zap group mishpati logo

גירושין בדרך הנכונה: מורה נבוכים

ההחלטה להתגרש היא החלטה קשה, גם אם התקבלה במשותף וגם אם אין לכם ילדים. איך להתגרש "נכון": מדריך פשוט ותכליתי, בשלושה שלבים

17.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
גירושין בדרך הנכונה: מורה נבוכים

כל משבר גירושין נושא מאפיינים מיוחדים - וסיפורה של כל משפחה הוא סיפור אישי וייחודי. עם זאת, למרות הנסיבות השונות, יש מספר אמיתות משותפות ברובם של מקרי הגירושין.
כאשר הפרידה כבר בפתח - יש להניח כי אתם חוששים, מבולבלים ולא יודעים איפה להתחיל וכיצד להתנהל. 

אין זה משנה אם החלטתם על הפרידה במשותף או בנפרד ואין זה משנה אם אתם הורים לילדים. 
חשוב שתצאו להליך הגירושין מלווים בידע מהימן, שיגרום לסדר בבלבול הרב הקיים בנושא, בעודף המידע, שחלקו שגוי ובהבנה לגבי הפרוצדורות השונות ולגבי סדר ההליך. 

קיצורו של דבר - נוכח חשיבות ההליך והיעדר מידע מבוסס אודותיו, בקרב זוגות רבים: איך להתגרש נכון - שלב אחרי שלב; מה מחכה לכם "על מדרגות הרבנות" - מדריך מקיף ומפורט.

ניתן ואף מומלץ - לנסות להגיע להסכמות באמצעות הליך גישור - אם באמצעות מגשר אחד עבור שניכם ואם באמצעות עורך דין לכל צד מכם וניהול מו"מ בליווי עורך הדין

שלב ראשון: ייעוץ משפטי

טעות נפוצה של זוגות מתגרשים רבים היא להניח כי מתחילים את הגירושין בפתיחת תיק בבית הדין הרבני. השלב הראשון, בכל מצב בו מתחילים להניע הליך גירושין - ייעוץ משפטי. כן, גם במקרים בהם מדובר בגירושין בהסכמה; ואף אם שוררים ביניכם יחסי ידידות. 

למעשה, משרד עורכי דין הוא התחנה הראשונה והמתבקשת לכל אחד מכם. ייעוץ משפטי של עורך דין העוסק בגירושין - זהו לא שלב שניתן לדלג עליו או לוותר עליו. בשלב זה מוטב לפנות לעורך דין, אשר יסביר על התהליך, על האופציות השונות ועל הזכויות והחובות של כל אחד מכם. 

לאחר מכן, ניתן ואף מומלץ - לנסות להגיע להסכמות באמצעות הליך גישור - אם באמצעות מגשר אחד עבור שניכם ואם באמצעות עורך דין לכל צד מכם וניהול מו"מ בליווי עורך הדין. בכל מקרה, אסור לכם לוותר על ייעוץ משפטי. כל אחד מכם חייב לקבל ייעוץ ולהבין מה נכון (עבורו); כיצד מומלץ לו לפעול; מהן זכויותיו; מהן חובותיו וכיצד יש להתנהל. בפגישת הייעוץ עם עורך הדין תוכל/י לגבש אסטרטגיה מתאימה למצב ולקבל הנחיות רבות חשיבות, לגבי הפעולות בהמשך הדרך. 

הפגישה הראשונה ביחידת הסיוע היא אינה בנוכחות עורכי דין, ואולם לפגישות הבאות יכול כל צד להתלוות בעורך דין מטעמו

שלב שני: ניהול משא ומתן

בשלב זה, לאחר שקיבלתם ייעוץ משפטי, מגיע שלב המשא ומתן. החוק החדש, חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014 (שזכה גם לכינוי "חוק גישור חובה" או "חוק ליישוב סכסוכים במשפחה") - מחייב את שניכם ממילא לנסות למצוא מתווה שיתאים לשניכם ויאפשר לכם להתגרש "בשלום". הכוונה היא לגירושין בהסכמה, שמשמעותם (בפועל) - ניסוח הסכם גירושין ואישור ההסכם בבית משפט (ללא ניהול הליכי משפט ארוכים וסבוכים). 

תחנה זו - ניהול משא ומתן בין בני זוג מתגרשים - כוללת מספר שלבים. חשוב להבין כיצד המהלך מתנהל. אחד מבני הזוג פותח תיק ליישוב סכסוך. במעמד פתיחת תיק יישוב הסכסוך במזכירות בית המשפט או בית הדין, נקבעת פגישה לבני הזוג ביחידת הסיוע שליד בית המשפט או בית הדין. 

לאחר פגישה משולשת ביחידת הסיוע, שתכלול אתכם ואת נציג היחידה - ימשיכו להתפתח הדברים. בשלב זה, אתם יכולים לבחור כיצד להתנהל. תוכלו להמשיך להגיע למספר פגישות נוספות ביחידת הסיוע, תוכלו להמשיך את תהליך הגישור ו/או המו"מ מחוץ לבית המשפט וליחידת הסיוע תוך "הקפאת" תיק יישוב הסכסוך ותוכלו גם להודיע על אי הסכמה לאמור, כאשר באופציה זו, ייסגר תיק יישוב הסכסוך ומי מכם שפתח את התיק מלכתחילה יוכל לבחור בתוך פרק זמן מוקצב העומד לו על פי חוק, האם להגיש תביעותיו ולאיזו ערכאה – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. 

חשוב לדעת, כי הפגישה הראשונה ביחידת הסיוע היא אינה בנוכחות עורכי דין ואולם לפגישות הבאות יכול כל צד להתלוות בעורך דין מטעמו.

כבני זוג, עליכם לחתור תמיד להגיע להסכמות, מתוך ידיעה כי זהו אינטרס משותף: ניהול הליך בבית המשפט או בבית הדין - משמעו יותר הוצאות, יותר עוגמת נפש ויותר פגיעה בכם ובילדיכם המשותפים. 

יש לזכור כי למרות רוח החוק והחתירה לגישור, עדיין מדובר בנושא מורכב. יש מי שרותמים את ההתנהלות מול יחידת הסיוע - ככלי טקטי, שמקנה להם יתרונות מגוונים. כדי למנוע מצב שההתנהלות ביחידת הסיוע תפגע בכם, בסופו של הליך - כדאי שתפעלו בהתאם לאסטרטגיה, אותה בנה עבורכם עורך הדין שלכם, עוד בשלב הייעוץ הראשוני. 

אם הצלחתם לנהל משא ומתן ולהגיע להסכמות - יגיע שלב בו ינוסח הסכם גירושין, שיכלול את ההסכמות ביניכם ויעגן אותן בהסכם. לרוב, תוכן ההסכם כולל הסדרת נושאים מהותיים 

שלב שלישי: ניסוח הסכם גירושין

אם הצלחתם לנהל משא ומתן ולהגיע להסכמות - יגיע שלב בו ינוסח הסכם גירושין, שיכלול את ההסכמות ביניכם ויעגן אותן בהסכם. לרוב, תוכן ההסכם כולל הסדרת נושאים מהותיים - לרבות: בענייני מזונות; חלוקת רכוש וענייני משמורת וחלוקת זמני שהות. 

לאחר החתימה על ההסכם, תצטרכו לאשר אותו בבית משפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני, כך שיקבל תוקף של פסק דין. הסכם גירושין יאושר על ידי שופט או דיין, לאחר שיוודא כי ההסכם סביר, משרת את שני הצדדים, איננו פוגעני עבור מי מהמעורבים והולם את טובת הילדים.

עצם הגשת התביעה לבית המשפט - אין משמעותה כי חוסל הסיכוי להגיע להסכמות: בכל אחד מהשלבים, אתם יכולים לחזור לשולחן המשא ומתן

שלב שלישי (חלופי): דיון בבית משפט

אם המשא ומתן אינו מוביל להסכם גירושין, אז תגיעו לבית משפט - תוצאה בלתי מומלצת ואולם, יחד עם זאת, לעתים - אין ברירה. 

חשוב לציין, כי עצם הגשת התביעה לבית המשפט - אין משמעותה כי חוסל הסיכוי להגיע להסכמות: בכל אחד מהשלבים, אתם יכולים לחזור לשולחן המשא ומתן ולצמצם את הנזקים של המאבק המשפטי ביניכם. קחו בחשבון שהשופטים יפעילו עליכם לחץ כבד לפעול כך.

הלב נשבר - בני הזוג מתגרשים

לסיכום: מי שעומד בראשיתה של דרך, שסופה פירוק ה"חבילה" חייב לדעת אילו תחנות מחכות לו בדרך וכיצד עליו לנהוג ולהתנהל, בכל אחת מהנקודות, על ציר הליך הגירושין. ראשיתו של המהלך - בהחלטה להתגרש; וסיומו - "על מדרגות הרבנות". כבר בשלב ראשון, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי. משם, התהליך יימשך. 

באופן גורף, מומלץ לבחור בדרכי שלום ולעשות כל שניתן, כדי להגיע להסכמות. אם תצליחו לנסח, בעזרת מגשר מיומן, הסכם גירושין איכותי, מבלי להזדקק לבית משפט - תחסכו לעצמכם הרבה כסף והרבה כאב לב. 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים