zap group mishpati logo

גירושין בדרכי שלום: 5 טיפים חשובים

חיי הנישואין עלו על שרטון? החלטתם להתגרש? שימו לב: למען ילדיכם, חשוב להתגרש בצורה רגישה וחכמה, ללא מלחמות. איך עושים את זה? מדריך

12.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
גירושין בדרכי שלום: 5 טיפים חשובים

גירושין נחשבים אחד המשברים הקשים בחיים. השכיחות הגבוהה של גירושין אינה מפחיתה מהמחיר שהגירושין גובים. נכון, לא ניתן למנוע את מחיר הגירושין - אבל בהחלט ניתן לצמצמו. במאמר זה נביא 5 טיפים יעילים ושימושיים - להליך גירושין יעיל, חסכוני ופחות פוגעני.

רצוי לזכור כי ההווה חולף - ואתם נשארים תמיד מעין משפחה, גם אחרי הגירושין. כהורים - בעלי תפקיד ואחריות - אין לכם את הזכות לריב ולהתלהם. כל מריבה וכל קרב גובים מחיר

1. שנו את הגישה: גירושין אינם מלחמה בהכרח

התפיסה לפיה גירושין הם בהכרח "מאבק" או "מלחמה" - הולכת ומאבדת מכוחה. כיום, לא רק המחוקק והגורמים המטפלים מודעים לחשיבות של גירושין הנעשים "בשלום", אלא גם עורכי דין רבים, העוסקים בדיני משפחה, מבינים שגירושין יכולים להיות פחות סוערים; ומכירים בחשיבות של פרידה פחות מיליטנטית וקשה. 

השנים מלמדות כי במבט לאחור, עם חלוף הזמן ובשוך הסערות, רבים מבני הזוג שעברו הליך גירושין, מספיקים לשכוח על מה כעסו כל כך, מצליחים להתנתק מהרגשות הקשים והשליליים - ואף חשים קרבה לבן הזוג, אתו חיו בעבר. גם אם תהליך התקרבות לא יתרחש אצלכם - סביר שבדיעבד תתחרטו על הנזק שגרמתם, כשבחרתם במלחמה. במלחמות - אין מנצחים.

לכן, העצה הטובה ביותר היא לחיות לרגע בעתיד ולתת לזמן לעשות את שלו. כמיטב הקלישאות (שמטבען מקבלות חיזוקים במציאות...) - רצוי להקדיש מחשבה ל"יום שאחרי". ככל הניתן, עליכם לנסות לא להיות מונעים מרגשות שליליים (מוצדקים ככל שיהיו). מומלץ להיצמד לשאלה מה יעשה טוב לילדים המשותפים. 

רצוי לזכור כי ההווה חולף - ואתם נשארים תמיד מעין משפחה, גם אחרי הגירושין. כהורים - בעלי תפקיד ואחריות - אין לכם את הזכות לריב ולהתלהם. כל מריבה וכל קרב גובים מחיר. כשתרצו לתקן, הדבר עלול להיות מאוחר מדי: לא ניתן להצמיח דבר על אדמה חרוכה. לכן, רצוי, במחשבה תחילה והמון מאמץ - להצליח לעבוד ביחד, על גירושין נכונים ויעילים: גירושין בדרכי נועם. כדאי למנוע מלחמה, שבהכרח תגבה קורבנות בלתי רצויים. 

ההישגים החשובים, הראויים והקשים יותר למימוש, במהלך סערת הגירושין - הם דווקא היכולת לשמור על תקשורת טובה והרמונית, למען הילדים, בתוך התא המשפחתי, הניצב בפני פרידה

2. התגייסו לפתרון המשבר

אנשים מניחים בטעות (ובאופן אוטומטי) כי ההישגים הרצויים בהליך הגירושין הם "לצאת" עם כמה שיותר רכוש, לזכות בחיבת הילדים ובקרבת החברים. זו טעות קשה: ההישגים החשובים, הראויים והקשים יותר למימוש, במהלך סערת הגירושין - הם דווקא היכולת לשמור על תקשורת טובה והרמונית, למען הילדים, בתוך התא המשפחתי, הניצב בפני פרידה. ההישגים האלה קשים וחשובים לאין ערוך. כדי להשיג זאת, נחוצים הרבה משאבים ואנרגיות. לפיכך, עצה שימושית חשובה נוספת: לפנות מקום וזמן - כדי לנהל את הגירושין ביעילות. 

בכל הליך גירושין יש הרבה מאד שלבים, היבטים, מישורים ופעולות שיש לקחת בחשבון. חשוב לשים לב להרבה מאד פרטים ורבדים. מדובר בפרויקט סבוך ומאתגר: פרויקט חיים שהשלכותיו קריטיות ונמשכות לאורך שנים. לכן, יש להתמודד עם הגירושין כמו עם כל פרויקט חשוב בסדר גודל כזה: לפתוח חמ"ל - ולצאת לדרך. מומלץ כי תנסו - על אף שהמציאות והמטלות ימשכו אתכם לכל הכיוונים - להקדיש זמן ואנרגיות להשלמת התהליך. השתדלו לאזור כוחות ולהתמקד במטרה אחת ברורה בסוף הדרך: גירושין מכובדים, שיגבו כמה שפחות מחיר מכולכם.

אל תחשבו רק על חיסכון (הליך גירושין בכל מקרה כרוך בהוצאות). זה הזמן לאתר אנשי מקצוע איכותיים, שיסייעו לכם לעמוד באתגרי הגירושין 

3. גייסו מומחים מתאימים

עצה נוספת, חשובה ומעשית, שתאפשר לכם להתגרש בשלום וביעילות - היא גיוס מומחים. אל תחשבו רק על חיסכון (הליך גירושין בכל מקרה כרוך בהוצאות). זה הזמן לאתר אנשי מקצוע איכותיים, שיסייעו לכם לעמוד באתגרי הגירושין. 
למשבר גירושין יש מחירים רבים - רגשיים-נפשיים, כלכליים וחברתיים. ככל שתיעזרו ביותר בעלי מקצוע, שיעניקו לכם יותר כלים מעשיים - כך יגבר הסיכוי שתצליחו לצמצם נזקים ולצאת פחות פגועים ומצולקים מפירוק התא המשפחתי.

הקפידו לקבל ייעוץ משפטי לכל אורך הדרך, בפרט בעת ניסוח הסכם גירושין

4. גירושין בהתאמה אישית

הרבה זוגות מתגרשים סומכים על עצמם, על התושייה שלהם ועל התקשורת הטובה ביניהם - ובוחרים לחסוך כסף ולוותר על ליווי גורמי מקצוע. הטעות הגדולה ביותר היא ויתור על ייעוץ משפטי. מדובר בטעות חמורה: אל תורידו מהאינטרנט הסכם גירושין "און ליין". יש להפנים: בגירושין - אין "כמו אצל כולם". לכל משפחה יש צרכים משלה, לכל מציאות יש מורכבויות ואתגרים ייחודיים. בכל מקרה, חשוב מאד לבחון את הנסיבות הספציפיות ולתפור "חבילת גירושין", בהתאם למידות של התא המשפחתי. פתרון שמתאים למשפחה אחת ו"עושה את העבודה" מצוין אצל האחים, החברים או השכנים - יכול להיות בלתי מספק עבורכם (במקרה הטוב) או הרסני לגמרי (במקרה הגרוע).
הקפידו לקבל ייעוץ משפטי לכל אורך הדרך, בפרט בעת ניסוח הסכם גירושין. עורך דין העוסק בתחום, בעל כלים ומיומנויות מתאימים, יכול לסייע לכם בניסוח יעיל של הסכם ביניכם ובקביעת הכללים שיאפשרו לכם להתגרש בשלום, במינימום נזק. עו"ד מנוסה ישכיל לתת משקל ראוי לסגנון החיים הייחודי שלכם ולצרכים וההתנהלות המאפיינים רק אתכם.

הסכם גירושין יעיל חייב לצפות פני עתיד ולכלול מנגנונים יעילים, שיאפשרו תקשורת פרודוקטיבית בעתיד

5. חישבו על העתיד

בעת רקימת הסכם גירושין - חשוב להסתכל הרחק קדימה ולחשוב מעבר ל"קצה האף": אל תגבילו את הדמיון שלכם. מומלץ לזרום עם כל תסריט אפשרי - הזוי ככל שיהיה. מחשבה על העתיד ועל פיתולי הדרך האפשריים חשובה וקריטית, לשם ביסוס גירושין יעילים ולמען ניסוח הסכם גירושין שישרוד במבחן הזמן. הסכם גירושין יעיל חייב לצפות פני עתיד ולכלול מנגנונים יעילים, שיאפשרו תקשורת פרודוקטיבית בעתיד. מנגנונים אלה אמורים להוות אמצעי יעיל לפתרון משברים. לשם כך, עליכם להעלות בראשכם כמה שיותר נושאים נפיצים, בעלי פוטנציאל למחלוקת - ולהסדיר  מראש ומבעוד מועד עניינים רבים ומגוונים: שירות צבאי של הילד (מזונות לחיילים, אישור לשירות קרבי, החלטה שלא להתגייס), לימודים אקדמיים (למשל: מימון), טיולים לחו"ל, הוצאות רפואיות (למשל: טיפולי שיניים), מעבר דירה של אחד ההורים, מחלה של אחד הילדים, מחלה של אחד ההורים, נישואים עם בני זוג בעתיד וכו'. 

עצת הזהב היא להפנים שגירושין אינם פלטפורמה להתחשבנות, לנקמה ולהכרעה "מי אשם ומי צודק"

נשמע מסובך? מדוע חשוב להיעזר בעו"ד?

גירושין הם בהחלט מהלך מסובך. גירושין הם לא פיקניק - ומי שמתחיל בהליך, צפוי לחוות לא מעט קשיים. החדשות הטובות הן שאת כל הטיפים החשובים שמנינו כאן לעיל, בהחלט ניתן ליישם. כאמור, אחד האמצעים היעילים לגירושין מוצלחים הינו בחירת עורך דין מתאים ו"נכון" עבורכם. לכן, בין אם פניכם לשלום - ובין אם למלחמה; בין אם אתם רוצים הכל - ובין אם אתם מוכנים לוותר; בין אם ברור לכם מה היעדים שלכם - ובין אם עדיין אין לכם מושג אודותיהם: עורך הדין שילווה אתכם בהליך הגירושין הוא דמות מפתח, שתשפיע מאד על האופן בו הדברים ייראו ויתנהלו.

פרידה ופירוק הבית

לסיכום: גירושין הם לא גן של שושנים. כדי לצלוח אותם בשלום, חשוב להקפיד על צעדים חשובים. עצת הזהב היא להפנים שגירושין אינם פלטפורמה להתחשבנות, לנקמה ולהכרעה "מי אשם ומי צודק". בית המשפט אינו כיכר העיר - בה נערפים ראשים ולא זירה להתחשבנויות. לאחר שתפנימו היטב את הרעיון הזה, התחילו לפעול באופן מעשי, בדרך שתיטיב אתכם ועם ילדיכם המשותפים. פנו מספיק זמן למען הפרויקט החשוב, גייסו מומחים מתאימים והגדירו מה נכון עבורכם ומה נחוץ לכם. את כל היעדים האלה תוכלו להגשים בעזרת עורך דין מתאים, בעל ניסיון, ידע, גישה מתאימה. וכמובן: חשוב שתהיה לעורך הדין ולכם "כימיה" טובה. 

 

* השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים