zap group mishpati logo

הסדר מותנה: המהפכה הגדולה מתקרבת

התיקון לחוק סדר הדין הפלילי, שמאפשר לסגור תיקים ללא העמדה לדין, יורחב דרמטית ב-2019 וצפוי לכלול לראשונה כל עבירה מסוג עוון. מה נסגר?

12.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסדר מותנה: המהפכה הגדולה מתקרבת

אזרחים יקרים, מהפך: תיקון לחוק סדר הדין הפלילי יוצר שינוי עמוק בסדרי עולם, בכל הנוגע להעמדה לדין של חשודים בפלילים. התיקון יוצר עילת סגירה חדשה של תיקים פליליים: סגירה על רקע חתימה על הסדר מותנה עם החשוד.
עד התיקון, היו קיימות שלוש עילות סגירה לתיקים פליליים (סגירה מחוסר ראיות, סגירה מחוסר עניין לציבור או סגירה מחוסר אשמה). כיום, קיימת עילה חדשה - שעניינה סגירת התיק ללא העמדה לדין, תוך עמידה בתנאים מסוימים, שלוקח על עצמו החשוד.

כבר עתה, נכון להיום, ההסדר חל על רשימה לא מבוטלת של עבירות. עם זאת, החל מ-2019 ההסדר יורחב, כך שיחול על כל עבירות העוון (כלומר: על כל עבירה שהעונש עליה הוא עד 3 שנות מאסר). זהו שינוי דרמטי, שישפיע עמוקות על כל עבודת המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט.

לאחר שהחשוד נחקר, והיחידה החוקרת רואה כי הוא עומד בקריטריונים מסוימים - יקבל החשוד פנייה מהתובע בתיק או מהפרקליט המטפל בתיק, שיזמן אותו לפגישה, לצורך סגירת התיק בהסדר מותנה

איך מתנהל הליך החתימה על הסדר מותנה?

לאחר שהחשוד נחקר והיחידה החוקרת רואה כי הוא עומד בקריטריונים מסוימים (הרחבה בהמשך) - יקבל החשוד פנייה מהתובע בתיק או מהפרקליט המטפל בתיק, שיזמן אותו לפגישה, לצורך סגירת התיק בהסדר מותנה.
בפגישה יידרש החשוד לקחת אחריות על מעשיו ולעמוד בתנאים מסוימים, שיש בהם אלמנט של ענישה. לאחר מכן, התיק נגדו ייסגר והחשוד לא יועמד לדין בבית המשפט.

במסגרת ההסדר המותנה, החשוד יידרש להודות בכתב האישום נגדו

מה המשמעות של חתימה על הסדר מותנה?

המשמעות היא כי התיק נסגר ללא הרשעה פלילית - וזהו יתרון גדול לחשוד. עם זאת, במסגרת ההסדר, החשוד יידרש להודות בכתב האישום נגדו. אם הוא לא יעמוד בכל אותם תנאים, ניתן יהיה להגיש נגדו את כתב האישום. 
חשוב להדגיש, כי לחשוד זכות לייצוג בהליך. 

ייתכן שבעקבות מו"מ שינהל הסניגור עם יחידת התביעה, ניתן יהיה לסגור את התיק בעילה אחרת, ללא הודאה באשמה של החשוד

מדוע הזכות לייצוג בהליך כה חשובה?

ייתכן שבעקבות מו"מ שינהל הסניגור עם יחידת התביעה, ניתן יהיה לסגור את התיק בעילה אחרת, ללא הודאה באשמה של החשוד. מו"מ עשוי גם להוביל לשינוי בכתב האישום, שעלול להיות מוגש נגד החשוד - אם ההסדר המותנה לא יעלה יפה.

החל מינואר 2019, תוכל המשטרה להרחיב את ההסדר ולהחילו על מגוון רחב אף יותר של עבירות, הכולל את כל העבירות מסוג עוון 

באילו עבירות ניתן לחתום על הסדר מותנה?

ניתן לחתום על הסדר מותנה במגוון עבירות. מדובר בעבירות קלות יחסית או עבירות שבוצעו בנסיבות מקלות. 

בין היתר, כוללות עבירות אלה: תקיפה (ללא גרימת חבלה), גניבה (ללא אלימות), גרימת נזק לרכוש, הזנחת שמירה על כלי ירייה, השתתפות בתגרה, החזקת נכס גנוב, הטרדה טלפונית, העלבת עובד ציבור, מכירת אלכוהול לקטין, איומים, הסגת גבול, מעשי פזיזות ורשלנות בהחזקת חיה. 

כאמור, החל מינואר 2019, תוכל המשטרה להרחיב את ההסדר ולהחילו על מגוון רחב אף יותר של עבירות, הכולל את כל העבירות מסוג עוון (עד 3 שנות מאסר).

אחד התנאים להסדר מותנה - אסור שיהיה לחשוד רישום פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה

מהם הקריטריונים שצריכים להתמלא, לצורך חתימה על הסדר מותנה?

ראשית: העבירה המדוברת צריכה להיות מסוג חטא או עוון.

שנית: העונש שלדעת התובע מתאים לחשוד - צריך להיות עונש שאיננו כולל מאסר בפועל.

שלישית: אסור שיהיה לחשוד רישום פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה.

רביעית: נגד החשוד לא מתנהלים באותה עת הליכים פליליים אחרים ולא תלויים כנגדו תיקים פתוחים.

בין השאר, הסדר מותנה עשוי לכלול: תשלום קנס למדינה; תשלום פיצוי לנפגע עבירה; התחייבות להימנע מביצוע עבירה

אילו תנאים עשוי הסדר מותנה לכלול?

בין השאר, הסדר מותנה עשוי לכלול: תשלום קנס למדינה; תשלום פיצוי לנפגע עבירה; התחייבות להימנע מביצוע עבירה; עמידה בתכנית שיקום; של"צ; נקיטת פעולות לתיקון הנזק שנגרם עקב העבירה (כגון: מכתב התנצלות לנפגע), התפטרות מעבודה, שלילת רישיון הנהיגה ועוד. 

חשוב להסתייע בעורך דין פלילי, לפני שחותמים על הסדר, כי ייתכן שבעזרתו ניתן יהיה לסגור את התיק בעילה אחרת

טיפים לחשודים השוקלים לחתום על הסדר מותנה

ראשית: לא לוותר על עורך דין, לאורך כל הדרך. קריטי להסתייע בעורך דין פלילי, לפני שחותמים על הסדר, כי ייתכן שבעזרתו ניתן יהיה לסגור את התיק בעילה אחרת. למשל: חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור.

שנית: להיערך מראש לחתימה על הסדר מותנה. עורך דין מטעמכם יוכל לצלם את חומר הראיות נגדכם מראש - ולהכין אתכם היטב למפגש עם יחידת התביעות. החשיבות של נוכחות עו"ד גם במפגש עצמו היא רבה, מאחר שעו"ד עשוי להעלות טענות משפטיות מתוך חומרי החקירה, אשר אזרח שאינו משפטן לא ידע לעמוד עליהן. 

כיצד יסגרו התיקים הפליליים?

דוגמאות לתיקים שבהם נחתמו הסדרים מותנים

בעל עסק מוכר שנחשד בזיוף סימני מסחר: בעלים של עסק למכירת טקסטיל (שיוצג על ידי משרד הח"מ) ונחשד במכירת מוצרים מזויפים. הפרקליטות ביקשה להעמידו לדין על זיוף סימני מסחר. לאחר מו"מ, הפרקליטות שוכנעה לחתום עמו על סגירת תיק בהסדר מותנה - ולא להעמידו לדין. במסגרת ההסדר, נדרש החשוד לשלם פיצוי זעום בסך כמה אלפי שקלים בודדים לחברות המתלוננות.

שכנים שנחשדו באיומים במסגרת סכסוך: השכנים הגישו תלונות הדדיות על איומים. בתום החקירה, התיק הועבר להסדר מותנה. השכנים לא הועמדו לדין. התנאי שקיבלו על עצמם היה שלא יחזרו על אותה עבירה או שיידרשו לשלם אלפי שקלים. בסופו של דבר, הושכן שלום ביניהם. 

תקיפה בעבודה: עובד בתחום הבנייה, שיוצג על ידי משרד הח"מ והיה מעורב בסכסוך בעבודה. העובד לא הסכים להודות בכך שתקף את עמיתו וטען שהוא זה שהותקף ואף נחבל ואף היה נכון להיאבק על חפותו. התיק הועבר ליחידת התביעות להסדר מותנה, אך לבסוף ראש היחידה שוכנע כי יש לסגור אותו, מחוסר עניין לציבור. בכך נחסכה מהחשוד לקיחת אחריות ודרכו נותרה פתוחה לתביעה אזרחית בגין החבלות שנגרמו לו באותו האירוע. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים