזכויות. למשל: הצורך בעמידה ברף מסוים - כדי לקבל קצבת נכות כללית; ההבדלים בין אחוזי נכות רפואית, לעומת אחוזי אי יכולת השתכרות ועוד

מהם הליכי התביעה לקבלת נכות?

קיים חוסר ידיעה משמעותי, בקרב מבוטחי הביטוח הלאומי - בנוגע לזכויות שלהם. 

כך, למשל: הצורך בעמידה ברף מסוים - כדי לקבל קצבת נכות כללית; ההבדלים בין אחוזי נכות רפואית, לעומת אחוזי אי יכולת השתכרות אשר קובעים לא רק את גובה הקצבה של האדם, אלא את עצם הזכאות; כך, ייתכן מצב שהאדם כלל לא יקבל קצבה, לאור האחוזים הנמוכים שקיבל. כמו כן ייתכן מצב שלמרות הפציעה או המחלה עדיין קיימת השתכרות מעל הרף . גובה רף ההשתכרות משתנה מדי תקופה ומתעדכן באתר של ביטוח לאומי.

הרבה נכים מוצאים עצמם במאבק מתמשך למיצוי זכויותיהם. מה שאמור היה להיות הליך שיקל על מי שסובל - הפך להיות מרוץ מכשולים. המשוכות הולכות ונעשות גבוהות משנה לשנה, כאשר חובת ההוכחה חלה על תובע הקצבה.

הבחינה לזכאות במסלול נכות כללית מתבצעת בשני מישורים, האחד המגבלה הרפואית או הפיזית עצמה, והשני דן ביכולת ההשתכרות של התובע

שני מישורים לבחינת הזכאות

הבחינה לזכאות במסלול נכות כללית מתבצעת בשני מישורים, האחד המגבלה הרפואית או הפיזית עצמה, והשני דן ביכולת ההשתכרות של התובע. נקבעים שני סוגים של אחוזי נכות.

הרבה אזרחים כלל לא מבדילים ומתבלבלים. ראשית, נקבעים אחוזי נכות רפואית ורק מי שעובר את רף האחוזים הרפואיים שהוא 60% נכות או 40% כאשר אחד הליקויים גבוה מ-25%, ייבחן לעניין אחוזי אי כושר.

במסלול קצבת נכות מעבודה ישנה תוספת אחוזים בגין פגיעה ביכולת השתכרות מעבר לאחוזי נכות רפואית. תוספת אחוזים זו קרויה תוספת בגין תקנה 15

תוספת בגין תקנה 15

במסלול קצבת נכות מעבודה ישנה תוספת אחוזים בגין פגיעה ביכולת השתכרות מעבר לאחוזי נכות רפואית. תוספת אחוזים זו קרויה תוספת בגין תקנה 15.

הליך התביעה לנכות בביטוח הלאומי מתבצע אפוא במספר שלבים. 

השלב הראשון: מילוי טופס תביעה - בהתאם לסוג הנכות של התובע. כך, למשל: פגיעה בעבודה מחייבת מילוי טופס, (טופס תביעה לנפגע עבודה 211) השונה מטופס נכות כללית (7801), שנגרמת עקב מחלה או תאונה שאינה קשורה לעבודה. טופס תביעה לשירותים מיוחדים שונה מנכות כללית . קיימים טפסים שונים המייצגים הליך שונה בכל הקשור לילד נכה, לתביעה לניידות, תביעה כנפגע טיפולי גזזת /פוליו ועוד.

לגבי החמרת מצב, הטפסים שונים. ישנו טופס 7842 במסלול נכות כללית וטופס תקנה 36 במסלול נכות מעבודה. טפסים אלו מוגשים כאשר אדם כבר הוכר כנכה ע"י הביטוח הלאומי, מצבו הרפואי מוחמר, והוא מבקש להגדיל את אחוזי הנכות שלו.

על פני הדברים, הרושם העולה הוא כי מדובר בטפסים  תמימים, קלים למילוי. עם זאת, המונחים בטפסים, הדרישה לצרף אין ספור מסמכים, טפסי אשפוז, טיפול, חוות דעת רפואיות ואחרות - מעידים כי אין מדובר בטפסים תמימים אלא בתביעה/בתביעות לכל דבר וישנה חשיבות מכרעת למלא כיאות, שמא תתקבל פסילה/דחייה על קוצו של יוד.

מי שיצליח לעבור את המשוכות בתהליך התביעה לנכות - יידרש להתייצב בפני ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. 

בוועדה, לאחר בחינת כל הניירת הרפואית, כגון חוות דעת של רופאים מומחים, טפסי אשפוז, מעקב רפואי, דרכי טיפול ,סוגי התרופות - ייבדק המבוטח האם מצבו תואם את אשר נכתב במסמכים וייקבעו אחוזי הנכות לתובע. בהתאם לכך, ייקבע גובה הקצבה החודשית.

בנוסף, זכאי האדם הסובל מנכות לקבל שלל הטבות - החל מהנחה בתחבורה הציבורית ובטלפון הקווי, דרך השתתפות בהוצאות רפואיות ועד הנחה בתשלומים לרשויות או פטור ממס הכנסה   פטור ממס הינה הטבה כספית משמעותית . הרבה אזרחים הסובלים ממקבץ של ליקויים /מחלות כלל אינם יודעים שבאפשרותם לעבור הליך של וועדות רפואיות אשר היה ויגיעו ל90% אחוזי נכות רפואית יזכו לפטור ממיסים.

באופן כללי, בכל ארצות סקנדינביה, יש רשת בטחון שמבטיחה השלמת הכנסה, באופן שאף משפחה לא תרוויח פחות מ-50% מההכנסה הממוצעת לנפש

ואחרי כל אלה, מה המצב בישראל בהשוואה לעולם?

נתחיל דווקא בפינלנד: מדובר במדינה בעלת מודל חברתי-כלכלי, שניתן רק להתקנא בו. המדינה מציעה רמת חיים גבוהה במיוחד, כולל לימודים חינם וזכויות נוספות. 

בתחום הרווחה והזכויות הסוציאליות - אזרח המדינה מקבל שלל הטבות בהליכים מקוצרים, ללא צורך להוכיח את רמת נכותו; ותוך התחשבות בנסיבות החיים אשר לא היטיבו עמו (כגון: מחלה קשה, פציעה שגרמה לו נכות ואובדן כושר עבודה וכו'). 

שירותי הרווחה בפינלנד מספקים מענה יעיל, מקצועי ומהיר מאד. זאת, בניגוד לישראל בה נערמות תביעות רבות המחכות להתייחסות.

באופן כללי, בכל ארצות סקנדינביה, יש רשת בטחון שמבטיחה השלמת הכנסה, באופן שאף משפחה לא תרוויח פחות מ-50% מההכנסה הממוצעת לנפש. כך, אדם שאיבד את יכולת ההשתכרות שלו - יודע שימשיך ליהנות מרמת חיים דומה, לה הורגל בעבר.

כך, למשל: בשבדיה, משפחה בת ארבע נפשות תקבל הכנסת מינימום בסך 2,000 אירו בחודש (ובנוסף, תקבל: ביטוח רפואי מקיף, סיעוד מלא בבית לזקוקים לכך ועוד).

יתרה מכך: בנורבגיה ושבדיה - אדם שנפצע בתאונה או בעבודה וסובל עקב כך מנכות - יקבל סיוע כספי, להתאמת ביתו לצרכיו. כך, למשל: שינוי מבנה החדרים - באופן שיקל עליו לנוע בהם, עם כסא גלגלים או הליכון.

ממוצע השכר החודשי בנורבגיה למשל הוא כ- 13,125 ₪, מה שמראה שקצבאות הנכות הן נדיבות ביותר ומאפשרות איכות חיים טובה.

בגרמניה - אנשים נכים שאינם מסוגלים לעבוד מעל שלוש שעות ביום, זכאים לקבל קצבת נכות. זאת, בתנאי ששילמו דמי ביטוח לאומי לפחות חמש שנים ברציפות

ומה המצב במקומות נוספים בעולם?

יפן - מעל שבעה מיליון אזרחים יפניים הם בעלי לקויות פיזיות ונפשיות, שבגללן נפגעת יכולת ההשתכרות שלהם. מבוגרים בעלי נכות, המרוויחים פחות מ-2.5 מיליון ין בשנה - זכאים לקצבה בסך כ-21 אלף ין בחודש (קצת פחות מ-700 שקלים). משפחות עם ילדים עד גיל עשרים, שיש להם נכות כזו או אחרת - זכאים לקבל קצבה כפולה. ממוצע השכר החודשי ביפן הוא כ- 10,250 ₪.

אירלנד - אישור קבלת קצבת נכות מותנה בהגשת דו"ח רפואי מהרופא המטפל, לשירותי הרווחה. גם אם התובע (בעל הנכות) ישוב לעבוד - הוא ימשיך לקבל קצבה בגובה כ-188 אירו (זאת, בתנאי ששכרו לא יהיה גבוה מ-350 אירו בשבוע). ממוצע השכר החודשי באירלנד הוא כ- 11,421 ₪. 

גרמניה - אנשים נכים שאינם מסוגלים לעבוד מעל שלוש שעות ביום, זכאים לקבל קצבת נכות. זאת, בתנאי ששילמו דמי ביטוח לאומי לפחות חמש שנים ברציפות. כמו כן, נכים זכאים לקבלת טיפול רפואי ללא תשלום נוסף (אם שילמו ביטוח רפואי לפני הפגיעה או הפציעה). נכים קשים מוגנים מפני פיטורים - וממשיכים לקבל קצבת נכות. ממוצע השכר החודשי בגרמניה הוא כ- 16,000 ₪.  

בארצות הברית רוב בעלי הנכויות לא מקבלים קצבאות בכלל. הסיבה לכך היא החדשנות הקיימת במערכת האמריקנית כלפי מבקשי קצבאות נכות והנחת העבודה שישנם כאלו שמזייפים את נכותם

לא הכל ורוד

בארצות הברית, מעוז הקפיטליזם, רוב בעלי הנכויות לא מקבלים קצבאות בכלל. הסיבה לכך היא החדשנות הקיימת במערכת האמריקנית כלפי מבקשי קצבאות נכות והנחת העבודה שישנם כאלו שמזייפים את נכותם. למעשה, אחד מכל חמישה אזרחים אמריקנים סובל מנכות, כאשר רובם לא מקבלים קצבאות נכות או כל הטבה שהיא, למעט תלושי מזון.

מי שכן נמצא כעומד בקריטריונים, זכאי לשתי הטבות משמעותיות שהן ביטוח פדרלי אותו משלם המעסיק עם השתתפות העובד, וכן, הבטחת הכנסה בגובה של כ-520 דולרים בחודש, אותה מקבלים כחמישה מיליון מבוגרים בארצות הברית וכמיליון וחצי ילדים. השכר הממוצע בארצות הברית הוא כ- 13,125 ₪.

גם באיטליה, בה חיים כשני מיליון וחצי בעלי נכויות, שמהווים קרוב לחמישה אחוזים מהאוכלוסיה, מחושבות ההטבות המגיעות להם בכל שנה, לפי השינויים באינפלציה ויוקר המחיה. בעלי הנכויות האיטלקים מקבלים קצבה שאינה מספיקה למחייתם, גם בשל העבודה שהשלטונות לא מעודדים את בעלי הנכויות לצאת לעבודה. נתון זה מביא כ- 17% מבעלי נכויות ומוגבלויות באיטליה, לסכנת נפילה אל מתחת לקו העוני. ממוצע שכר חודשי באיטליה הוא כ- 9,000 ₪.

לשיפור בישראל: הדבר החשוב ביותר שיש לתת עליו את הדעת הוא לנסות להקל את התהליך לפשט את תוכן הטפסים שיש למלא. לקצר את זמני ההמתנה לוועדות

מה ניתן לשפר בישראל?

הדבר החשוב ביותר שיש לתת עליו את הדעת: לנסות להקל את התהליך לפשט את תוכן הטפסים שיש למלא. לקצר את זמני ההמתנה לוועדות. הכי חשוב היחס, ראוי לתת יחס אמפתי לאזרח הנזקק הנקלע לבעיה רפואית ולתת לו כלים עזרה והנגשה. מתן עזרה למתקשים בשפה בכתיבה , נגישות מבחינת תחבורה ציבורית ומקומות חניה, לדוגמה וועדות ערר של ניידות ממקומות רחוק מדי מתחבורה ציבורית.

מדינות העולם - מה קורה שם?

ראוי שהאזרח יזכה למענה עם סבלנות עם מקצועיות תוך שקיפות מלאה והסבר על הזכויות ומהן האפשרויות העומדות בפניו.

על הפרק עומד גם גובה הקצבה לנכים. רק לאחרונה, אחרי מאבק מר וממושך - הועלתה הקצבה מעט. הפעימה ראשונה הוענקה במרץ 2018 הפעימה הבאה תהיה בשנת 2020. נכון להיום, קצבת נכות כללית מלאה, ללא תוספת תלויים, היא בגובה 3200 ₪, שליש מהשכר הממוצע במשק.

* השתתפה בהכנת הכתבה: ליאור ירדן, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים