zap group mishpati logo

ייפוי כוח: זהירות - גניבת זהות

גנבו להוריכם את הזהות וייפוי כוח מתמשך מזויף נחתם בשמם? ייתכן שתוכלו לתבוע את עוה"ד שהוטעה ע"י גונב הזהות, אם לא נקט אמצעי זהירות

17.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
ייפוי כוח: זהירות - גניבת זהות

החשש שעל עורך דין שעורך ייפוי כח מתמשך להיות ער כלפיו הוא שמא מבצעים כלפיו "תרגיל עוקץ" היינו, שמי שמופיע בפניו אינו אלא מתחזה של הממנה. ההתחזות לאחר, עבירה לפי סעיף 441 לחוק העונשין, בשמה הרווח מכונה: "גניבת זהות". גניבת זהות היא תרמית או הונאה, במסגרתה אדם מציג את עצמו תחת זהותו של אדם אחר - וכך הוא עושה שימוש בנכסים של האדם אליו הוא מתחזה, מנצל את הזכויות שלו ולעתים אף מבצע פשע כלשהו בשמו וגורם להפללתו. 

השיטות לגניבת זהות רבות ומגוונות: תוך כדי להתלוות לאדם להציץ ולקחת ממנו פרטי מידע וכרטיס אשראי, חיטוט באשפה, כייסות, גניבת דואר, פריצות לבתים ועוד

מהן השיטות לגניבת זהות?

השיטות לגניבת זהות רבות ומגוונות: תוך כדי להתלוות לאדם להציץ ולקחת ממנו פרטי מידע וכרטיס אשראי, חיטוט באשפה, כייסות, גניבת דואר, פריצות לבתים; והסתייעות בפצחנים (האקרים) - שפורצים מרחוק למחשבים אישיים, טלפונים ומכשירים חכמים. 

ייתכן גם איסוף מידע מרשתות חברתיות (כגון: פייסבוק), גניבת תמונות לצורך זיוף תעודות, שימוש בתוכנות מעקב, תוכנות ריגול (סוסים טרויאניים), השתלטות על חשבונות או דואר אלקטרוני והתקשרות לגופים שמתנהלים בהם מאגרי מידע. 

לעתים נעשה שימוש בעובדים בעלי גישה למאגרי מידע, מתבצעת פריצה למאגרי מידע ונעשה שימוש במספרי זהות ומספרי כרטיסי אשראי שפורסמו בטעות.

גניבת הזהות כוללת זיוף תעודות מזהות שונות - ממשלתיות ואחרות. גונב הזהות עשוי לגנוב תעודה קיימת ולהחליף בה את התמונה, או לייצר תעודה חדשה. אמנם קשה יותר לזייף תעודת זיהוי ביומטרית, אך הדבר אינו בלתי אפשרי - כבר קרו מקרים שבהם גם זיוף ביומטרי התרחש.

אדם יכול לגנוב זהות של אדם אחר ולגרום לכך שהוא יהיה מיופה הכוח שלו, תחת ייפוי כוח מתמשך

מה ניתן לעשות עם זהות גנובה?

לעתים מדובר בעבריינים, שגונבים זהות כדי להתגבר על מגבלות שהוטלו עליהם, או כדי לבצע עבירות כגון "שכפול רכבים", הונאת הביטוח הלאומי ועוד. לעתים, תיגנב גם הזהות של חברה מסחרית, כדי לבצע תשלומים שונים עבור גנב הזהות. כאמור, אדם יכול לגנוב זהות של אדם אחר ולגרום לכך שהוא יהיה מיופה הכוח שלו, תחת ייפוי כוח מתמשך.

גם עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך, שניתן על בסיס התחזות, מצוי בסיכון שיימצא אחראי - גם אם חלקית - לגניבת הזהות

מהן ההשלכות של גניבת זהות, במקרה של ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך שניתן על בסיס התחזות, עלול לסבך אדם תמים - שכלל לא ידע שנפל למעשה הונאה, עם זאת, מרגע שהאדם יהפוך לבלתי כשיר משפטית - הוא עלול לאבד את זכויותיו. כך, עלולים ליפול קורבן לגניבת זהות: קשיש שמתקשה לתפקד או אדם הסובל ממוגבלות.

גם עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך, שניתן על בסיס התחזות, מצוי בסיכון שיימצא אחראי - גם אם חלקית - לגניבת הזהות, אחרי שמינה מיופי כוח, בניגוד לרצונו של הממנה או כלל ללא ידיעתו. במקרה כזה, עורך הדין אף עשוי למצוא עצמו נתבע בתביעת נזיקין, על ידי הממנה, מי מבאי כוחו, יורשיו או נושיו. 

בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ובתקנות השונות מכוח החוק, אין דרישה לזיהוי ודאי של המבקש, על סמך תעודת זהות או דרכון

כיצד נוצרים מצבי גניבת זהות, במקרה של ייפוי כוח מתמשך? 

בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ובתקנות השונות מכוח החוק, אין דרישה לזיהוי ודאי של המבקש, על סמך תעודת זהות או דרכון (בניגוד, למשל, לתקנות הנוטריונים או לתקנות מרשם המקרקעין). 

בטופס שהפיץ האפוטרופוס הכללי, מצהיר אמנם עורך ייפוי הכוח המתמשך כי: "זיהיתי את הממנה לפי תעודת הזהות או הדרכון הזר הנ"ל...". אלא שסעיף 26 לחוק הפרשנות תשמ"א -1981 קובע שהאמור בטופס אינו מחייב, לכן מבחינה חוקית אפשר לבצע את הזיהוי עם כל תעודה מזהה, לא בהכרח תעודה ממשלתית. 

לעתים הזיהוי אף יכול להיעשות בהתבסס על ידע אישי של עורך ייפוי הכוח. מכאן, נפתח פתח לתקלות חמורות ולמעשי מרמה וזיוף, המבוססים על גניבת זהות וזיוף תעודות.

הפסיקה קובעת, כי על עורך הדין, העורך את ייפוי הכוח, לבצע בדיקה זהירה של זהות החותם ומיופי הכוח

האם עורך דין שנפל קורבן לגניבת זהות (של מייפה הכוח) אחראי לתוצאותיה?

הפסיקה קובעת (ע"א 624/13  אסתר מורדכיוב נ' שלמה מינץ), כי על עורך הדין, העורך את ייפוי הכוח, לבצע בדיקה זהירה של זהות החותם ומיופי הכוח. עורך הדין נתפס בפסיקה כ"מונע נזק יעיל וזול" ומוטלת עליו החובה לפעול ככזה.

יחד עם זאת, לא מוטלת עליו חובה אבסולוטית למנוע נזק. ע"פ הפסיקה (ע"א 7485/10 פנטהאוז רחמני נכסים (1997) בע"מ נ' עו"ד יובב פפר)  "עורך דין אינו בלש או חוקר פרטי, לא עומדים לרשותו אמצעים טכניים מיוחדים לגילוי מעשי זיוף והתחזות, וגם עורך דין זהיר ומיומן עלול ליפול קרבן לנוכל מיומן". 

ובכל זאת נקבע שם, כי "השאלה האמיתית והעיקרית הצריכה לענייננו היא אחת: האם בפני עורכי הדין, או מי מהם, עמדו "סימני התראה" שצריכים היו לעורר את חשדם".

כלומר: גם אם חובתו של עורך הדין איננה אבסולוטית, על עורך ייפוי הכוח המתמשך להיות ער לאפשרות של גניבת זהות - ולנסות למנוע אותה. עליו לזהות בבחינה מדוקדקת את הממנה שחתם בפניו ולוודא שמדובר באדם עצמו (ולא מדובר, למשל, בקרוב משפחה המתחזה לו).

מומלץ לעורך ייפוי הכוח המתמשך לדרוש מהממנה תעודת זיהוי תקינה, עם תמונה עדכנית ברורה

מה יכול לעשות עורך ייפוי הכוח המתמשך, כדי להגן על עצמו, במקרה של גניבת זהות?

מעשי המרמה והזיוף האפשריים רבים ומגוונים. לכן, מומלץ לעורך ייפוי הכוח המתמשך לדרוש מהממנה תעודת זיהוי תקינה, עם תמונה עדכנית ברורה. מומלץ למשש את התעודה, לוודא את שלמותה ולעיין בה היטב, כדי לוודא שלא מדובר בזיוף. 

מומלץ גם לשמור היטב עותק מצולם של התעודה המזהה, ששימשה את הממנה; ותיעוד בכתב של הליך הזיהוי. זאת, למקרה שהוצגו בפניו תעודות מזויפות.

כדאי לעורך ייפוי הכוח המתמשך להתייעץ עם בעלי נסיון, כאשר מוצג בפניו דרכון זר, לצורך זיהוי. במקרה שמתעורר ספק, מומלץ לדרוש תעודה מזהה נוספת, שאיננה מעלה ספק

על מה כדאי להסתמך יותר? תעודת זהות או דרכון?

שני אמצעי הזיהוי הללו טובים - אך מאחר שדרכון זר קל יותר לזייף, כדאי לעורך ייפוי הכוח המתמשך להתייעץ עם בעלי נסיון, כאשר מוצג בפניו דרכון זר, לצורך זיהוי. במקרה שמתעורר ספק, מומלץ לדרוש תעודה מזהה נוספת, שאיננה מעלה ספק. גם כאן, מומלץ מאוד לשמור עותק של כל התעודות המזהות שהוצגו.

מומלץ לשמור תיק מסודר עם הניירת של כל ייפוי כוח מתמשך שנערך ע"י עורך הדין, כולל תעודות הזיהוי של הממנה ורישום מדויק של כל הליך הזיהוי

מדוע מומלץ לשמור עותק של התעודה המזהה?

החוק אמנם אינו מחייב את עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך לשמור העתק של התעודה המזהה של הממנה. יחד עם זאת, מומלץ לשמור תיק מסודר עם הניירת של כל ייפוי כוח מתמשך שנערך ע"י עורך הדין, כולל תעודות הזיהוי של הממנה ורישום מדויק של כל הליך הזיהוי.

זאת, מאחר שאם יתברר בעתיד כי עוה"ד נפל קורבן להונאה ולגניבת זהות - הוא יוזמן לתת עדות במשטרה או בבית המשפט. שם, יהיה עליו להסביר כיצד זיהה את הממנה ואיזה מאמצים נעשו לווידוא הזיהוי. צילום התעודה המזהה יאפשר לעוה"ד להוכיח שמילא את תפקידו כהלכה, תימנע ממנו התבזות והשפלה (ראו למשל ת"פ (שלום תל אביב-יפו) 7329/96 מדינת ישראל נ' אברהם זראפשן (:"עו"ד ה', נוטריון קשיש, איננו עד שניתן לקבל את דבריו. הוא איננו מזהה את הנאשם כמו שנתלווה למתחזה בשם סעיד אמונה, בהתייצבות במשרדו באשדוד. עם זאת הוא מעיד על פגישה אחת בלבד עם סעיד ומלווהו. לכל הפחות יש כאן אי-זכירה של המתלווה לסעיד, כביכול, אם לא העלמה מכוונת של זהותו...", ואף יימנע ממנו לשלם מחיר יקר, על ההונאה אליה נפל קורבן בעצמו.

כניסה למחשב של אחר

לסיכום: בעריכת ייפוי כוח מתמשך, יש להקפיד לזהות בצורה ברורה וודאית את הממנה ולשמור תיעוד של עותק התעודה בעזרתה נעשה הזיהוי, כדי להישמר מהשלכות עתידיות. כך, גם אם התעודה שהוצגה מזויפת - יקטן הסיכוי שעוה"ד יישא באחריות לנזק שנגרם.

 

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

בן דוד אברהם הכהן

בן דוד אברהם הכהן

בבן דוד אברהם הכהן משרד עורכי דין שותפים עורכי הדין משה בן דוד, ישעיהו אברהם ופרופ' אביעד הכהן. הם מספקים ביחד מענה מקיף בתחומי אפוטרופסות וייפוי כוח, צוואות וירושות, נדל"ן, לשון הרע, נזיקין, תעבורה, משפט מנהלי וחוקתי ועוד. לאורך השנים צבר המשרד הצלחות משפטיות רבות, ופעילותו זכתה לסיקור תקשורתי נרחב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בן דוד אברהם הכהן

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה